Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppsasteg
Det var väl tvärtom? Cissi anmälde LD. Tror inte LD har anmält Cissi.
Då förstod man väl inte heller fullt ut hur märklig LD är men Cissi, i egenskap av svägerska, såg väl mer. Dock tror jag inte att hon är så märklig att barnen gynnas av att tas bort från henne.
Vet inte vem som orosanmälde vem? Men det verkar finnas en föreställning om att en orosanmälan innebär att soc kommer och tar barnen. Så är det inte i de flesta fall. Socialtjänsten är skyldiga att göra en skyddsbedömning inom 24 timmar. Vanligtvis kontaktas föräldrarna och man berättar att en oro för barnens situation inkommit (det finns undantag). Sedan görs en förhandsbedömning inom 14 dagar om barnets situation. Efter det beslutar socialtjänsten om det ska göras en utredning. Föräldrarna kan själva be om stöd från socialtjänsten och i vanliga fall hittar man en stödinsats.
Vad jag sett av LD så är det kanske inte jättebra för barnen att hon skriver att hon vill dö offentligt. Barnen är/var läskunniga och det uppstår massor av tankar, oro, stress, rädsla hos barnen om de ser det eller om de får höra från vänner.
Om jag jobbade inom skola eller annan institution med LDs barn så skulle jag vara skyldig att göra en orosanmälan om det framkom att så var fallet. Så hur vet man att det var Cissi? Med över 70k följare kan det mycket möjligt vara så att en lärare på barnens skola följde LD och såg hur hon skrev om sitt mående och barnen.