2025-02-20, 15:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu utgår du ifrån att människor inte kan bli svartsjuka, arga, ledsna eller förbannade när deras ex tätt inpå separationen/pausen hoppar i säng med andra.
Nej, det gör jag inte. Jag utgår ifrån att människor är förnuftiga och förstår innebörden av att det är slut.
Även om det kan svida att någon tog ett tröstgök i pausen så går man inte/bör inte gå vidare om man inte kan sätta det åt sidan.

Citat:
Går det inte att läsa mellan raderna att de ansåg att han var mer trovärdig eftersom de friade honom?
Grejen med en dom är att du inte ska läsa mellan raderna utan utgå ifrån de skäl de anger.
Hamilkars tolkning ger vid handen att de gillade Viking bäst, men det får inte ligga till grund för en dom.
Citera
2025-02-20, 15:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Knappast "uppenbart oskyldig", tyvärr är det orimliga beviskrav i denna typ av fall.

Citat:
Om man tittar på denna intressanta video så verkar det ofta istället vara rätt låga beviskrav?

https://youtu.be/X9KHc7Agcsc?feature=shared

Fast är inte problemet i dessa mål egentligen att det är så olika krav på bevisen.
Det blir ju konstigt och snurrigt för båda parter att inte kunna ha ett hum om vad som kommer gälla i just deras fall.
Ibland döms killen till tre år och det går inte att förstå hur rätten har resonerat. Hon kanske inte ville, men såvitt man kan se så finns ingen rimlig möjlighet för killen att uppfatta det. Likafullt smäller de till med dom och tre års fängelse.
I andra fall är det en solklar våldtäkt med både våld och skador, men rätten friar av fullständigt obegripliga skäl.

Detta är ju ett stort problem eftersom människor inte vet vad de har att förhålla sig till.

Jag tycker tolkningen av våra förnyade lagar brister där. Lagstiftningen i sig är okej, det är bra med skärpningar, men inte när dessa inte har någon tydlighet alls.
Citera
2025-02-20, 16:14
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Om man tittar på denna intressanta video så verkar det ofta istället vara rätt låga beviskrav?

https://youtu.be/X9KHc7Agcsc?feature=shared
Iom att Viking nu friats är det uppenbart att beviskraven är för höga
Citera
2025-02-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du lever nog i det förgångna, 1800-tal eller något liknande.
De flesta inser att när man gjort slut så kan båda parter gå vidare och att "tröstknull" är ganska vanligt bland både killar och tjejer.

Eftersom hon inte var med Viking frivilligt så hade hon givetvis inte tjänat något på att låtsas det heller.
Hade hon velat dölja för Felix att hon var med någon annan så hade hon helt enkelt kunnat låta bli att berätta om det.
Viking och Felix var ju inte kompisar.

Varför tror du att Viking agerade som han gjorde efteråt om han trodde att hon var helt med på allt som hände? Han bad väl t om om ursäkt i ett SMS

Nej, det där har du vantolkat. Givetvis avsiktligt.
De säger att hon är trovärdig men att det inte räcker ända fram.
Ingen säger att han är mer trovärdig än henne.

Nja jag kan bara tala för mig själv men jag hade inte velat ha tillbaka en tjej som är så lösaktig att hon direkt hoppar i säng med en annan när vi tar en kort paus. Andra killar får svara för sig om de hade velat det men jag skulle gissa att många känner som jag.

Nu låg hon frivilligt med Viking, samtyckeslagen må vara svävande men det sägs uttryckligen att aktivt deltagande utan hot våld tvång eller utsatt situation är lika med att ge samtycke.

Att hon skulle gjort det av rädsla utan att det fanns någon som helst anledning för henne att vara rädd låter i mina öron som en klockren efterhandskonstruktion hon kanske till och med intalar sig själv när hon ångrar att hon låg med den dömde.

Den andra skribenten förklarade tydligt på vilket sätt det framgår om man läser mellan raderna att de anser att Viking är mer trovärdig

Viking bad inte om ursäkt i sitt sms han frågade om det hela skulle stanna mellan dem, en helt normal fråga när hon i princip varit otrogen och de var kurskamrater
Senast redigerad av Putinhater 2025-02-20 kl. 16:42.
Citera
2025-02-20, 16:44
Medlem
Citat:
Går det inte att läsa mellan raderna att de ansåg att han var mer trovärdig eftersom de friade honom?

Jo exakt så är det, eftersom det oftast räcker med denna typ av "stödbevisning" i kombination med målsägandens berättelse talar det sitt tydliga språk de kan inte ha tyckt att hon är speciellt trovärdig
Citera
2025-02-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Iom att Viking nu friats är det uppenbart att beviskraven är för höga

Nej tvärtom han frias för att bevisningen är obefintlig det finns en krystad anklagelse och hörsägen det ska givetvis inte räcka för att bli fälld då kan vilken oskyldig som helst åka in på kåken om en brud diktar ihop en historia och ringer en vän
Citera
2025-02-20, 16:51
Medlem
Smugumins avatar
Hovrättens dom visar att det är fritt fram att våldta tjejer så länge gärningsmannen nekar. BO:s berättelse måste väga mycket tyngre framöver.
Citera
2025-02-20, 17:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Grund till anmälan innebär också att det finns skäl att utreda om det begåtts något brott. Det kan snabbt läggas ner, redan innan en ordentlig utredning inleds eller så kan det leda till en full förundersökning, som i detta fall.

Att åtalet faller i rätten är inte synonymt med att handlingen inte har inträffat eller att inget brott begåtts - utan vanligen handlar det om att bevisningen inte räcker till för ett fällande. Det är skilda saker. En våldtagen blir inte ovåldtagen för att åtalet faller.

Nej, försäkringsfrågan är inte relevant, lika lite som den är det om någon snor din bil. Har du en försäkring som täcker så har du det - annars inte.

Ja, blev tillsammans EFTER våldtäkten och EFTER anmälan. Det är alltså ingenting som påverkat själva anmälan.

Du är lika biased som Tomatkungen.
Varför tänker du att det inte är relevant att man tydligen kan få 6 siffriga skattefria belopp insatt på kontot om man skickar ett dokument till försäkringsbolaget om att man har gjort en anmälan angående våldtäkt? Inget annat behövs och det verkar enligt jurister som att försäkringsbolagen betalar ut utan att utreda något.
Citera
2025-02-20, 17:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nja jag kan bara tala för mig själv men jag hade inte velat ha tillbaka en tjej som är så lösaktig att hon direkt hoppar i säng med en annan när vi tar en kort paus. Andra killar får svara för sig om de hade velat det men jag skulle gissa att många känner som jag.
Jag gissar också att det är "många" som anser att de ägde tjejen även när det var slut, men jag gissar att de flesta inte gör det utan kan se nyktert på situationen.

Citat:
Nu låg hon frivilligt med Viking, samtyckeslagen må vara svävande men det sägs uttryckligen att aktivt deltagande utan hot våld tvång eller utsatt situation är lika med att ge samtycke.
Din fantasi är inte hennes verklighet.

Citat:
Att hon skulle gjort det av rädsla utan att det fanns någon som helst anledning för henne att vara rädd låter i mina öron som en klockren efterhandskonstruktion hon kanske till och med intalar sig själv när hon ångrar att hon låg med den dömde.
"I dina öron" har inget med hennes verklighet att göra.

Citat:
Den andra skribenten förklarade tydligt på vilket sätt det framgår om man läser mellan raderna att de anser att Viking är mer trovärdig
Menar du Hamilkar så beskrev han hur rätten hade bias mot kvinnan. Det är inte okej.

Citat:
Viking bad inte om ursäkt i sitt sms han frågade om det hela skulle stanna mellan dem, en helt normal fråga när hon i princip varit otrogen och de var kurskamrater
Inte en dugg normal fråga vill jag påstå. Det normala är att frivilliga ligg stannar mellan parterna, det behöver man inte ens fråga om.
Citera
2025-02-20, 17:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du är lika biased som Tomatkungen.
Varför tänker du att det inte är relevant att man tydligen kan få 6 siffriga skattefria belopp insatt på kontot om man skickar ett dokument till försäkringsbolaget om att man har gjort en anmälan angående våldtäkt? Inget annat behövs och det verkar enligt jurister som att försäkringsbolagen betalar ut utan att utreda något.
Därför att det är BS.
Det handlar inte om att skicka in ett papper.
Citera
2025-02-20, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är alldeles riktigt att hovrätten skriver att båda målsägarens och den tilltalades berättelser gav ett trovärdigt intryck, och att två möjliga händelseförlopp ställs mot varandra. Likafullt använder rätten betydligt mer uppskattande tonfall när det gäller vad den tilltalade berättar än när det gäller vad målsägaren uppger.

Hovrätten är påfallande kortfattad i sina formuleringar om målsägarens utsaga. Den kallas för hennes. uppgifter, vilket ger ett mindre sammanhängande intryck än berättelse, som rätten väljer att beteckna den tilltalades uppgifter som. Den motiverar heller inte alls på samma sätt som när de gäller den tilltalade varför den gör den bedömning den gör, och det korta omdömet att hennes uppgifter kan bedömas som trovärdiga är så snävt det kan vara utan att uttryckligen ifrågasätta trovärdigheten.

Den tilltalades utsaga kallas alltså däremot för berättelse, och den karakteriseras med inte mindre än fem uppskattande adjektiv - lång, levande, klar, detaljrik och sammanhängande. Skillnaden i attityd från rättens sida är påtaglig, och det bör man ta i beaktande innan man hävdar att hovrätten bedömde målsägaren som lika trovärdig som den tilltalade - redan innan vi går in på tillförlitligheten, som rätten inte tog upp - rimligen eftersom det inte behövdes.

Du övertolkar det hela.

Rätten skriver helt enkelt att bådas berättelser kan ses som trovärdiga, det som i folkmun kallas ord står mot ord. Att de bedömer den tilltalades berättelse beror på att det är av främsta vikt att hans berättelse är just trovärdig.

När rätten anser att ena sidan inte är trovärdig skriver de detta genom begrepp som att "hennes berättelse ter sig osannolik".
Citera
2025-02-20, 19:59
Medlem
Citat:
Jag gissar också att det är "många" som anser att de ägde tjejen även när det var slut, men jag gissar att de flesta inte gör det utan kan se nyktert på situationen.

Din fantasi är inte hennes verklighet.

"I dina öron" har inget med hennes verklighet att göra.

Menar du Hamilkar så beskrev han hur rätten hade bias mot kvinnan. Det är inte okej.

Inte en dugg normal fråga vill jag påstå. Det normala är att frivilliga ligg stannar mellan parterna, det behöver man inte ens fråga om.

Nej hon är Viking fysiskt överlägsen hon är judomästare, att tro på att hon skulle delta aktivt av rädsla utan att det fanns minsta anledning till rädslan är så korkat att tro på att klockorna stannar det är därför ni kallas sekten MÄHÄ för ni bortser helt från sunt förnuft fakta och logik. All tillgänglig fakta talar för att Viking är oskyldig det enda som talar för att han är skyldig är en krystad anklagelse och hörsägen från vänner som hört samma anklagelse det borde aldrig ens gått till åtal.

Nej det är extremt lösaktigt att direkt börja knulla runt för att man tar en kort paus med sin pojkvän och de allra flesta killar vill inte ha en sån slampa och jag förstår att hon ångrar att hon släpper till så lätt om hon vill ha tillbaka sitt ex, att då försöka förstöra livet för en oskyldig med en falsk anmälan är däremot inte rätt

Jo det är en normal fråga vet inte vilken värld du lever i men snack om vem som legat med vem är vanligt bland tonåringar din dumme fan.

Jo min "fantasi" är verkligheten, det var därför en enig hovrätt frikände honom haha tack för det självmålet.

Nej tingsrätten hade bias för kvinnan och köpte hennes osannolika saga precis som ett fåtal i tråden gjort, vi som liksom hovrätten klarar av att se på det objektivt insåg snabbt att någon våldtäkt inte ägt rum.

Tack och lov så minskar ju risken för att hon falskanmäler fler killar nu när hon inte fick något skadestånd den äckliga hyndan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in