Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
öh, men hur tänker du att man kan veta att virus existerar om dom inte 'existerar självständigt'?
att odla virus i cellkultur är ju precis vad virologerna anser sig göra.
Vi kan ju börja med att citera din egen definition:
den nuvarande uppfattningen om virus är att det är en nukleinsyra-kedja (gensekvens) inkapslad i protein. trots att viruset inte är vid liv på något sätt anses det kunna injicera sig själv in i celler och därmed ’ta över’ denna cell för att på så sätt massproducera sig och slutligen förstöra cellen, och på detta sätt orsaka sjukdom.
Det är väl svaret, eller hur? Virus existerar inte självständigt utanför celler, därför kan man inte "odla" dem i t.ex. en näringslösning utan de behöver celler för att kunna sprida sig. Detta visste man på 1800-talet, och det är anledningen till att man ganska raskt fick tänka om Kochs Postulat, eftersom de helt enkelt inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
ja, här har vi en studie vi kan gå igenom, den första studie där man påstår sig hitta sars-cov2, och alltså hela grunden på vilken senaste p(l)andemin vilar:
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2008-3
Fint skall det vara! Från Nature på min ära! Jag undrar bara om vi först skulle kunna få reda på varför du valde just denna, väldigt specifika, studie? Vi pratar väl ändå om huruvida virus i allmänhet finns, inte om ett specifikt nyupptäckt virus skiljer sig från andra kända virus (vilket den här artikeln ju handlar om). Det hade kanske varit enklare för oss båda att gå tillbaka lite längre, t.ex. tobaksviruset, eftersom de artiklarna är mer grundläggande (och ärligt talat mer lättlästa). Men nåväl, jag vet ju att du gjort en väldigt grundlig litteratursökning och aldrig skulle
drömma om att t.ex. plocka upp något du inte ens läst bara på grund av att det nämnts i en fjorton timmar lång video med en flämtande skäggbäbis! Fattas bara!
Så vad är nu problemet med den här studien (baserat på din noggranna läsning)? Så vitt jag kan se använde de väl dokumenterade metoder för att plocka ut RNA ur lungvätska (yuck!), sekvensiera det, jämföra med liknande virus, och konstatera att det är något annorlunda än tidigare exemplar. Processen är dokumenterad med referenser, bilder och diagram (annars skulle den inte platsat i Nature). Vad exakt har du svårigheter med? Vad sa författarna när du kontaktade dem för att få mer dokumentation?*
*OBS Tips: För att få mer information om en studie är det ofta mer praktiskt att kontakta de som står bakom den, och inte t.ex. en totalt ovidkommande organisation såsom Eslövs Parkförvaltning, som din frände John Blaid brukar göra.