2025-02-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaldorrr
Hej,

Jag gick genom blodtrycksdoktorn.se och har efter undersökningar nu fått recept på Mounjaro men det verkar vara slut på alla apotek här. Finns det någon annanstans man kan beställa genom som är legit?
Jag beställde via apoteket.se för leverans till närmaste apotek.
Citera
2025-02-07, 16:25
Medlem
MrCheeZes avatar
Tog min andra spruta idag, har senaste veckan gått ner 2,1kg. Vet att majoriteten av vikten är vattenvikt då kroppen binder vatten i glukos och kroppen använder glukos före fett. En sak jag märkte var hur effekten avtog ganska drastiskt efter 4 dagar. Minns att på jobbet under 4:e dagen kände jag nästan ingen hunger och blev mätt av min lilla mätlåda men på kvällen kom hungern och suget tillbaka som en smäll. Är det normalt? Tänker att det kanske blir bättre när jag går över till 5mg istället för 2,5mg.
Citera
2025-02-07, 23:49
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Tog min andra spruta idag, har senaste veckan gått ner 2,1kg. Vet att majoriteten av vikten är vattenvikt då kroppen binder vatten i glukos och kroppen använder glukos före fett. En sak jag märkte var hur effekten avtog ganska drastiskt efter 4 dagar. Minns att på jobbet under 4:e dagen kände jag nästan ingen hunger och blev mätt av min lilla mätlåda men på kvällen kom hungern och suget tillbaka som en smäll. Är det normalt? Tänker att det kanske blir bättre när jag går över till 5mg istället för 2,5mg.
Sådär kände jag också v2, sen försvann det igen. V3 och 4 var mer stabila igen ungefär som v1. Dos 5 v1 är också stabil men en högre växel på o-hungrigheten.
Citera
2025-02-08, 10:33
Medlem
Hej
Fråga till er som ”hållit på ett tag”

Tog första sprutan igår kväll 2,5 mg.
Mår illa nu på morgonen och har en hemsk huvudvärk. Magen bullrar. Kan det vara pga Mounjaron? Så snabbt?

Och det här illamåendet, kommer det lätta tro eller är det pga att man mår såhär som medicinen fungerar och det kommer sitta i för alltid?
Citera
2025-02-08, 12:01
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flasharinan
Hej

Mår illa nu på morgonen och har en hemsk huvudvärk. Magen bullrar. Kan det vara pga Mounjaron? Så snabbt?

Och det här illamåendet, kommer det lätta tro eller är det pga att man mår såhär som medicinen fungerar och det kommer sitta i för alltid?

Jag är ingen Mounjaro ”veteran” men det du beskriver kan absolut vara biverkningar av Mounjaro. Många av biverkningarna försvinner med tiden när kroppen blir mer van vid medicinen. Ett tips som har fungerat bra för mig när jag hade huvudvärk var att dricka mer vatten, Mounjaro kan lätt torka ut dig.
Citera
2025-02-08, 14:36
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Tisdan den 26/11 startade jag på 122 kg och min första spruta med Mounjaro 2.5 mg.
15/1 vägde jag 119 kg.
I dag står vågen på 113 kg.

Jag sköter kosten hyffsat och jag tar mina promenader som jag planerat.
Tyvärr har jag inte kommit igång med gym än, men det kommer snart hoppas jag.
Ikväll kommer jag dricka alkohol och äta gott, så det blir ett litet test, jag är säker att vågen inte kommer visa 113 imorgon. Men det får bli som det blir med den saken. Man måste få leva också.

Mounjaro för mig tkr jag kanske inte påverkar mig så där jätte mkt när det gäller aptiten. Sockersuget ger den helt klart ett stöd för.
Om en vecka går jag upp på 10 mg och kommer köra den i 12 veckor, efter det tar jag ett beslut om jag kommer fortsätta med det preparatet.
Tanken är ju att när jag är under 95 kg så ska jag klara det här ensam utan hjälp av medicin.
Står inte vågen på under 105 kg då så kommer jag nog avsluta, då tkr jag inte priset motiverar den hjälp den ger.

Har ett eget personligt mål på under 100 kg tills den 30/4 som jag verkligen hoppas klara av.
Citera
2025-02-08, 17:10
Medlem
Citat:
Hej

Jag har hittills sluppit bli hungrig ens när det är dags att ta nästa spruta. redan vid 2,5mg fungerade det.

Däremot åt jag för lite mat och sannolikt drack jag också för lite. Jag får så ont i huvudet, fryser, blir trött och lättirriterad.

Fick veta sambon lägga upp maten för att inte äta för lite.

Började i slutet av november då jag vägde 117,8.
Igår vägde jag in mig på 109,8.
109,3 i morse räknar jag inte då jag drack alkohol igår. Då blir jag i regel som alltid lättare då jag har mindre vatten i kroppen
Citera
2025-02-09, 11:10
Medlem
Tack för svar. Dag 2 idag och huvudvärken är värre och jättetrött är jag. Hoppas biverkningarna (om de nu är det) går över snart…
Citera
2025-02-09, 11:27
Medlem
DAG 22

-7,5 kg, inga biverkningar. Undrar vad som händer när jag går upp i dos (om det nu händer ngt alls, vill säga)? I övrigt så har jag noll sug på socker och fett, men jag måste erkänna att jag har en hel "food noise" i huvudet - jag var tidigare besatt på vad jag skulle äta härnäst, min hjärna har liksom inte greppat att jag inte ska göra det längre.

Lider med er i tråden som känner av biverkningar, hoppas det vänder!
Citera
2025-02-10, 21:10
Medlem
Bra jobbat! Varför gå upp i dos om det funkar på 2,5 mg?

Citat:
Ursprungligen postat av WinstonX
DAG 22

-7,5 kg, inga biverkningar. Undrar vad som händer när jag går upp i dos (om det nu händer ngt alls, vill säga)? I övrigt så har jag noll sug på socker och fett, men jag måste erkänna att jag har en hel "food noise" i huvudet - jag var tidigare besatt på vad jag skulle äta härnäst, min hjärna har liksom inte greppat att jag inte ska göra det längre.

Lider med er i tråden som känner av biverkningar, hoppas det vänder!
Citera
2025-02-11, 11:48
Medlem
Någon som fått utskrivet trots sköldkörtelsjukdom? Tänker främst Hypotyreos.

Läst att de avråder läkemedlet till patienter med sköldkörtelrubbningar pga test-råttor fått förstorad sköldkörtel, eller liknande.
Citera
2025-02-11, 14:05
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Tack för svar. Dag 2 idag och huvudvärken är värre och jättetrött är jag. Hoppas biverkningarna (om de nu är det) går över snart…
Dricker du ordentligt med vatten? När man har dessa mediciner ska man helst dricka mycket mer än normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in