Citat:
Ursprungligen postat av
GolofKustafsson
I en rättsstat innebär att vara friad rättsligt att man bör betraktas som oskyldig. Har du läst hovrättsdomen förresten? För det jag skrev angår målsägandes inställning kring ifall hon vill ha Viking över där hon å ena sidan varit ambivalent men varit uppsluppen på snapchat. Inte att det är mycket tydligt att hon inte vill ha V hos sig. Så hovrätten gjorde fel bedömning enligt dig kring blåmärkena på höfterna?
Jag är öppen om du skriver något intelligent. Kommer inte spela att du skriver något insiktsfullt när du skriver något korkat.
Tror du låste målsägande i offerkoftan om du inte tog på den själv efter att ha förlorat debatten. Man behöver varken bekräfta eller dementera någon som påstår sig ha blivit utsatt för ett grovt brott.
Nej, det betyder det inte. Du får nog läsa på vad som menas med en rättsstat.
1. Jag har all rätt i världen att i en rättsstat
betrakta någon som skyldig, även om denna är rättsligt friad.
2. Men jag har inte rätt att i en rättsstat
låsa in någon efter eget godtycke bara för att jag anser att den är skyldig.
Förstår du skillnaden?
Det är mycket tydligt i hennes meddelanden till Z att hon inte vill ha V hos sig. Hon ångrar sig. Har ångest. Skriver att hon hellre hade önskat att det var Kingen som var där (en annan kille hon känner). Har du helt missat detta i FUPet?
Hovrätten gjorde den bedömningen de gjorde, utifrån den information de har. så deras bedömning kan absolut vara helt korrekt kring blåmärkena, utifrån den information de besitter. Men då är det ju oklart om de läst FUP. För i FUP är det tydligt att V inte har någon vidare förklaring till blåmärkena. Och att han slingrar sig kring det. Och att målsägandes version både över hur hon fick blåmärkena och när hon fick dem, styrks av rättsmedicinalverket. Den informationen kanske helt enkelt inte Hovrätten hade. Och då fattar de ju sitt beslut utifrån den information de har.
Att bli bekräftad i vad man själv har upplevt är läkande mot trauma. Att bli ifrågasatt och misstrodd och gaslightad, kan däremot ha motsatt effekt. Så jag anser det vara viktigt att faktiskt ge målsägande rätten till sin egen upplevelse. Upplevde hon det vara våldtäkt, så var det det för
henne. Det kan inte en friande dom ta ifrån henne. Även om det inte gick att rättsligt bevisa att så var fallet. och även om V upplevde det som samtyckande sex.
Du har säkert varit med om att någon som står dig nära har dött. Det sista du då vill höra är ju "ryck upp dig nu, så farligt är det inte, alla ska vi dö någon gång!".
Och om du upplever dig ha blivit våldtagen är det sista du vill höra "nej, men du blev inte våldtagen, för han blev ju friad, så då var det inte våldtäkt vet du!".
Och i denna tråd skriver vi ju om målsägandes trauma. och hon kanske rentav läser det. Och här blir hon både gaslightad av skribenter och anklagad för falsk tillvitelse etc. Så jo. Hon kan då behöva att någon ger henne bekräftelse för
hennes egen upplevelse.