2026-05-26, 19:12
Medlem
Jag har en fråga.
Jag har 5mg sprutan men vill fortfarande ha 2,5mg per vecka.. hur många klick på 5mg mounjaropennan motsvarar det? Om max är 1 på en sån penna? Är det att man skruvar upp hälften av max?

Och samma fråga gäller 7,5mg pennan. Hur många klick ska man vrida för att få ut 2.5mg dos per vecka

Tack
Citera
2026-05-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankenRollie
Jag har en fråga.
Jag har 5mg sprutan men vill fortfarande ha 2,5mg per vecka.. hur många klick på 5mg mounjaropennan motsvarar det? Om max är 1 på en sån penna? Är det att man skruvar upp hälften av max?

Och samma fråga gäller 7,5mg pennan. Hur många klick ska man vrida för att få ut 2.5mg dos per vecka

Tack

https://klickraknare.se/
Citera
2026-05-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
https://klickraknare.se/

Tack !!!
Citera
2026-05-28, 08:43
Medlem
Är nu på sjätte dosen + 3 dagar och uppe på 5 mg. Viktnedgången körde helt fast. Gick ned 4 kg men gick sedan upp två vilket är normalt för mig även innan detta projekt inleddes. Jag har alltid rört mig 2-3 kg upp och ned.

Men nu har jag stått still på samma vikt i två veckor. Ja det har rört sig plus minus 0,6 kg per dag. Jag äter mindre och nyttigare och träningen har ökat något.
Citera
2026-05-28, 13:01
Medlem
Dalailamas avatar
hur länge måste man vänta på att godkännad som ny patient på Doktera? 🤔
Citera
2026-05-28, 21:38
Medlem
bozze4evigts avatar
Jag har varit kund hos ayd. Kört sen augusti.

Gått över till Mounjaro och ska höja till 7,5 mg
Börjar bli dyrt. Bad om klickmetoden och starkare dos på pennan vilket jag får om man ser att 7,5 fungerar bra.

Men då vill dom ta ut dubbla månadsavgifter för att pennan räcker två månader (15mg)

Gör alla så?

Funderar på byta. Någon som kan rekommendera?
Citera
2026-05-29, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Jag har varit kund hos ayd. Kört sen augusti.

Gått över till Mounjaro och ska höja till 7,5 mg
Börjar bli dyrt. Bad om klickmetoden och starkare dos på pennan vilket jag får om man ser att 7,5 fungerar bra.

Men då vill dom ta ut dubbla månadsavgifter för att pennan räcker två månader (15mg)

Gör alla så?

Funderar på byta. Någon som kan rekommendera?

Doktera. Tar nån vecka eller 2 innan de återkopplar ang bytet men jag är nöjd. 199kr/läkarkontakt som man har en gång i månaden
Citera
2026-05-30, 08:26
Medlem
Varning! Varning!
I Stockholms innerstad börjar det bli svårt att få tag i Mounjaro 10mg om man inte beställer långt i förväg. Bad därför en kompis i Bromma hämta ut en till mig (skrev fullmakt på nätet) Apoteket vid Brommaplan var det närmaste i Stockholmsområdet som hade det i lager.
När farmaceuten lämnar ut sprutan bryter hon förpackningen och säger att hon måste kolla att det är rätt dos... Har aldrig hänt tidigare för mig och mina 14 tidigare sprutor.
När jag nu idag skulle ta första dosen på denna spruta ser jag att en dos är redan tagen 😱
Nu blev jag väldigt orolig för jag vet ju inte när sprutan är öppnad och om den är kontaminerad. Tänker självklart göra en anmälan och min kompis är på väg till Apoteket Brommaplan för att försöka få namnet på den som lämnade ut sprutan och bröt förpackningen.
Citera
2026-05-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Varning! Varning!
I Stockholms innerstad börjar det bli svårt att få tag i Mounjaro 10mg om man inte beställer långt i förväg. Bad därför en kompis i Bromma hämta ut en till mig (skrev fullmakt på nätet) Apoteket vid Brommaplan var det närmaste i Stockholmsområdet som hade det i lager.
När farmaceuten lämnar ut sprutan bryter hon förpackningen och säger att hon måste kolla att det är rätt dos... Har aldrig hänt tidigare för mig och mina 14 tidigare sprutor.
När jag nu idag skulle ta första dosen på denna spruta ser jag att en dos är redan tagen 😱
Nu blev jag väldigt orolig för jag vet ju inte när sprutan är öppnad och om den är kontaminerad. Tänker självklart göra en anmälan och min kompis är på väg till Apoteket Brommaplan för att försöka få namnet på den som lämnade ut sprutan och bröt förpackningen.

Det är inte bara så att du fått nya pennan utan golden-dose? då är sprutan längre fram ifrån start.
Citera
2026-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Det är inte bara så att du fått nya pennan utan golden-dose? då är sprutan längre fram ifrån start.

Jo, googlade och upptäckte att Lilly har gjort om sina sprutor så det ser ut som att det är en dos som redan är tagen. Tycker det är otroligt att man inte blir informerad av farmaceuterna. Var tillbaka till apoteket igår och tre ur apotekspersonalen var med och öppnade ytterligare en förpackning som såg likadan ut.
Man kan inte se på förpackningen om det är den nya eller originalet som finns i.
Har man tur kan man alltså få den med "golden dose" fortfarande.
Nu förstår jag varför hela Stockholms innerstad var länsad på de tidigare sprutorna 😩
Citera
2026-05-31, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Jo, googlade och upptäckte att Lilly har gjort om sina sprutor så det ser ut som att det är en dos som redan är tagen. Tycker det är otroligt att man inte blir informerad av farmaceuterna. Var tillbaka till apoteket igår och tre ur apotekspersonalen var med och öppnade ytterligare en förpackning som såg likadan ut.
Man kan inte se på förpackningen om det är den nya eller originalet som finns i.
Har man tur kan man alltså få den med "golden dose" fortfarande.
Nu förstår jag varför hela Stockholms innerstad var länsad på de tidigare sprutorna 😩

Jo det blev ju en liten rush för att hamstra dom sista tyvärr. Men tror inte tillgången är ett problem som tidigare. Gott att allt var i sin ordning!
Citera
2026-06-01, 22:24
Medlem
Hur länge håller Mounjaro i kylskåpet egentligen? Har gått på 2.5mg i 4 veckor nu och och ska fortsätta gå på 2.5mg även nästa månad men blev precis utskriven 10mg för att hålla nere kostnaden. Känns bra men undrar lite över utgångsdatumet, det skulle ju hålla i 4 månader om jag fortsätter vidare på 2.5mg, långt över vad paketet rekommenderar. Är det lugnt om den hålls kyld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in