2025-02-12, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Att de kommer be dig beställa ett utdrag ur belastningsregistret, men enligt min erfarenhet är det bara ungefär en tredjedel av alla arbetsgivare som skriver så i annonsen som i slutändan faktiskt kräver det. Men jag ser inte kriminell ut.

Kan lika gärna betyda att de använder Verifiera/Lexbase eller annan rättsdatabas för att se om det ligger något längre tillbaka än vad belastningsregistret visar.
Citera
2025-02-12, 14:47
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRS-80
Kan lika gärna betyda att de använder Verifiera/Lexbase eller annan rättsdatabas för att se om det ligger något längre tillbaka än vad belastningsregistret visar.

Jaså, blir man meddelad då?
Citera
2025-02-12, 14:48
Medlem
Citat:
Att de kommer be dig beställa ett utdrag ur belastningsregistret, men enligt min erfarenhet är det bara ungefär en tredjedel av alla arbetsgivare som skriver så i annonsen som i slutändan faktiskt kräver det. Men jag ser inte kriminell ut.
Okej. Finns inget där så.
Citera
2025-02-12, 14:48
Medlem
Citat:
Finns inget i såna register. De registren borde för övrigt förbjudas.
Citera
2025-02-12, 14:51
Avslutad
Citat:
Jaså, blir man meddelad då?

När jag har varit med om det så har det rört sig om bemanningsföretag, som tagit upp det i telefonsamtal att de vill kolla upp en.

Min bild är att det finns "inbyggt" i rekryteringsverktyget Teamtailor
Citera
2025-02-12, 14:56
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
När jag har varit med om det så har det rört sig om bemanningsföretag, som tagit upp det i telefonsamtal att de vill kolla upp en.

Min bild är att det finns "inbyggt" i rekryteringsverktyget Teamtailor

Okej men blir man meddelad av Lexbase om dekollar upp en?
Citera
2025-02-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Kollade på lite jobbannonser precis och såg detta i en jobbannons för ett IT-jobb: "Vi utför bakgrundskontroller av alla slutkandidater.".
Vadå för bakgrundskontroller? Vad och hur kontrollerar de?
Om det är en säkerhetsklassad tjänst

Vad innebär säkerhetsklasserna?

Säkerhetsklass 1: Detta är den högsta säkerhetsklassen där den anställde tar del av kvalificerat hemliga uppgifter i mer än ringa omfattning eller där den anställdes deltagande i verksamheten kan orsaka en synnerligen allvarlig skada. Beslut om placering i denna säkerhetsklass fattas av regeringen och det krävs svenskt medborgarskap.

Säkerhetsklass 2: Placering i denna säkerhetsklass innebär att den anställde eller den som på annat sätt deltar i verksamheten får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hemlig i en omfattning som inte är ringa, får del av uppgifter i säkerhetsskyddslassen kvalificerat hemlig i ringa omfattning, eller till följd av sitt deltagande i verksamheten har möjlighet att orsaka allvarlig skada för Sveriges säkerhet. Även här krävs svenskt medborgarskap.

Säkerhetsklass 3: En anställning eller något annat deltagande i säkerhetskänslig verksamheten ska placeras i säkerhetsklass 3, om den anställde eller den som på annat sätt deltar i verksamheten får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen konfidentiell, i ringa omfattning får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hemlig, eller till följd av sitt deltagande i verksamheten har möjlighet att orsaka en inte obetydlig skada för Sveriges säkerhet.
https://www.st.org/rad-och-stod/sakerhetsklassning

Ofta handlar det om statliga arbeten, men jag kan tänka mig att ett it-företag som arbetar med exempelvis myndigheters datasystem kan kräva säkerhetsklassning av de anställda.

Citat:
Nej.
Citera
2025-02-12, 14:57
Avslutad
Citat:

Nej! Det var bemanningsföretaget som meddelade att det skulle kollas direkt i realtid under telefonsamtalets gång, dvs inget i stil med att kommunicera med polisen för att ta del av ens eget belastningsregister.
Citera
2025-02-12, 16:00
Avstängd
Det handlar inte bara om prickar i belastsningsregistret vid bakgrundskontroller. Det kan likväl vara en körning med Kronofogden, eller registret för psykiatrisk sjukdom
Citera
2025-02-12, 16:03
Medlem
TokayGecks avatar
Jag har arbetat hos stora IT bolag hela mitt liv. Våra bakgrundskontroller är oftast inte för att kontrollera belastningsregistret, vi kontrollerar referenser och utbildning. Har förvisso inte arbetat många år i Sverige men utgår från att det är samma i branchen oavsett land.

Med kontroll menas att vår HR avdelning följer upp på allt som är skrivet i CV:et.
Citera
2025-02-12, 16:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-03-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
....
Ofta handlar det om statliga arbeten, men jag kan tänka mig att ett it-företag som arbetar med exempelvis myndigheters datasystem kan kräva säkerhetsklassning av de anställda.

Nej.

Helt fel, ett företag kan aldrig på eget bevåg införa säkerhetsklasser, det är alltid staten som kräver det i de fall det behövs i upphandling av tredje part.
Bakgrundskontroller har inget per se med säkerhetsklasser att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Jag har arbetat hos stora IT bolag hela mitt liv. Våra bakgrundskontroller är oftast inte för att kontrollera belastningsregistret, vi kontrollerar referenser och utbildning. Har förvisso inte arbetat många år i Sverige men utgår från att det är samma i branchen oavsett land.

Med kontroll menas att vår HR avdelning följer upp på allt som är skrivet i CV:et.

Tack, stämmer helt och hållet.
Senast redigerad av BWisser 2025-03-03 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in