2025-02-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Spontana tankar någon? https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=76e06f57-5cce-44e9-bd25-978d9d9ff3ae

Illa att en insatsstyrka inte verkar kunna hantera den psykologiska stressen.

Men visst, tuff situation och jobbigt att enbart se resultatet av det de inte hann dit i tid för att förhindra.

Precis. Tufft att se blodbadet och alla offer man inte kunnat rädda, och att GM han slutföra genom att ta sitt liv. Att ingen han avlossa ett enda skott på GM. Klart det blir funderingar om man kunde ha gjort något annorlunda. Men intrycken så som skrik, att se och känna lukten av blod etc, måste ingå i träningen.
Citera
2025-02-13, 18:53
Medlem
LordOfWaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 755
Alsalam? Den stängdes 2021

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stiftelsen-bakom-alsalamskolan-har-kopt-hus-vd-flyttade-in

Ja, jag fick reda på det senare. Det såg inte ut som det på google maps och deras hemsida var uppe när jag postade men den var nere när jag kollade för ett tag sedan.
Citera
2025-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Är det så att SOC har nekat att lämna ut info om Andersson eller har jag drömt det?

Japp, här är länken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1335749
Citera
2025-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Lasse i krimpodden beskriver att han var i ett pauserum och åt lunch. När det hörde något som han uppfattade som bråk i klassrummet C07 bredvid. Han beskriver vidare att klassrummet och pauserummet har bara väggen mellan dem och att dörrarna in till dem är bredvid varandra.

Lasse gick för att lugna ned bråket och när han öppnar dörren så ramlar 3 elever ut från klassrummet samtidigt så ropar hans kollegor på honom att backa och då uppfattar han att det är en skottlossning.

Även i Aftonbladet så har Lasse uttalat sig med en liknande historia och de har i sin grafik markerat i vilket rum Lasse uppehöll sig i, vart mördaren bytte om men även vart Salim hittades.

Om vi antar att Lasse i Aftonbladet och Krimpodden är samma personer så borde C07 vara där jag har markerat ett kryss. Salim borde även vara en av de tre eleverna som ramlade ut ur C07.

https://postimg.cc/rK1MVsSZ
Tack! OK, intressant. En annan intressant aspekt av den där kartan är att den belyser skolskjutnings-faktorn som en del har ifrågasatt pga ålder på både offer och förövare. Han begränsade sig alltså till att gå bärsärk i den delen som är Komvuxgymnasiet där han gått själv. Om han haft rassemotiv och velat plocka 100% invandrare kunde han ha gått till SFI-delen som är lika stor som Komvux gymnasiedel.
Citera
2025-02-13, 19:00
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Lasse i krimpodden beskriver att han var i ett pauserum och åt lunch. När det hörde något som han uppfattade som bråk i klassrummet C07 bredvid. Han beskriver vidare att klassrummet och pauserummet har bara väggen mellan dem och att dörrarna in till dem är bredvid varandra.

Lasse gick för att lugna ned bråket och när han öppnar dörren så ramlar 3 elever ut från klassrummet samtidigt så ropar hans kollegor på honom att backa och då uppfattar han att det är en skottlossning.

Även i Aftonbladet så har Lasse uttalat sig med en liknande historia och de har i sin grafik markerat i vilket rum Lasse uppehöll sig i, vart mördaren bytte om men även vart Salim hittades.

Om vi antar att Lasse i Aftonbladet och Krimpodden är samma personer så borde C07 vara där jag har markerat ett kryss. Salim borde även vara en av de tre eleverna som ramlade ut ur C07.

https://postimg.cc/rK1MVsSZ
Tack för bilden.
Vet man var "Toalettmannen" sitter på för toalett i denna bilden? Är det i samma gång som den där han bytte om?
Verkar vara långa korridorer dessutom. Någon som kan bekräfta detta?
Citera
2025-02-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Skåpets ekonomiska värde spelar ju dock ingen roll om man beslutat sig för självmord, man behöver inga pengar som död. Tycker det är konstigt att om man är extremt asocial så väljer man att prata med Blocketspekulanter, istället för att skänka bort det, han hade ju t.om ringt upp någon när skåpet redan var sålt. Otippat att han betedde sig så tycker jag utan att ha mågon teori om vad det betyder

Det finns ju många möjligheter/anledningar här, vilket vi aldrig kommer att få reda på eftersom gärningsmannen är avliden...

1. Det kan vara så att R.A hade planerat gärningen en tid och därför visste att han inte skulle ha användning för vapenskåpet efter detta (endera för att han då skulle vara död eller för att han skulle lagföras och få sina vapen beslagtagna). Det är dessutom ganska vanligt att en suicidal person som bestämt att ta sitt liv ser till att "självmordsstäda" eller slutföra ärenden och åtaganden.

2. Att detta inte hade någonting med skolattacken att göra. Han kanske hade flera vapenskåp, eller hade tankar på att köpa nytt, och därför försökte sälja vapenskåpet.

3. Att han valde att avstyra försäljningen, trots att det fanns en spekulant, kan ju handla om att han ångrade sig och ville behålla skåpet eller att han tyckte att den "sociala kontakten" med köparen blev för svår och jobbig för honom. Det kan också vara så att han faktiskt hittat en annan köpare (vilket i och för sig motsägs av att han inte hade några andra telefonsamtal eller SMS). Slutligen så kan det också handla om att han vid denna tiden planerade skolattacken och avstyrde försäljningen för att han inte ville riskera att dra på sig misstankar eller bli av med sina vapen.
Citera
2025-02-13, 19:01
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Självfallet hade "samhället" tagit hand om RA innan han spårade ur, om viljan eller IQ funnits där. Det jag påpekar är allmän degig ignorans.
Vi kan ju göra en JO-anmälan så kommer det nog fram till slut vad eller vem som gjort fel.
https://www.jo.se/jo-anmalan/
Citera
2025-02-13, 19:02
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det enda som är helt galet är att du fortfarande inte förstår att polisen inte jobbar som i actionfilmer.
RA tog livet av sig för han blev konfronterad av polisen, alltså gjorde polisen sitt jobb.
Nej, han tog livet av sig troligtvis för att han redan hade bestämt sig. Han ville nog inte bli gripen, häktad, polisförhör, rättegång osv.
Citera
2025-02-13, 19:04
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Precis. Tufft att se blodbadet och alla offer man inte kunnat rädda, och att GM han slutföra genom att ta sitt liv. Att ingen han avlossa ett enda skott på GM. Klart det blir funderingar om man kunde ha gjort något annorlunda. Men intrycken så som skrik, att se och känna lukten av blod etc, måste ingå i träningen.
Regionala insatsstyrkan går in en stund efter att GM skjutit sig. De är två civilpoliser och en trafikpolis som springer in och stressar GM, men blir beskjutna så de retirerar.

Det där med intryck, blodlukt osv. Tror inte du förstår hur det troligtvis såg ut därinne. GM sköt sönder offren, kanske i huvudet, med halvmantlad ammunition. Råder starkt från att kolla upp bilder från liknande saker.
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-13 kl. 19:06.
Citera
2025-02-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Inte ofta.
Dom kollar förvaring ibland, men har själv inte råkat ut för det.
Köpte mitt vapenskåp på 80- talet.
Tror det var slutet 90-tal som jag fick ett brev att jag skulle fylla i papper och skicka tillbaka. Tilverkare. Modell och serienummer.
Som tur är så hade jag köpt ett skåp som uppfyllde kraven. Sedan har jag inte hört något och inte mina jaktkompisar heller.
Citera
2025-02-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Tack för bilden.
Vet man var "Toalettmannen" sitter på för toalett i denna bilden? Är det i samma gång som den där han bytte om?
Verkar vara långa korridorer dessutom. Någon som kan bekräfta detta?

Kommer inte ihåg om det nämnts vilken toalett han satt och filmade ifrån men här har du översikt över dels händelsen och hur skolan ser ut.
Det är väldigt långa korridorer och ett stort rutnät.

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9
Citera
2025-02-13, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vi kan ju göra en JO-anmälan så kommer det nog fram till slut vad eller vem som gjort fel.
https://www.jo.se/jo-anmalan/
Kul. Det är ytterst sällan myndigheter fäller varandra. En liten utredning för sakens skull så det ser bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in