2025-02-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Anledningen till att jag tar upp citatet "Fiskar har inget begrepp om vatten" är att det är lett fram till att vi är övertygade om att raketer kan skapa framdrift i rymden trots att det är i strid med bekräftad fysik.

Om vi är krabbor och ser en val segla förbi ovanför oss så kan vi ha svårt att förstå att valen inte kan göra detsamma uppe på land.

En gas består av sk fria molekyler, vilket gör att en gasexpansion inte kan jämföras med att exempelvis stå på en skateboard och kasta ett bowlingklot. Och de flesta förstår att om man står och kastar ett sandkorn i taget när man står på en skateboard så flyttar vi inte på oss.

Fria molekyler, so what? De är accelererande massor som överför energi till kärlet i vilket de innesluts och då är det väl självklart att kärlet antingen går sönder, om det är helt slutet och inte kan stå emot kraften, eller också skjuts det framåt om det är öppet baktill.

Exakt vad anser du vara fel i den beskrivningen?
Citera
2025-02-03, 13:02
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Det vart värst! Jag är varken krabba eller val. Men jag har hört att om man gör experiment så kan man bevisa saker.

Vad säg om att göra ett experiment som bevisar att kraften från en raket minskar i förhållande till lufttrycket? Jätteenkelt är det, och alla vi missleda stackare i den här tråden skulle få våra barder tilltäppta. Det vore väl kul?

Då finns det hopp. Dvs att du förstår att du inte är en krabba eller val utan att det var en metafor för att illustrera problematiken som uppstår vad gäller en gasexpansions förmåga att skapa arbete i ett gasfritt område.

Och att efterfråga ett experiment som bekräftar att raketer inte kan skapa framdrift i rymden är faktiskt precis detsamma som att efterfråga ett experiment som bekräftar att Jorden är rund. Dvs det bekräftas av fysika lagar och de prylar vi använder dagligen som kylskåp, värmepumpar, bilar, flygplan, etc., precis som horisonten, tidszoner, stjärnornas rörelser m.m. bekräftar att Jorden är en roterande sfär. Så det är rätt ironiskt att de som oftast häcklar plattjordare, dvs NASA och rakettroende, själv är precis lika ignoranta.
Senast redigerad av patrixx 2025-02-03 kl. 13:12.
Citera
2025-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Vilket intresse har nasa och eliten av att ljuga om ifall vi snurrar runt solen eller inte? Det är lite flat earth nivå asså

För att inte tala om den enorma hemliga infrastruktur och miljoner anställda som krävs för att fejka alla våra satellit-baserade tjänster. Man tycker ju att någon borde ha hittat något konkret exempel på vad det skall vara bra för?

Särskilt konstigt som podden bokstavligen heter ”vem gynnas” men talar aldrig om just det ämnet…
Citera
2025-02-03, 13:07
Medlem
Citat:
Då finns det hopp. Dvs att du förstår att du inte är en krabba eller val utan att det var en metafor för att illustrera problematiken som uppstår vad gäller en gasexpansions förmåga att skapa arbete i ett gasfritt område.

Jättebra! Så du säger att du sätter upp experimentet nu på stört? Jag följer detta med spänning!
Citera
2025-02-03, 15:23
Medlem
Citat:
Och att efterfråga ett experiment som bekräftar att raketer inte kan skapa framdrift i rymden är faktiskt precis detsamma som att efterfråga ett experiment som bekräftar att Jorden är rund. Dvs det bekräftas av fysika lagar och de prylar vi använder dagligen som kylskåp, värmepumpar, bilar, flygplan, etc., precis som horisonten, tidszoner, stjärnornas rörelser m.m. bekräftar att Jorden är en roterande sfär. Så det är rätt ironiskt att de som oftast häcklar plattjordare, dvs NASA och rakettroende, själv är precis lika ignoranta.

Så du tycker inte man borde ha experimentellt försökt bevisa att jorden är rund? Hur tror du man kom fram till att jorden var rund från början? Vilka ”fysiska lagar” säger att jorden är rund? ”Lita-på-mig-kompis”-lagen?

Kan du bara ärligt svara på frågan. VARFÖR vågar du inte göra experimentet som en gång för alla skulle visa att du har rätt? Det är verkligen ”märkligt”, som vår lokala byfåne skulle säga.
Citera
2025-02-03, 15:33
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Så du tycker inte man borde ha experimentellt försökt bevisa att jorden är rund? Hur tror du man kom fram till att jorden var rund från början? Vilka ”fysiska lagar” säger att jorden är rund? ”Lita-på-mig-kompis”-lagen?

Kan du bara ärligt svara på frågan. VARFÖR vågar du inte göra experimentet som en gång för alla skulle visa att du har rätt? Det är verkligen ”märkligt”, som vår lokala byfåne skulle säga.

Att Jorden är rund kände man till under antiken och genom att mäta Solens skugga på två olika platser kunde man redan då med ganska god precision räkna ut Jordens omkrets.

Det spelar ju bevisligen ingen roll hur pedagogiskt man försöker förklara att fysiken visar att en raket omöjligen kan skapa framdrift i rymden. Det kommer ändå som från en plattjordare ett "show me the curve". 😊
Citera
2025-02-03, 15:40
Medlem
Citat:
Det spelar ju bevisligen ingen roll hur pedagogiskt man försöker förklara att fysiken visar att en raket omöjligen kan skapa framdrift i rymden. Det kommer ändå som från en plattjordare ett "show me the curve". 😊

Varför undviker du att svara på mina,senaste kommentarer? Jo, du vet inte hur du ska bemöta dem när det blir för konkret.

Accelererande massor som slår i något överför energi. Det går inte att bortförklara. Eller hävdar du att accelererande massor som krockar med något, exempelvis kärlets innerväggar, inte överför energi?
Citera
2025-02-03, 15:53
Medlem
Citat:
Att Jorden är rund kände man till under antiken och genom att mäta Solens skugga på två olika platser kunde man redan då med ganska god precision räkna ut Jordens omkrets.

Se där ja! Man visade experimentellt att jorden var rund redan under antiken.

Men du kommer med påståenden som bokstavligen INGEN utanför en ”radiostudio” i Göteborg tror på. Du har inte visat några andra belägg än ”tro mig kompis”. Tvärt om finns det oändliga mängder dokumentation som går rakt emot vad du säger.

Därför. Om du vill bli trodd, BEVISA att du har rätt. Det kostar kanske en halv dags arbete och några tusenlappar. Jag kan betala, precis som jag erbjöd att betala för ”virus-kontrollexperimentet” som du heller aldrig ville göra.

Eller är du - som vi nog egentligen alla har räknat ut, inklusive du själv - livrädd för vad resultatet kommer att bli?

Du sa ju själv att ”Och att efterfråga ett experiment som bekräftar att raketer inte kan skapa framdrift i rymden är faktiskt precis detsamma som att efterfråga ett experiment som bekräftar att Jorden är rund.” Så gör det då - precis som de gamla grekerna.

PS. Det finns en firma i Alingsås som bygger vacuumkammare för olika ändamål. Kan du vara snäll och ringa Martin och be dom om en offert?
https://www.kontikab.com/sv/tathetsprovning/vakuumkammare
Senast redigerad av Andelslott 2025-02-03 kl. 16:05.
Citera
2025-02-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Som kanske Ebbas föräldrar? Är det dem du talar om?

Tänker du som jag? Jag inväntar en reaktion från RCB på skolskjutningen i Örebro. Antingen kommer de antyda att det var en psyop eller också vågar de inte gå ut med det öppet, men inställningen är nog som vanligt...det har inte hänt.
Citera
2025-02-05, 12:58
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
att efterfråga ett experiment som bekräftar att raketer inte kan skapa framdrift i rymden är faktiskt precis detsamma som att efterfråga ett experiment som bekräftar att Jorden är rund.
Varsågod! https://fof.se/artikel/2018/5/klassiska-experiment-skuggan-avslojade-jordens-omkrets/#:~:text=Eratosthenes%20(276%E2%80%93194%20f.,var% 20att%20m%C3%A4ta%20jordens%20omkrets.

Så svårt var det för mig att fixa ett experiment som visar att jorden är rund.

Så, nu är bollen hos dig! Sätt igång.
Citera
2025-02-05, 13:32
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Tänker du som jag? Jag inväntar en reaktion från RCB på skolskjutningen i Örebro. Antingen kommer de antyda att det var en psyop eller också vågar de inte gå ut med det öppet, men inställningen är nog som vanligt...det har inte hänt.
Jupp. Kan höra det redan - bevisningen, eller vad Cui Bono skäggbäbisarna kallar bevisning: "man ser" att de som påstår sig varit i skolan och gömt sig under bänkar ljuger, "man hör" på deras röster att de är skådespelare, etc. Riktigt kul vore om fegisarna gick ur sin studio, åkte till Örebro och framförde sina "åsikter" rakt i ansiktet på de anhöriga och de livrädda offren.
Möter dem gärna på Centralstationen med blommor och chocklad när de stiger av tåget med blåtiror och tänder i fickan.
Citera
2025-02-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger

Exakt! Enligt Cui Bono har det aldrig någonsin hänt en masskjutning. Så detta måste också vara fejk, annars faller hela deras existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in