Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Att Jorden är rund kände man till under antiken och genom att mäta Solens skugga på två olika platser kunde man redan då med ganska god precision räkna ut Jordens omkrets.
Det spelar ju bevisligen ingen roll hur pedagogiskt man försöker förklara att fysiken visar att en raket omöjligen kan skapa framdrift i rymden. Det kommer ändå som från en plattjordare ett "show me the curve". 😊
Se där ja! Man visade experimentellt att jorden var rund redan under antiken.
Men du kommer med påståenden som bokstavligen
INGEN utanför en ”radiostudio” i Göteborg tror på. Du har inte visat några andra belägg än ”tro mig kompis”. Tvärt om finns det oändliga mängder dokumentation som går rakt emot vad du säger.
Därför. Om du vill bli trodd,
BEVISA att du har rätt. Det kostar kanske en halv dags arbete och några tusenlappar. Jag kan betala, precis som jag erbjöd att betala för ”virus-kontrollexperimentet” som du heller aldrig ville göra.
Eller är du - som vi nog egentligen alla har räknat ut, inklusive du själv -
livrädd för vad resultatet kommer att bli?
Du sa ju själv att ”Och att efterfråga ett experiment som bekräftar att raketer inte kan skapa framdrift i rymden är faktiskt precis detsamma som att efterfråga ett experiment som bekräftar att Jorden är rund.” Så gör det då - precis som de gamla grekerna.
PS. Det finns en firma i Alingsås som bygger vacuumkammare för olika ändamål. Kan du vara snäll och ringa Martin och be dom om en offert?
https://www.kontikab.com/sv/tathetsprovning/vakuumkammare