Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag hoppas verkligen att orsakerna till dådet utreds ordentligt. Det är av yttersta vikt att socialtjänstens agerande utreds i grunden. Då detta är en så extremt allvarlig händelse måste också så mycket som möjligt komma till allmänhetens kännedom. Här har medierna en viktig uppgift i att gräva fram saklig information.
Men även om han levt under existensminimum i tio år som det hävdas, vad ska samhället göra åt det? Sjukpensionera alla med psykiska besvär? Sjukersättningen är väl inte så hög den heller om man aldrig haft ett jobb? Och även om han haft sjukersättning kan han ju ha blivit hatisk och bitter om han såg att andra hade det bättre än han...jag tror tyvärr aldrig att man kan förhindra sådana här händelser till 100 %. Om det inte visar sig att han varit ute på nätet för att diskutera med "likasinnade", och om det inte funnits några tecken i övrigt på att han var en massmördare i vardande, vet jag inte vad samhället ska kunna göra...människor kommer alltid att hamna utanför det sociala nätverket. Missbrukare, psykiskt sjuka, hemlösa, papperslösa, prostituerade...så jag vet inte hur man ska kunna skapa ett skyddsnät så att ingen individ som lever i utanförskap spårar ur och begår våldsbrott.