2025-02-11, 17:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Du är inte min vän. Om någon borde omyndigförklaras så är det såna som du.

Domstolen har värderat bevisningen enligt gällande lag och kommit fram till en fällande dom. Jag väljer att ställa mig på domstolens och brottsoffrets sida. Om domstolen hade valt att fria så hade jag även respekterat detta.
Medan du väljer att ställa dig på den kriminelles sida och skita i lagen.

Du har troligen inte varit med på rättegången. Vill du veta mer än vad som står i domen så får begära ut FUPen och läsa på om bevisningen innan du uttalar dig.

Hur ställer du dig nu då när hovrätten har friat den unge mannen?

Du är väldigt tyst av någon anledning.
Citera
2025-02-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki
Jag har också legat med brudar och ångrat mig efteråt. Men jag har inte anmält dessa kvinnor för våldtäkt för det. Där är skillnaden.
Har nog många som har haft sex på fyllan.
Finns ett par fall man ångrar, sen det här med att andra har sy punkter.
Har en episod där jag och en kompis av motsatt kön vaknat nakna i samma säng.
Vi är fortfarande övertygade om att vi inte haft sex, samtidigt som andra fortfarande anser att vi haft det.
Tyvärr verkar lagen vara lite svår att 100% få fram sanningen.
Citera
2025-02-11, 20:13
Medlem
Något som kan reta mig är också att tidningar gärna vill täcka den här typen av fall för att locka läsare, alltid med känslomässiga citat från ”offret”. Men sedan kommer det sällan några uppföljningar. Rimligtvis borde journalistkåren, om den har några sanningsanspråk och önskan att behålla sitt anseende rätta till när domarna de skrivit om omprövas. Men denna kontinuitet saknas trots att vi har att göra med nya offer, denna gång för en felaktig dom. Citat från första artikeln som blev starten för denna tråd:

"Den unge chalmeristen hade varit på fest och missat sista bussen hem. Då skrev han till en kvinnlig studiekamrat och frågade om gick bra att sova över.
Det nattliga besöket slutade i en våldtäkt och tre år och tre månaders fängelse.
– Jag puttade bort honom, vände mig om och sa nej. Men han bara fortsatte, vittnade kvinnan inför rätten."
Citera
2025-02-12, 08:29
Medlem
BorgeHs avatar
Såg nu att chalmeristen har blivit helt friad i hovrätten! En rättvis och korrekt dom!

Hoppas nu att tingsrätterna tar lärdom och inte fortsätter att döma män efter ONS till fängelse i över tre år och 250000 kronor i skadestånd utan bevis och enbart på kvinnans ord.

Leder det här till någon återverkning för kvinnan? Åtal för falsk tillvitelse? Är det fritt fram att anmäla någon för våldtäkt?

Vad gör kvinnan idag? Studerar hon fortfarande på teknisk fysik? Det kanske blir lite konstig stämning i de små labb-grupperna på fysik nu….
Citera
2025-02-12, 10:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Såg nu att chalmeristen har blivit helt friad i hovrätten! En rättvis och korrekt dom!

Hoppas nu att tingsrätterna tar lärdom och inte fortsätter att döma män efter ONS till fängelse i över tre år och 250000 kronor i skadestånd utan bevis och enbart på kvinnans ord.

Leder det här till någon återverkning för kvinnan? Åtal för falsk tillvitelse? Är det fritt fram att anmäla någon för våldtäkt?

Vad gör kvinnan idag? Studerar hon fortfarande på teknisk fysik? Det kanske blir lite konstig stämning i de små labb-grupperna på fysik nu….

Är det någon som vet ifall den som tilldömts och fått ett skadestånd utbetalt i sådana här fall när det sedan blir ändrad dom blir återbetalningsskyldiga?
Citera
2025-02-12, 10:31
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Åtal för falsk tillvitelse blir det knappast, med tanke på att hovrätten bedömde hennes version som trovärdig.
Jag vet inte vad hon gör idag, men det framkom i något förhör att hon hade avbrutit studierna pga detta.
Citera
2025-02-12, 10:32
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är det någon som vet ifall den som tilldömts och fått ett skadestånd utbetalt i sådana här fall när det sedan blir ändrad dom blir återbetalningsskyldiga?
Domen i tingsrätten vinner inte laga kraft om den överklagas, alltså har inget betalts ut.
Citera
2025-02-12, 10:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Domen i tingsrätten vinner inte laga kraft om den överklagas, alltså har inget betalts ut.

Vet du hur det förhåller sig om hon fått utbetalning från försäkringsbolag? Såg en intressant video som postades här i tråden där advokater uttalar sig om rättssäkerheten i sexualmål och jag förstod det som att hos de stora försäkringsbolagen så är det inte helt ovanligt att det betalas ut 6 siffriga belopp bara genom att en person kommer in med dokument som visar att man har anmält en våldtäkt till polisen.
Citera
2025-02-12, 10:41
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Vet du hur det förhåller sig om hon fått utbetalning från försäkringsbolag? Såg en intressant video som postades här i tråden där advokater uttalar sig om rättssäkerheten i sexualmål och jag förstod det som att hos de stora försäkringsbolagen så är det inte helt ovanligt att det betalas ut 6 siffriga belopp bara genom att en person kommer in med dokument som visar att man har anmält en våldtäkt till polisen.
Inte en aning. Har inte ens tänkt på eventuella försäkringsbolag. Intressant, återkommer om jag hittar något.
Jag skulle personligen kunna riskera falsk tillvitelse om jag fick ett 6-siffrigt belopp.
Citera
2025-02-12, 10:47
Medlem
Citat:

Skadeståndet betalas inte ut förrän än en dom vinner laga kraft så hon har inte fått något
Citera
2025-02-12, 11:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Inte en aning. Har inte ens tänkt på eventuella försäkringsbolag. Intressant, återkommer om jag hittar något.
Jag skulle personligen kunna riskera falsk tillvitelse om jag fick ett 6-siffrigt belopp.
Ja det är mycket intressant och det var en polis kommissarie som pratade om detta och försäkringsbolagen betalar tydligen ut dessa pengar utan vidare utredning enligt honom.
Citera
2025-02-12, 13:01
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag har inte kommenterat hovrättens dom och inte heller dvs skeva inlägg här på tråden.

Som alla som har någon form av kunskap så är inte en dom från en domstol att det speglar sanningen.

Domstolens uppgift är inte att vara saningsägare typ oraklet i Delfi eller inom kristendomens uttryckt veritas.

Det är svårt att förklara att domstolen inte är intresserad av sanningen utan bara av vad som kan bevisas, att lagen kan tolkas på många olika sätt och bevisningen bedömas på minst lika många.

Tänk om sanningen inte ser ut på samma sätt för oss alla.

Nu till hur JAG bedömer hovrättens dom,

Hovrättens dom är juridiskt stark eftersom den är välgrundad i rättsprinciper och bevisvärdering.
Men den kan kritiseras för att inte i tillräcklig grad problematisera gråzonen mellan tvång och frivillighet, samt att den friar trots viss stödbevisning.

Hovrätten följer principen att en fällande dom kräver tillräckligt stödbevisning utöver målsägandens berättelse.
När två möjliga händelseförlopp står mot varandra och det saknas entydig stödbevisning, lutar sig hovrätten på oskyldighetspresumtionen.

Trots att domen är juridiskt stark finns vissa kritiska punkter.

Frågan om frivillighet.
Hovrätten problematiserar inte fullt ut att målsäganden först sade nej, men sedan "gav upp".

Detta kan röra sig om en form av underkastelse snarare än frivilligt samtycke.

Stödbevisningens värde.
Trots att flera vittnen berättade om målsägandens tillstånd efter händelsen, ansågs det inte vara tillräckligt stöd.

En annan domstol kunde ha gjort en annan bevisvärdering.

Juridiskt korrekt, men moraliskt ifrågasatt dom.
Många kommer se detta som ännu ett exempel på hur svårt det är att få en fällande dom i våldtäktsmål där ord står mot ord.

Nu till frågan om en överklagan till högsta domstolen.
HD prövar inte bevisvärdering i enskilda fall om det inte finns särskilda rättsliga skäl att ifrågasätta hovrättens resonemang.

Hovrätten konstaterade att målsäganden först nekade, men sedan "gav upp".
HD kan eventuellt pröva om detta borde ha tolkats som brist på samtycke.

Om HD anser att hovrätten ställt för höga krav på stödbevisning kan det bli en fråga av principiellt intresse.

Hovrätten tolkar all osäkerhet till den tilltalades fördel, men ifrågasätter inte om hans trovärdighet är strategiskt konstruerad snarare än genuin. Men ligger inom ramen om häldre fria än fälla.

Domen visar återigen hur svårt det är att bevisa sexualbrott, vilket kan ha negativa konsekvenser för rättstryggheten och framtida anmälningar.

Hovrätten hade kunnat resonera djupare kring samtycke och maktstrukturer, vilket skulle ha gjort domen mer rättvisande.

Nu till en annan okunnig i denna tråd, NEJ, det är inte enbart rikåklageren som kan söka prövning till HD.
Även åklagaren i målet och målsäganden kan göra det.

Är det sista gången vi får höra om denne V.L? Troligen inte han kommer att figurera i framtida våldtäktsmål.

Strävan efter sanningen är en omöjlig kamp och inte en kamp för ett rättssamhälle.

Min fråga till dig är om du tar exakt den här kvinnans berättelse, hur hade du reagerat om det varit din flickvän/fru som berättat den här historien för dig klockan 6 på morgonen när det kommer till diskussionen om samtycke?
Senast redigerad av detektiven789 2025-02-12 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in