2025-02-12, 14:22
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Min fråga till dig är om du tar exakt den här kvinnans berättelse, hur hade du reagerat om det varit din flickvän/fru som berättat den här historien för dig klockan 6 på morgonen när det kommer till diskussionen om samtycke?

Jag hade tyckt att hon var en lösaktig slampa som ringer hem killar mitt i natten och drar snyftvalser när hon ångrar knullet dagen efter. Sen hade jag dumpat henne.
Citera
2025-02-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag hade tyckt att hon var en lösaktig slampa som ringer hem killar mitt i natten och drar snyftvalser när hon ångrar knullet dagen efter. Sen hade jag dumpat henne.

Instämmer, går inte att tycka annat men hennes cuck till pojkvän var tydligen okej med hennes agerande eftersom han tog tillbaka henne
Citera
2025-02-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vet du hur det förhåller sig om hon fått utbetalning från försäkringsbolag? Såg en intressant video som postades här i tråden där advokater uttalar sig om rättssäkerheten i sexualmål och jag förstod det som att hos de stora försäkringsbolagen så är det inte helt ovanligt att det betalas ut 6 siffriga belopp bara genom att en person kommer in med dokument som visar att man har anmält en våldtäkt till polisen.

Även om hon hade en hemförsäkring, vilket jag är långt ifrån övertygad om, hon verkar inte särskilt streetsmart, tjejen, så är det högst sannolikt att hon inte fått ut någonting från den för detta. Dels pga omständigheterna som sådana och dels pga det faktum att domstolen friat.

Å andra sidan är det mer eller mindre kutym att en polisanmälan räcker för att ett försäkringsbolag ska betala ut ersättning för en skada, men skadan ska specificeras och i fall som detta där ord står mot ord och det faktiskt blir rättegång och dom, så tvivlar jag starkt på att försäkringsbolag betalar ut ersättning i förväg. Och alldeles särskilt i ett fall som detta där kvinnan själv inte bara bjudit in mannen till sin egen bostad utan också ner i sin egen säng.

I fall där gärningsmannen är okänd och polisen kanske lägger ner fallet är det säkert annorlunda, jag hade dock trott att försäkringsbolagen åtminstone vill se att man gjort ett besök på gynakuten för ett s.k. rape-kit. Men därefter tvivlar jag inte på att de betalar ut. Försäkringsbolagen litar normalt sett på sina försäkringstagare, och tur är väl ändå det.
Citera
2025-02-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Inte en aning. Har inte ens tänkt på eventuella försäkringsbolag. Intressant, återkommer om jag hittar något.
Jag skulle personligen kunna riskera falsk tillvitelse om jag fick ett 6-siffrigt belopp.

Fast du riskerar inte bara falsk tillvitelse, och behöver inte heller riskera falsk tillvitelse, eftersom du kan ljuga om att du blivit våldtagen av någon som du inte vet vem det är.

Däremot så gör du dig skyldig till bedrägeri, sannolikt grovt sådant, vilket kan ge dig fängelse i upp till sex år.

Det kanske hade kunnat lära tjejen i det här fallet en läxa, om hon blev fälld för både falsk angivelse och försäkringsbedrägeri.
Citera
2025-02-12, 22:45
Medlem
Citat:
Min fråga till dig är om du tar exakt den här kvinnans berättelse, hur hade du reagerat om det varit din flickvän/fru som berättat den här historien för dig klockan 6 på morgonen när det kommer till diskussionen om samtycke?

Jag förstår inte din fråga eftersom den bygger på spekulationer och fantasier.

Att ägna sig åt sandlåderetorik, trolling, demagogi, pathos-argumentation och performativ indignation är något vissa här använder för att söka uppmärksamhet.

Jag har varken intresse eller tid för sådant.

Vill du diskutera TR:s och HR:s domar sakligt, är jag intresserad.

Hovrättens friande dom mot V.L. är svag och kan ifrågasättas, men kommer troligen inte överklagas till HD.

Däremot lär den bli föremål för diskussion vid juridiska fakulteter runt om i landet.
Senast redigerad av PR400 2025-02-12 kl. 23:38.
Citera
2025-02-13, 02:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Skadeståndet betalas inte ut förrän än en dom vinner laga kraft så hon har inte fått något

Nu är läget ett annat eftersom hovrätten har friat den unge mannen.

Däremot undrar man över överfallsskyddet i en eventuell hemförsäkring? Måste det till en fällande dom för att det ska utdelas ersättning?
Citera
2025-02-13, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag förstår inte din fråga eftersom den bygger på spekulationer och fantasier.

Att ägna sig åt sandlåderetorik, trolling, demagogi, pathos-argumentation och performativ indignation är något vissa här använder för att söka uppmärksamhet.

Jag har varken intresse eller tid för sådant.

Vill du diskutera TR:s och HR:s domar sakligt, är jag intresserad.

Hovrättens friande dom mot V.L. är svag och kan ifrågasättas, men kommer troligen inte överklagas till HD.

Däremot lär den bli föremål för diskussion vid juridiska fakulteter runt om i landet.

Vilket sätt menar du att den är svag? Den konstaterar att Vikings version är mer trovärdig vilket de flesta i tråden också anser
Citera
2025-02-13, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu är läget ett annat eftersom hovrätten har friat den unge mannen.

Däremot undrar man över överfallsskyddet i en eventuell hemförsäkring? Måste det till en fällande dom för att det ska utdelas ersättning?

Nej nu lär det tack och lov inte bli några pengar alls för lögnaren, eller ja hemförsäkringen kanske fortfarande betalar ut det vet jag ju inte
Citera
2025-02-13, 06:52
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ja det är mycket intressant och det var en polis kommissarie som pratade om detta och försäkringsbolagen betalar tydligen ut dessa pengar utan vidare utredning enligt honom.
Ja det stämmer de kan betala ut ändå, har en tjeejkompis som blev våldtagen och hon anmälde men det blev nedlagt hon fick 100papp ifrån försäkringsbolaget ändå, så det förekommer och det verkade inte som de gjorde så stor utredning här förutom gå igenom amnälan då
Citera
2025-02-13, 08:08
Avstängd
Inspirit81s avatar
Ser på nyheterna nu och samtyckeslagen har lett till många flera fällda domar i våldtäktsmål, men vad händer då när man ropar på fler fällande domar och hårdare straff? Jo givetvis sänks rättsäkerheten, det säger ju tom kriminologen jerzy sarnecki och det är väl första gången han har haft rätt.
Citera
2025-02-13, 08:23
Medlem
Citat:

Jag hade sagt "ÄR DU INTE FRISK I HUVUDET? Hur fan har du kommit på att det är en bra ide att bjuda, överhuvudtaget någon man, men än mer en mer eller mindre spritt språngande okänd man till din lägenhet, än mer bjuda honom till din säng?"

Sen hade jag dumpat henne på direkten.
Vilken jävla shizzo tid är det vi lever i?

Jag hade ALDRIG bjudit en kvinna till mitt hem, än mindre en jag inte känner om jag inte varit bra jävla säker på att jag vill vara med henne.
Vad fan ska hon här och göra?
Detta är ingen Bed N Breakfast.

Anledningen till att sånt som MÄ har beskyllt V för ÖVERHUVUDTAGET ens kan hända är för att vi har tappat all sans, all reson och all moral på vägen mot frigörelsen. Det är så här otrohet händer, det är så här allt destruktivt bullshit i relationer sker.
Man tänker inte efter innan man handlar.
Senast redigerad av JossaNs 2025-02-13 kl. 08:47.
Citera
2025-02-13, 09:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Även om hon hade en hemförsäkring, vilket jag är långt ifrån övertygad om, hon verkar inte särskilt streetsmart, tjejen, så är det högst sannolikt att hon inte fått ut någonting från den för detta. Dels pga omständigheterna som sådana och dels pga det faktum att domstolen friat.

Å andra sidan är det mer eller mindre kutym att en polisanmälan räcker för att ett försäkringsbolag ska betala ut ersättning för en skada, men skadan ska specificeras och i fall som detta där ord står mot ord och det faktiskt blir rättegång och dom, så tvivlar jag starkt på att försäkringsbolag betalar ut ersättning i förväg. Och alldeles särskilt i ett fall som detta där kvinnan själv inte bara bjudit in mannen till sin egen bostad utan också ner i sin egen säng.

I fall där gärningsmannen är okänd och polisen kanske lägger ner fallet är det säkert annorlunda, jag hade dock trott att försäkringsbolagen åtminstone vill se att man gjort ett besök på gynakuten för ett s.k. rape-kit. Men därefter tvivlar jag inte på att de betalar ut. Försäkringsbolagen litar normalt sett på sina försäkringstagare, och tur är väl ändå det.

Personligen tror jag att drivkraften till anmälan i det här fallet var en annan än ekonomisk men om det är så pass "lätt" att få ut ett sexsiffrigt belopp skattefritt är i alla fall inte jag förvånad om det finns personer som är beredda att göra det.
Det finns en passage i den länkade videon (tycker att man ska ta sig tid att titta på hela videon) där det diskuteras kring det här med att domstolarna uttrycker att det inte finns någon anledning för den åtalade att falskeligen anmäla en person. Dessa uttalanden har jag sett i ett antal domar utan att det verkar som att man har utrett ifall det förhåller sig så. Det verkar vara mer av en typ av "confirmation bias" att man bara antar att det faktiskt förhåller sig så och att det ska väga in i ett domskäl känns inte korrekt. Och är det nu som så att det kan betalas ut dessa summor tämligen lättvindigt så tror nog i alla fall jag att detta är anledning nog för vissa personer.

Ungefär 45:15 in i videon pratar han om det här med anmälan och utbetalningar från försäkringsbolag.

Håller med dig om vad du skriver om tjejen men en hemförsäkring tror jag är något de flesta föräldrar ser till att ungdomarna har när de flyttar hemifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=X9KHc7Agcsc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in