2025-02-12, 08:34
  #97
Medlem
Ja jag tror det, har ökat vattendrickandet ännu mer dock.
Huvudvärken har släppt, jag tror nästan det var nån slags avsockrings-reaktion då jag är en riktig godisråtta i vanliga fall men nu inte rör en chokladkaka. Inte sugen ens..
Citera
2025-02-14, 08:58
  #98
Medlem
DAG 26

-10 kg sen start


Har slarvat lite med kosten senaste veckan och ätit för lite och sällan vilket känts på min allmänna energinivå och träningarna denna veckan. Denna veckan har det blivit ett styrkepass och ett kombination styrka/kondition, övriga veckor har jag lyckats få till 3 pass/vecka. Skulle gissa att mitt kostintag sjunkit till typ 500 kcal/dag så ska försöka få upp det litegranna så inte träningsresultatet drabbas allt för mycket, men svårt att äta när man inte känner någon hunger, blir mycket tvångsätande av kvarg och ägg..

Annars fortfarande inga biverkningar och 0 hunger/sötsug så tänker köra på med 2.5 mg tills effekten försvinner eftersom det inte är själva medicinen man går ner i vikt av utan livsstilsomställningen.
Citera
2025-02-14, 13:00
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrypicked
Någon som fått utskrivet trots sköldkörtelsjukdom? Tänker främst Hypotyreos.

Läst att de avråder läkemedlet till patienter med sköldkörtelrubbningar pga test-råttor fått förstorad sköldkörtel, eller liknande.

Jag fick det utskrivet genom blodtrycksdoktorn.se utan egentligen några diskussioner om det men de var medvetna om att jag har nedsatt sköldkörtel.
Citera
2025-02-14, 16:48
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlsEndSimulation
Bra jobbat! Varför gå upp i dos om det funkar på 2,5 mg?

Tack. Jag tror att det är standard att man går upp till 5 efter första sprutan, eller är det bara jag?
Citera
2025-02-14, 16:49
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlsEndSimulation
DAG 26

-10 kg sen start


Har slarvat lite med kosten senaste veckan och ätit för lite och sällan vilket känts på min allmänna energinivå och träningarna denna veckan. Denna veckan har det blivit ett styrkepass och ett kombination styrka/kondition, övriga veckor har jag lyckats få till 3 pass/vecka. Skulle gissa att mitt kostintag sjunkit till typ 500 kcal/dag så ska försöka få upp det litegranna så inte träningsresultatet drabbas allt för mycket, men svårt att äta när man inte känner någon hunger, blir mycket tvångsätande av kvarg och ägg..

Annars fortfarande inga biverkningar och 0 hunger/sötsug så tänker köra på med 2.5 mg tills effekten försvinner eftersom det inte är själva medicinen man går ner i vikt av utan livsstilsomställningen.

Bra jobbat!
Citera
2025-02-14, 21:35
  #102
Medlem
Finns ingen medicinsk anledning att öka dosen om du fortfarande har bra effekt av lägsta dosen. Absolut kan kroppen vänja sig vid medicinen och effekten avta efter ett par veckor, precis som den för vissa inte ger någon effekt alls trots högre doser under flera veckor. OBS! gäller såklart inte om du har diabetes, då ska din läkare rekommendera dig dos beroende på hur ditt blodsocker påverkats. Annars är det bara läkemedelsföretagen som tjänar på att du går upp i dos även om du inte behöver

Citat:
Ursprungligen postat av WinstonX
Tack. Jag tror att det är standard att man går upp till 5 efter första sprutan, eller är det bara jag?
Citera
2025-02-16, 08:28
  #103
Medlem
Träffade läkare pga högt blodtryck men istället för blodtrycksmedicin rekommenderade han Mounjaro eller Saxenda, väger 117kg på 198cm. Så han menade på att blodtrycket borde bli bra om jag gick ner i vikt.

Sa jag ska fundera på det, tränar 3 ggr i veckan och gjort till och från ganska många år, men har ändå tappat greppet om kost och allt sen några år så vikten stuckit iväg..

Hört att man tappar mycket muskelmassa på Ozempic, är det samma sak med Mounjaro? Mounjaro verkar effektivare än Saxenda men Saxenda är billigare.. Är det rimligt att tro att priset på Mounjaro sjunker inom en nära framtid eller rent utav går på högkostnadsskyddet?
Citera
2025-02-16, 08:55
  #104
Medlem
Det är inte ozempic eller mounjaro i sig som gör att du tappar muskelmassa. Så länge du ser till att få i dig tillräckligt med protein och kalorier tappar du inte muskelmassa. Så du kommer behöva anstränga dig med kosten fast tvärtom från tidigare då om nu medicinen funkar för dig kommer du behöva kämpa för att äta och då äta rätt.
Vågar inte svara på prisnedgång eller högkostnadsskydd... Personligen är det inget jag skulle räkna med.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbjorn
Träffade läkare pga högt blodtryck men istället för blodtrycksmedicin rekommenderade han Mounjaro eller Saxenda, väger 117kg på 198cm. Så han menade på att blodtrycket borde bli bra om jag gick ner i vikt.

Sa jag ska fundera på det, tränar 3 ggr i veckan och gjort till och från ganska många år, men har ändå tappat greppet om kost och allt sen några år så vikten stuckit iväg..

Hört att man tappar mycket muskelmassa på Ozempic, är det samma sak med Mounjaro? Mounjaro verkar effektivare än Saxenda men Saxenda är billigare.. Är det rimligt att tro att priset på Mounjaro sjunker inom en nära framtid eller rent utav går på högkostnadsskyddet?
Citera
2025-02-18, 08:08
  #105
Medlem
DAG 30

-9,3 kg

Gick upp till 5 mg och det var nog bra för sista veckan på 2.5 började jag känna hunger och sug. Nya dosen känns bra. Har inte kommit igång med träningen pga en envis hosta som vägrar försvinna. Annars mår jag förträffligt! Jag behövde verkligen den här behandlingen för mitt mentala välbefinnande; sakta men säkert så börjar jag återfinna ett självförtroende som försvann för många år sedan.
Citera
2025-02-20, 07:24
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlsEndSimulation
Det är inte ozempic eller mounjaro i sig som gör att du tappar muskelmassa. Så länge du ser till att få i dig tillräckligt med protein och kalorier tappar du inte muskelmassa. Så du kommer behöva anstränga dig med kosten fast tvärtom från tidigare då om nu medicinen funkar för dig kommer du behöva kämpa för att äta och då äta rätt.
Vågar inte svara på prisnedgång eller högkostnadsskydd... Personligen är det inget jag skulle räkna med.

Ah okej, man får välja väl vad man stoppar i sig då alltså, ordentligt med protein. Men blir det som när folk opererat magsäcken och bara fixar att få i sig som en knytnäves storlek per portion? Har fastat ganska länge och ofta kört OMAD, det kanske inte funkar så bra ihop med den här behandlingen.

Hoppas det räcker att stanna på 5mg sen i underhållsdos, tänker att de högre doserna är om man är riktigt stor och behöver gå ner typ 50kg.
Citera
2025-02-20, 22:07
  #107
Medlem
Säkert olika för alla, men för mig är det så. Typ förut kunde jag äta en hel pizza utan problem. Nu får jag i mig typ två slizes innan jag känner att jag är mätt. Sen kan jag pressa ner två till. Men skulle jag äta mer än en halv pizza så skulle jag gissa att jag blir illamående/får ont i magen/kräks.
Så jag försöker äta lite grönsaker för att få i mig mineraler, vitaminer och fibrer. Sen är det mest protein och någon enstaka kolhydrat.

Tror även doserna är väldigt individuellt, dels hur kroppen/hjärnan reagerar samt vad man har för relation till mat och möjlighet att lyssna på hjärnan istället för magen och ögonen, men nu bara spekulerar jag Jag är kvar på 2,5 mg efter 5 doser och känner att det fortfarande ger effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbjorn
Ah okej, man får välja väl vad man stoppar i sig då alltså, ordentligt med protein. Men blir det som när folk opererat magsäcken och bara fixar att få i sig som en knytnäves storlek per portion? Har fastat ganska länge och ofta kört OMAD, det kanske inte funkar så bra ihop med den här behandlingen.

Hoppas det räcker att stanna på 5mg sen i underhållsdos, tänker att de högre doserna är om man är riktigt stor och behöver gå ner typ 50kg.
Citera
2025-02-21, 02:18
  #108
Medlem
Tog min andra spruta igår. 2.5 mg Compounded Tirzepatide. Bor i USA och betalar $420 för fyra veckor, priset fick mig att avvakta lite men jag är så jävla glad att jag gjort det här för mig själv. Är 178 och väger 68 kg (tjej) så är väl egentligen inte överviktig men har kämpat hela livet mot detta jävla sötsug och småätande. Visst, det är kämpigt att få i sig tillräckligt med mat på Tirz men känns som att det blir lättare i alla fall. Har inte haft några biverkningar förutom att jag de två första dagarna efter första sprutan inte fick i mig mer än 800 kcal/dag. Nu ligger jag runt 1400-1500/dag. Så enkelt att äta balanserat och jag alla mattankar är helt borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in