Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-26, 16:04
Medlem
MillerMullers avatar
Hur många har varit med om att företaget du sökt jobb hos gjort en ekonomisk bakgrundskontroll på dig?

Om så var faller så det vara intressant att veta vad exakt de kollade och vilket jobb du sökte. Huruvida du fick det eller blev "påkommen" med något i din bakgrund är även av intresse.

Själv har jag en liten (betald) plump i protokollet och därtill ser det nog lite konstigt ut med mitt skattenetto då jag haft lite olika konstruktioner för att minska denna last. Känner mig inte jättesugen att sitta och diskutera detta med Rebecka Blond, 25, rekryterare.
Citera
Pontiac-Garages avatar

Moderatormeddelande

Postat av Pontiac-Garage 2013-11-26, 16:04
Moderator
Notera att denna tråd handlar om bakgrundskontroller vid anställning specifikt.

För generella frågor om att göra utdrag från belastningsregistret hänvisas till:
(FB) Stora tråden om belastningsregistret m.m. (mod)

Mod.
2013-11-26, 17:43
Medlem
Filltors avatar
I säkerhetsbranschen kollar dom alltid upp sånt vet dock inte hur det är annars.
Citera
2013-11-27, 11:26
Medlem
MillerMullers avatar
Amendo bekräftade att någon ekonomitjänst fick man inte hos dem om man har en anmärkning. Poolia har jag hörts sägas samma sak om men kan inte bekräfta. Annars har svaren hos de större bemanningsföretagen varit varierande, men inte rakt ut att det är policy.
Citera
2015-06-26, 09:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Extremt omfattande rekryteringsprocess med intervjuer, tester, bakgrundskontroll, etc

Hej,

Jag har precis (ett par veckor sedan), signat kontrakt for nytt arbete som jag kommer att starta efter semestrarna. Anställningsprocess var helt tokig och jag vill lyssna med er om det börjar bli vanligare med dessa (tidigare har det alltid varit 3 intervjuer och kanske ett par tester, men sen klart).

I detta fall var det (i kronologisk ordning)
  1. Intervju med rekryteringsfirma
  2. Intervju med COO på företaget (min blivande chef)
  3. Intervju med CIO på företaget
  4. Intervju med Global Head of HR på företaget
  5. 5 referenser (2 tidigare chefer, 2 tidigare medarbetare samt 1 tidigare kund då jag kommer från consulting)
  6. 3 tester (Personlighet, verbal och numeric)
  7. Intervju med rekryteringsfirma (igen)
  8. Intervju med COO på företaget (igen)
  9. Bakgrundscheck (betyg ner till gymnasiet och två universitet uppringda i utlandet för verifikation)
  10. UC

Detta är inte på något sätt en säkerhetsklassad tjänst utan ett vanligt globalt företag med ca 30,000 anställda.
Senast redigerad av Pershagen76 2015-06-26 kl. 10:35.
Citera
2015-06-26, 10:20
Medlem
Sikkans avatar
Rent spontant låter det mycket, men jag håller med om att det kan bli många intervjuer.. näst sista jobbet jag hade var det 3 eller 4 intervjuer tror jag, senaste jobbet var det 4 intervjuer och 2 tester.. puh säger jag bara.
Citera
2015-06-26, 10:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Rent spontant låter det mycket, men jag håller med om att det kan bli många intervjuer.. näst sista jobbet jag hade var det 3 eller 4 intervjuer tror jag, senaste jobbet var det 4 intervjuer och 2 tester.. puh säger jag bara.

Ja, någonstans kan man ju känna att det börjar att gå för långt. Eller börjar det bli så många som ljuger i sina meriter att företagen måste göra detta?
Citera
2015-06-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja, någonstans kan man ju känna att det börjar att gå för långt. Eller börjar det bli så många som ljuger i sina meriter att företagen måste göra detta?

Är det frågan om en position på en högre nivå (med t.ex. personal-, budget-, eller produktansvar)? Eller är det en ordinär position av typen kodslav?
Citera
2015-06-26, 12:42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Är det frågan om en position på en högre nivå (med t.ex. personal-, budget-, eller produktansvar)? Eller är det en ordinär position av typen kodslav?

Det är en liten bit upp i hierarkin, jag kommer sitta i COOs ledningsgrupp och ha ett globalt ansvar för en funktion.
Citera
2015-06-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är en liten bit upp i hierarkin, jag kommer sitta i COOs ledningsgrupp och ha ett globalt ansvar för en funktion.

Ok.

Ju högre upp en position är dessto större noggrannhet fordas väl för en extern rekrytering förmodar jag. Man vill väl helt enkelt ha både hängslen och livrem innan några papper skrivs på.

Men visst tycks din anställningsprocess vara väldigt rigorös.

Det intryck jag har är att rekryteringsprocesser rent generellt är mer rigorösa idag jämfört med bara tio år sedan.
Citera
2015-06-26, 13:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Ok.

Ju högre upp en position är dessto större noggrannhet fordas väl för en extern rekrytering förmodar jag. Man vill väl helt enkelt ha både hängslen och livrem innan några papper skrivs på.

Men visst tycks din anställningsprocess vara väldigt rigorös.

Det intryck jag har är att rekryteringsprocesser rent generellt är mer rigorösa idag jämfört med bara tio år sedan.

Ja, jag är böjd att hålla med, det känns som att det har eskalerat de senaste åren.
Citera
2015-06-26, 13:53
Medlem
KnullMarodorens avatar
Jag hade tackat nej till ett företag som har så utdragna anställningsprocesser.

Om deras anställningsprocess ser ut så här, hur fan funkar då den interna organisationen?
Finns inget värre än sega och byråkratiska organisationer om man är en driven person.

Jag hade 5 intervjuver för ett jobb, jag hängde med i svängarna för att se hur långt det skulle gå. Till slut fick jag jobbet och jag tackade nej med hänvisning till att jag hellre jobbar på företag med snabba och flexibla processer gissa om dem blev förvånade?

Kan man inte bestämma sig efter 2 max 3 intervjuer och ett test så är det något fel i processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in