2025-02-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Tror filmsnutten när an läser brevet från socialen för något år sen, var för att han vilkenärstående skulle ge honom pengar.

Det var för 4 år sedan. Så hur klarade han sig efter det?
Citera
2025-02-13, 13:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Han var ju knappt kontaktbar mentalt. Han skulle haft professionell hjälp redan som barn. Men det kan vara extremt svårt att inse.

Svårt att veta vad föräldrarna gjorde, de verkar ju ha tagit med honom på resor nu när jag läser lite mer noggrant under barndomen. Men fattar inte varför de inte utövade striktare press och krav på honom kombinerat med stödinsatser.

Har man ett sådant barn så bör man ju inse att man är tvungen att göra uppoffringar i sitt liv för att hjälpa barnet. Vad hände efter att han blev 20-21 år liksom?
Citera
2025-02-13, 13:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag har fått för mig att självmordet var det första han bestämde sig för och sedan ville han passa på att hämnas på skolan han antagligen tidigare vantrivts i.

Mina tre jordnötter . . . .
Ja det är så det brukar se ut vid skolskjutningar. Sk utvidgat självmord.
Man bestämmer sig för att dö men först vill man "hämnas och ge igen".
Citera
2025-02-13, 13:33
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Klarar man nånting galant, så gör man det med bravur. Typ alla rätt på ett prov.
Han kan mycket möjligt ha klarat det med nöd o näppe....
Vi vet inte.
Knappast du heller..

Med tanke på att det fins godkänt och ickegodkänt har haju klarat det galant. Det är 50/50
Citera
2025-02-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ingen granne de intervjuat har ngnsin hört honom - vilket de borde gjort isf.

Ni har diagnoshysteri här i tråden.
Givet att huset såg ut att vara sent 50/tidigt 60 snackar vi lättbetong och lyhört som satan, så det rätt bra jobbat att aldrig ha gett hörbara ljud ifrån sig. Jag bodde i en sån en gång som var så lyhörd att jag hörde grannen dra en smygfis på toaletten. Vilket iofs handlade mindre om lättbetong och mer om ventilation placerad så nära att det var öppna spjäll för både ljud och... lukt.
Citera
2025-02-13, 13:34
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
De hade inte träffat honom sedan hans födelsedag i augusti. Han drog sig undan från dem oxå & på jul ville han inte komma för han mådde dåligt.

Verkar som han fick försörjningsstödet indraget strax före jul med tanke på försäljningen av vapenskåpet.

Detta med hunden har nog blivit en trådsanning. Står inget i media om detta.
Står heller ingenstans att föräldrarna var bortresta. Däremot att det stått polisbilar utanför deras villa.

Vet du något om föräldrarna? Vad jobbar de med?
Citera
2025-02-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det är så det brukar se ut vid skolskjutningar. Sk utvidgat självmord.
Man bestämmer sig för att dö men först vill man "hämnas och ge igen".
Ja. Om det nu är så vore han ju inte unik, direkt.
Citera
2025-02-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftpilz
Om man efterfrågar dessa sekretessbelagda handlingar och nekas med skälet att de är sekretessbelagda går det då att få veta när sekretessen på handlingarna lades?

Vet tyvärr inget om det.

Min poäng med inlägget var att det verkar ha varit Gymnasieförvaltning och inte SOC som fattade beslut om RA´s försörjning.

I nedan länk ser man också att nämnden direkt efter punkten om dådet, den 10 feb, diskuterade hur man ska minska att folk mår dåligt i samband med vräkningar.

https://www.orebro.se/download/18.37a1a24a18529b6cad52d1c/1738918654900/Aktuell%20%C3%A4rendelista%20Gymnasie-%20och%20arbetsmarknadsn%C3%A4mnden.pdf
Citera
2025-02-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Med tanke på att det fins godkänt och ickegodkänt har haju klarat det galant. Det är 50/50

Man ska ha minst 60 rätt av 70 möjliga.
60 rätt är godkänt
70, dvs alla rätt, är med bravur godkänt.
Citera
2025-02-13, 13:38
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Svårt att veta vad föräldrarna gjorde, de verkar ju ha tagit med honom på resor nu när jag läser lite mer noggrant under barndomen. Men fattar inte varför de inte utövade striktare press och krav på honom kombinerat med stödinsatser.

Har man ett sådant barn så bör man ju inse att man är tvungen att göra uppoffringar i sitt liv för att hjälpa barnet. Vad hände efter att han blev 20-21 år liksom?

Ni är roliga ni som tror att press och krav löser alla problem. Snarare kan det vara så att de satte enorm press och hade stora krav på honom vilket var det som utlöste hans problem i högstadiet.
Citera
2025-02-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftpilz
Om man efterfrågar dessa sekretessbelagda handlingar och nekas med skälet att de är sekretessbelagda går det då att få veta när sekretessen på handlingarna lades?

Är det så att SOC har nekat att lämna ut info om Andersson eller har jag drömt det?
Citera
2025-02-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Enlig dagens krimpodd så säger Lasse att han han börjat skjuta i C07. Det verkar vara samma lärare som nämns i Aftonbladet.

Lasse befann sig i ett rum bredvid C07. Salim hittades utanför C07 och rummet där Lasse befann.
1 Var ligger C07 i förhållande till toaletten där Hashem spelade in sin kvartslånga telefonvideo?
2 Är den toaletten i samma länga toaletter där RA bytte om eller i en annan del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in