2025-02-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man kan väl dra ner en rånarluva?

Det här vittnet vill få det till att det är ett rasistiskt dåd och blir naturligtvis hörd och intervjuad av AB , vilket har det i sin agenda!

Finns inget som tyder på att detta är ett rasistiskt dåd överhuvudtaget hur gärna vissa människor än vill att det ska vara det.
Citera
2025-02-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Jag gjorde tyvärr inte det nån annan kanske hann?

hur vet du det var hans?
tycker det framkommit ganska tydligt att han inte hade några sociala medier.
Citera
2025-02-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han fick väl indraget försörjningsstöd 2021 när han inte genomförde skolan. Men efter det har han väl inte studerat så han skulle ha försörjningsstöd. Han måste väl fått något annat bidrag de sista 3 åren.

Det finns inget annat att få, inte av samhället iallafall.
Det är om föräldrarna täckte upp för honom.
Undra på att han kände sig som en belastning isåfall, och inte såg någon annan utväg än att dö.
Citera
2025-02-14, 16:11
Avslutad
Citat:
Vadå 'behövt"??? Finns tusentals personer som mår dåligt och ändå är Rickard den som blev massmördare. Du tror inte att han har en empatisk störning som fick honom att le och verka må gott under dådet?

Jag försvarar inte hans handlande. Ja, det finns många människor som mår riktigt uselt där ute och jag har träffat på en del själv, däribland människor som har försökt döda andra.

Rickards fall är nog en blandad kompott av alla möjliga faktorer. Jag har ingen åsikt om huruvida han var empatiskt störd eller ej då jag har aldrig träffat personen. Men jag kan ändå förstå att han förmodligen led i tystnad ända in i det sista och troligen hade hans agerande kunnat förebyggas om han fick rätt stöd. Vad som var den utlösande faktorn får vi kanske veta med tiden.

Sen måste man vara medveten om att hjärnan kan efterkonstruera detaljer, särskilt i en situation som "Marya, 63" behövde genomleva. Så just den biten av redogörelsen tar jag med en nypa salt.
Gärningen är tragisk och vedervärdig som den är och behöver inte kryddas till med dessa detaljer. Men det är klart, ser bra ut i nyhetsartikeln.
Citera
2025-02-14, 16:12
Medlem
Celestrons avatar
Man kan undra om flyttlådorna stod kvar när polisen gjorde husrannsakan? Ingen lär väl ha hjälpt honom med någon flytt. Om dom inte stod kvar, var är de nu? Och vad innehåller dom?

Får väl tro att polisen har koll...
Citera
2025-02-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Sorgligt med polisens misslyckande insats, de utnyttjade inte ens nödvärnsrätten att så snabbt som möjligt fimpa mördaren och hindra mera mördande när de kom till platsen utan backade ut och väntade i en timme.

Nödvärnsrätten innebär att man inte behöver rådfråga någon annan innan man agerar.

Har sett mängder med insatser från olika länder där polisen kastar sig in så fort det bara går för att eliminera förövaren för att rädda liv, det är ju därför man ringer polisen, för att få slut på skjutandet.

Rök, påskjutning eller mörker stoppar inte upp insatsen, bara försvårar den, bara försvårar det som så snabbt måste göras: få stopp på mördandet!
En o annan polis kan bli nerskjuten, kanske dödad såklart vilket kan vara risken polis får ta.

De var snabbt på plats, bra, de var lika snabba att backa undan en timme, inte bra.

Inte ens hundar släpptes in för att försöka stoppa mördaren, vad hade de dem till?

Mördandet var inte avslutat när polisen kom på plats vilket hävdas.

Nödvärnsrätten och våldsmonopolet existerade inte den dagen verkar det som?, är den borttagen?

Var det brist på poliser?, var var insatsstyrkan den dagen, vad bestod deras insats av?

Hoppas det kommer ngn trovärdig förklaring till misslyckandet.
Det var inte många rätt där.
Du får nog återgå till att titta få dina polisfilmer.
Första patrullen fick in fick kontakt med GM.
De uppfattar att han skjuter mot dom. Han kastar en rökgranat så de tappar kontakt med honom.
Man rusar inte blind in i röken.
Man skickar inte in en hund i en byggnad med civila.
Insatsstyrkan anlände efter 10 minuter och gick in i byggnaden.
Citera
2025-02-14, 16:16
Medlem
Lite märkligt att man direkt avfärdar rasism som motiv. Vilket kan vara sant.
Men sen faller allt på skuldbeläggning av ensamma, med autism, istället.
Som om en annan generell förklaringen skulle vara mer trovärdig, än den första

När en frisk person skadar/dödar andra. Så ser man individen.
När en sjuk person dödar. Så blir folk med samma diagnos, och problematik, utpekad som potentiellt farlig. Kan vara fördomar mot sjuka och svaga, som finns kvar i reptilhjärnorna

Det är inte så att alla ensamma personer, med autism, beväpnar sig och planerar attacker
De flesta är harmlösa och helt fredliga
Tänk så många gamla människor som lever ensamma. De är inte speciellt aktiva i skolskjutningar

Man borde fördjupa sig i personen istället för att generalisera. Hur blev han så våldsam osv...
Citera
2025-02-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
hur vet du det var hans?

Kan säkert stämma att det var någon som gjort fake profil, såg den dagen efter dådet så behöver inte varit han, troligtvis inte förmodligen
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
hur vet du det var hans?

Tänkte också på det! Därför som jag blev nyfiken om det var någon detalj som man har försökt gömma undan av någon konstig anledning.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Klart det finns en trigger. Men det betyder inte att Socialtjänsten agerat fel när de följt sitt regelverk. Många människor som får stora problem får de pga sitt eget agerande
OM de har följt sitt regelverk så har inte DE agerat fel. Så är det per definition. Ändå har en fruktansvärd sak hänt och gör man det inte väldigt lätt för sig och säger att allt är gärningsmans ansvar, punkt slut, så finns det bakomliggande orsaker som går att ändra för att förhindra liknande dåd.
Citera
2025-02-14, 16:21
Medlem
Citat:
Nu när jag läst att han log stort och såg ut att njuta av dådet, håller jag för sannolikt att han hade många psykopatdrag. Vissa människor som mår dåligt kan plåga andra människor och djur, bara för att de mår väldigt bra då.

För det första kan du ta det vittnesmålet om "le stort" med en nypa salt.
För det andra finns det vetenskapligt stöd för att personer med autism kan le eller skratta i obekväma eller stressande situationer. Det är en del av strategin "maskering", de hanterar sin sociala osäkerhet genom att dölja sina egna känslomässiga reaktioner om något känns jobbigt. Detta tycker jag passar betydligt bättre in på RA:s profil än att han skulle ha psykopatiska drag.
Citera
2025-02-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han fick väl indraget försörjningsstöd 2021 när han inte genomförde skolan. Men efter det har han väl inte studerat så han skulle ha försörjningsstöd. Han måste väl fått något annat bidrag de sista 3 åren.

Jag är osäker men tror inte detta stämmer. Tror att han fortsatt fick försörjningsstöd fram till nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in