Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Vadå 'behövt"??? Finns tusentals personer som mår dåligt och ändå är Rickard den som blev massmördare. Du tror inte att han har en empatisk störning som fick honom att le och verka må gott under dådet?
Jag försvarar inte hans handlande. Ja, det finns många människor som mår riktigt uselt där ute och jag har träffat på en del själv, däribland människor som har försökt döda andra.
Rickards fall är nog en blandad kompott av alla möjliga faktorer. Jag har ingen åsikt om huruvida han var empatiskt störd eller ej då jag har aldrig träffat personen. Men jag kan ändå förstå att han förmodligen led i tystnad ända in i det sista och troligen hade hans agerande kunnat förebyggas om han fick rätt stöd. Vad som var den utlösande faktorn får vi kanske veta med tiden.
Sen måste man vara medveten om att hjärnan kan efterkonstruera detaljer, särskilt i en situation som "Marya, 63" behövde genomleva. Så just den biten av redogörelsen tar jag med en nypa salt.
Gärningen är tragisk och vedervärdig som den är och behöver inte kryddas till med dessa detaljer. Men det är klart, ser bra ut i nyhetsartikeln.