2025-02-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Allmän vapenkunskap vore bra. Det finns ju tex ingen gitarr som heter Browning. Inte heller någon gitarr som är formad som ett gevär.

https://varuste.net/sv/p120317/browning-flex-hunter-new-shotgun-case

Om det är vapenfodralet som du länkade till här så är det mer än anmärkningsvärt att ingen reagerade när han gick runt på skolan innan med den. Det där borde vem som helst se att det är ett vapenfodral och inget gitarrfodral.
Citera
2025-02-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Om det är vapenfodralet som du länkade till här så är det mer än anmärkningsvärt att ingen reagerade när han gick runt på skolan innan med den. Det där borde vem som helst se att det är ett vapenfodral och inget gitarrfodral.

Det är hög tid att polisen visar vad mördaren hade med sig.

Copycats kan vara på gång redan nu att göra fler skolskjutningar så viktigt att allmänheten lär sig hur vapenväskor/fodral ser ut så fort som möjligt.
Citera
2025-02-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Det kommer krylla av div vittnesmål som inte stämmer det minsta. Blir i regel alltid så efter stora uppmärksammade händelser. Man förstår verkligen polisen som inte vill gå ut med detaljerad fakta. Blir en tillräckligt stor soppa ändå.

Så är det vid dylika händelser, mängder med folk säger att de sett och hört både det ena och det andra, polisen har fullt upp att bara sovra i all inkommande vittnesmål och visst finns det en risk att något korrekt och viktigt faller mellan stolarna. Har ju hänt att man t.ex. löst mord/våldsbrott/förloppet långt efter händelsen genom att man gjort omtag, både i Sverige och utomlands.

Nu vet ju alla vem gärningsmannen är men givetvis vill alla veta hur och varför så det lär strömma in olika utsagor intill fallet kallnat.
Citera
2025-02-13, 08:52
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Jag tror på inställd attack men skulle kunna vara att hans huvudmål inte var i skolan den dagen då han kikade in i minst ett klassrum.

Eller så kände han att skolan inte var tillräckligt full.

Eller så fick han för mycket ångest och vågade inte genomföra det.

Eller så bestämde han sig för att göra ett sista försök med soc och se om han kunde få tillbaka försörjningsstödet.

Eller så tyckte han att det var bättre att göra det när föräldrarna var bortresta.

Etc etc. Vi kommer nog aldrig få veta exakt vad som pågick i hans huvud eftersom han inte verkat lämna ett manifest, men jag hoppas att polisen i alla fall försöker spåra hans mobil för att se om den varit i skolan fler gånger. Jag tror som sagt att han har haft detta dåd i huvudet rätt länge, så det skulle inte förvåna mig om det går tillbaka flera år.
Citera
2025-02-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfWaffles
Nej, den som ligger ~20 meter öster om den med ett arabiskt klingande namn som du på något sätt missade.

Alsalam? Den stängdes 2021

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stiftelsen-bakom-alsalamskolan-har-kopt-hus-vd-flyttade-in
Citera
2025-02-13, 08:59
Medlem
Citat:
Det är hög tid att polisen visar vad mördaren hade med sig.

Copycats kan vara på gång redan nu att göra fler skolskjutningar så viktigt att allmänheten lär sig hur vapenväskor/fodral ser ut så fort som möjligt.

Ja, kunskap är alltid bra. Sedan kan ju vapen bäras löst också för jag tvivlar på att gängkriminella går runt med fodral om sina vapen. Om det rör sig om mindre pickadoller så kan de få plats i vanliga ryggsäckar med. Men jag håller med om att kunskap är viktigt så kunskapen om psykisk ohälsa är särskilt något som alla yrkesverksamma som kommer i kontakt med människor borde få lära sig om så att de kan slå larm för att förhindra liknande.
Citera
2025-02-13, 09:01
Medlem
Citat:
Vapenväskor för jägare går folk inte runt med i länder folk flytt från.

Vapenkunskap borde vara obligatoriskt i skolor och även för vuxna. Sverige behöver förbereda sig på fler skolskjutningar.

Dessutom använder gängbrottsligheten vapen.

Gängbrottslingar går inte runt med vapenväskor för jägare, och "vapenkunskap" kommer inte att skydda mot kulor.

Din fixering vid vapenväskor är konstig och kommer inte att skydda emot skolskjutningar.

Sverige har större problem än skolskjutningar. Det sprängs i genomsnitt en bomb per dygn. Eller är det två.
Citera
2025-02-13, 09:02
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

Eller så bestämde han sig för att göra ett sista försök med soc och se om han kunde få tillbaka försörjningsstödet.

Eller så tyckte han att det var bättre att göra det när föräldrarna var bortresta.

Etc etc. Vi kommer nog aldrig få veta exakt vad som pågick i hans huvud eftersom han inte verkat lämna ett manifest, men jag hoppas att polisen i alla fall försöker spåra hans mobil för att se om den varit i skolan fler gånger. Jag tror som sagt att han har haft detta dåd i huvudet rätt länge, så det skulle inte förvåna mig om det går tillbaka flera år.
Ja det skulle kunna finnas många förklaringar om nu vittnesuppgiften skulle vara riktig, men det i särklass troligaste än så länge är att vittnesuppgiften av en eller annan orsak inte är korrekt.
Citera
2025-02-13, 09:03
Medlem
Ej jätte uppdaterad, men är det fastställt att han sa det TV4 gick ut med, "ni ska ut från Europa"?

Undra om TV4s expert kollade detta klippet, https://youtu.be/9VvibQFYp6k?si=p59Od2RNOgOx3fbg 😂
Citera
2025-02-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

Jag tror också har har funderat länge på att göra något. Men han har haft kvar normala spärrar i huvudet trots diagnoser och psykiska problem/sjukdom.

Så bedrövligt att han inte fått rätt hjälp.
Citera
2025-02-13, 09:05
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Tycker du det funkade bra på mördaren i Örebro??

Nej det tycker jag verkligen inte och om jag ska vara ärlig så hoppas jag att varenda insats som gjorts och inte gjorts granskas och ifrågasätts.

Jag är väldigt trött på hur utsatta människor bollas mellan olika enheter och fråntas rätten till ett värdigt liv.
Citera
2025-02-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Gängbrottslingar går inte runt med vapenväskor för jägare, och "vapenkunskap" kommer inte att skydda mot kulor.

Din fixering vid vapenväskor är konstig och kommer inte att skydda emot skolskjutningar.

Sverige har större problem än skolskjutningar. Det sprängs i genomsnitt en bomb per dygn. Eller är det två.

Man får ta en sak i taget. I det här fallet där han både gick omkring 2 veckor före och 1 timme före han började skjuta hade det hjälpt om någon ringt polisen.

Gängbrottsligheten gödda av knarkförsäljning är en helt annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in