2025-01-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vilket sektor är det, och är det 2secure de har outsourcat det till?

Det är en offentlig sektor, men inga rikets hemligheter. Jag vill inte svara på frågan vad det är för företag då jag är skitstressad att de kan hitta även detta inlägg och vända det mot mig.
Citera
2025-01-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Din fråga var hur lång tid det tar, har du inte fått svar på det menar du?

Jag menade att jag har inte frågat om mina chanser att få jobb. Det är uppenbart att chansen att inte få det är stor.

Men fan, att tvingas vänta i månader på deras kontroll när den röda flaggan är något så uppenbart, som mitt ansikte och namn, det är omänskligt.
Citera
2025-01-30, 14:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-01-30, 14:27
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willywonka33555
Jag menade att jag har inte frågat om mina chanser att få jobb. Det är uppenbart att chansen att inte få det är stor.

Men fan, att tvingas vänta i månader på deras kontroll när den röda flaggan är något så uppenbart, som mitt ansikte och namn, det är omänskligt.

Det är en del av det menar jag, du kanske aldrig får svar på bakgrundskontrollen, för att du inte kommer få jobbet.
Citera
2025-01-30, 14:28
Medlem
Citat:
Jag vet vad det är för företag eftersom jag har skrivit godkännande och gav fullmakt för dem att kontakta mina lärosäten och tidigare arbetsgivare. Vill inte avslöja vad det är för företaget. Men tro mig att det inte är "ett säkerhetsföretag" utan det är ett riktigt säkerhetsföretag.

Vad är ett "riktigt säkerhetsföretag"? Om din arbetsgivare är inom offentlig regi så har de gjort en offentlig upphandling med detta "säkerhetsföretag" då jag antar det är ett privat företag. Jag är fortfarande övertygad att det inte är Secret Service som de anlitat utan ett vanligt företag som ägnar sig åt bakgrundskontroller.
Citera
2025-01-30, 14:40
Medlem
Citat:
Det är en del av det menar jag, du kanske aldrig får svar på bakgrundskontrollen, för att du inte kommer få jobbet.

Svaret borde jag få, tycker jag. Då jag fick ju höra "jobbet är ditt och du får XYZ i lön, nästa är bakgrundskontroll och vi skriver anställningsavtal".

Skulle vara konstigt om de bara ghostar mig eller hur?
Citera
2025-01-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Vad är ett "riktigt säkerhetsföretag"? Om din arbetsgivare är inom offentlig regi så har de gjort en offentlig upphandling med detta "säkerhetsföretag" då jag antar det är ett privat företag. Jag är fortfarande övertygad att det inte är Secret Service som de anlitat utan ett vanligt företag som ägnar sig åt bakgrundskontroller.

Det är inte SÄPO, ja. Men det är ett säkerhetsföretag som har olika inriktningar i detta område, typ personsäkerhet, samhällsskydd, utredning, digital forensisk osv. Vet inte om de är statligt ägda eller ej. Men det är inte ett kreditupplysningsföretag som tagit på sig bakgrundskontroll-hatten.

Men jag är också tveksam på deras kompetens när jag läser att de fick min identitetshandling som de inte ens hade fått. Känns bara skumt fast det ser fint ut på utsidan.
Senast redigerad av willywonka33555 2025-01-30 kl. 15:17.
Citera
2025-01-30, 15:20
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Svaret borde jag få, tycker jag. Då jag fick ju höra "jobbet är ditt och du får XYZ i lön, nästa är bakgrundskontroll och vi skriver anställningsavtal".

Skulle vara konstigt om de bara ghostar mig eller hur?

Ja.. det låter ju faktist väldigt lovande och nästan som hugget i sten, men, av egen erfarenhet vet jag att ingen är klart först ett avtal är skrivet.

Håller med dig, skulle vara väldigt konstigt om dom plötsligt skulle ghosta dig. Men verrkar ju ändå som du har bra kontakt med HR.
Citera
2025-01-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ja.. det låter ju faktist väldigt lovande och nästan som hugget i sten, men, av egen erfarenhet vet jag att ingen är klart först ett avtal är skrivet.

Håller med dig, skulle vara väldigt konstigt om dom plötsligt skulle ghosta dig. Men verrkar ju ändå som du har bra kontakt med HR.

Ja, jag är håller 100% med att jag inte kan anta att jag får jobbet bara för att de sa så. Jag beredd på avslaget men vill inte heller tappa hoppet.
Citera
2025-02-05, 21:22
Medlem
Citat:

Update: jag klarade kontrollen men chefen har nu bakat upp då det kom andra kandidater medans jag har väntat på denna jävla kontroll. Nu behandlas jag som samtalet om lönen och annat aldrig har skett och de säger ”vi hör av oss om vi väljer att rekrytera”.

Skitföretag. Så my let onödig stress. Jävla jävlar.
Citera
2025-02-12, 14:24
Medlem
"Vi utför bakgrundskontroller"? IT-företag nämner detta i sin annons. Vad menas?

Kollade på lite jobbannonser precis och såg detta i en jobbannons för ett IT-jobb: "Vi utför bakgrundskontroller av alla slutkandidater.".
Vadå för bakgrundskontroller? Vad och hur kontrollerar de?
Senast redigerad av Jumpjet 2025-02-12 kl. 14:48.
Citera
2025-02-12, 14:44
Medlem
Severlohs avatar
Att de kommer be dig beställa ett utdrag ur belastningsregistret, men enligt min erfarenhet är det bara ungefär en tredjedel av alla arbetsgivare som skriver så i annonsen som i slutändan faktiskt kräver det. Men jag ser inte kriminell ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in