2025-02-06, 14:48
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Väldigt intresserad av om han faktiskt skrek detta. Är det bekräftat någonstans förutom TV4?
Skall finnas TikTok-videos. Men, men… vi får avvakta. My bad
Citera
2025-02-06, 14:49
Medlem
PrincessAnnes avatar
Intressant att någon som flytt hit från Syrien hävdar att något sådant här inte ska få hända i ett samhälle:

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/salim-28-dog-i-skolskjutningen-i-orebro-mostern-alla-bar-ansvar.3978e901-7ace-4d4c-b2b8-f2f6b754bc46

Läser jag in för mycket i hennes uttalande, eller antyder hon faktiskt att räddningstjänsten mer eller mindre lät honom dö...?
Citera
2025-02-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcollar
Ja, dessa skyttar ser onekligen ut att vara väldigt svarta... https://scontent.farn1-2.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/68594564_10156174147506857_7907727948117966848_n.j pg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=xUNWXuWCSUAQ7kNvgF50qU5&_ nc_oc=AdjFTMVuyRVHTJmde1ZNjweCmutkUDA1HmZi7gJNcQgV HP1xfQiktgZFe7AG18xbchQ&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent. farn1-2.fna&_nc_gid=A6qzp5hQzKe9JcL5nBfWyFR&oh=00_AYBkvo kFEMs39Bzt21gG1aZX_ATLTqNLXXZ5QINlbLWwNg&oe=67CC12 B9

Snälla sluta med din rasistiska och vapenglorifierande propaganda och inse faktum kring vad detta handlar om.

Jag sade faktiskt ingenting om att vapen var bra. Det var bara din möglande vänsterhjärna som hallucinerade det. Påståendet var att svarta är mycket våldsammare än vita, oavsett vapentillgång. Vill du ha statistiken så tänker jag inte barnpassa, googla kan man göra själv som vuxen.
Citera
2025-02-06, 14:56
Medlem
Enigma.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Antingen är det invandrare som skjuter eller också är det invandrare som blir beskjutna och det där hänger ju helt klart ihop.
För en 40 år sedan fanns det ju inget speciellt hat mot invandrare medans nu har ju folk fått nog helt enkelt.
Men dom som är skyldiga till detta är ju politikerna och inte invandrarna i sig.
Men som sagt folk har tröttnat rejält på hur det har blivit i Sverige och då kan det bli att just invandrare råkar illa ut och misstänker att det kan komma fler liknande händelser framöver.
Rätt, Babbarna och Kamelryttarna skjuter och spränger dagligen i det svenska samhället, det har själva utmålat sig till att ha det största våldskapitalet, det är inte konstigt att gemene man har synpunkter på vissa grupper, för det behöver man inte dra rasistkortet.
Dessa individer har själva valt att visa vad det står för och det är ond bråd död till alla som står ivägen i deras satans droghandel. Fyfan inte undra på att SD får röster.
13-åringar springer omkring med handgranater och illegala handeldvapen, då sitter folk här och undrar varför jägare ska ha tillgång till halvautomatiska gevär som ät legala för jakt……..
Senast redigerad av Enigma. 2025-02-06 kl. 14:59.
Citera
2025-02-06, 14:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad jag tycker är mer skrämmande är man ens får ha vapen i hemmet. Jag kan förstå de som argumenterar för rätten att kunna försvara sig, speciellt när det ser ut som det gör i Sverige idag. Men även om man är en normalt fungerande människa med vapenlicens och har vapen i hemmet, så kan man aldrig i förväg veta om det senare i livet inträffar något som påverkar en så allvarligt att man inte längre vet vad man gör.

Man förlorar familj, hus och arbete. Alla reagerar vi olika på sådana händelser och i ett hopplöst läge och under en riktig dunderfylla så kan folk få för sig vad som helst.

Det är inte bara så att du FÅR ha vapen i hemmet - i Sverige MÅSTE du ha dina vapen i hemmet. Oladdade med slutmunstycke urtaget och inlåsta i godkänt vapenskåp.

Anledningen är inte att kunna försvara sig mot inkräktare utan det handlar om att vi har en tradition att du själv ansvarar för dina vapen och då måste de förvaras i hemmet. Var skulle de annars vara?

Självklart finns det risker med att ha vapen nära till hands i hemmet men de absolut flesta hanterar sina vapen enligt lagar och regler. Tyvärr gjorde inte Rickard det.
Citera
2025-02-06, 14:58
Medlem
Overminds avatar
Man undrar lite om vem gärningsmannen var som utförde detta vansinnesdåd, sinnessjuka och mörka dåd. Vad har han varit med om? Vad fick honom att begå detta terrordåd?

Jag är alldeles tom och mållös. Vart fanns hjälpen för honom? Stöttningen? Han gick ensam under radarn i över 10 år?? Vart var Socialtjänsten med möten och uppföljning inför att killen skulle få ett jobb? Skall prostitution legaliseras?

Summa summarum så är detta ett iskallt, egoistiskt och icke-solidariskt land vi lever i där ensamheten är ett stort problem vi inte vill eller kan prata om.
Citera
2025-02-06, 14:59
Medlem
Ja, mycket irrelevant inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Nu var det ju iofs en svensk som sköt och motivet verkar inte vara rasistiskt.
Citera
2025-02-06, 15:01
Medlem
redcollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Jag sade faktiskt ingenting om att vapen var bra. Det var bara din möglande vänsterhjärna som hallucinerade det. Påståendet var att svarta är mycket våldsammare än vita, oavsett vapentillgång. Vill du ha statistiken så tänker jag inte barnpassa, googla kan man göra själv som vuxen.
Det står svart på vitt att du skrev att svarta står för majoritet av skjutningarna INKLUSIVE skolskjutningar, vilket då är uppenbart att du ljuger och lever i någon SD-illusion. Således är dina argument om att vapen enbart skulle vara en risk i USA (eller andra länder med svarta) helt platta och du har helt enkelt fel 🙃.

Det finns även fakta på att det inte är hudfärgen som avgör utan de socioekonomiska faktorerna om du har lust att ta en googling till och gräva lite djupare i statistiken än att göra en oerhört värdelös och fattig analys.

Sen finns det tyvärr en korrelation mellan invandrare och socioekonomiskt utanförskap, men den löses inte av rasism, utan genom förebyggande åtgärder, utbildning och integration.
Citera
2025-02-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelfAware
Det råkade nog bara bli så här. Olyckliga omständigheter.

Någon ”op” ser jag inte, tyvärr.

Edit: givetvis bör saker och ting förändras. Jag har svårt att se en positiv framtidsutveckling. Allt i världen är i obalans just nu. Bara AI i sig självt är något som kommer skapa enorm obalans i världsekonomin.

Nej ingen solklar op, kan inte jag heller se atm måste jag ärligt säga. Men ofta brukar det vara så, ja vi får väl se allteftersom.
Ja precis, det behövs ju alltid förbättras. Man hade tillexempel kunnat lägga ner domedagsmedia, sparkat alla politikerna och sen ersatt dem med bra till halverad ersättning och antal, gått ur nato och EU och ställt om till den billigaste energiformen och göra elekricitet helt gratis för alla. Det hade varit en bra start, även utökad kontantanvändning och mer flexibla arbetstider kanske... ja jag spånar. Det finns ju mycket man kunde göra, kanske fusea ihop alla järnvägsoperatörer i en enda väloljad enhet. Mm

Jag är fortsatt extremt optimistisk måste jag säga.. det blir väl vad man gör det till ändå.
Ja just det, och ta bort pensionerna från börsen, fler småbanker och enklare regler för småföretag. Framförallt för bönderna kanske. Ingen gräddfil för några storpampar utan snarare en enda stor räkmacka som alla i samhället kan mumsa på utifrån bästa förmåga.
Senast redigerad av Spelemannen 2025-02-06 kl. 15:09.
Citera
2025-02-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vilka, SD?

Ja massor av invandrare röstar på SD, av olika anledningar, men den största väljargruppen är fortfarande svenska män. Om dessa invandrare är rasistiska ställer jag mig dock tveksam till. Men klart, om det ska klassas som rasismen att vilja bo i ett fungerande land med laglydig invånare så är väl då dessa rasister antar jag.
Glöm inte vi kvinnor som fått nog och röstar på SD. Varje tänkande individ som vill bo i ett tryggt land röstar väl på SD. Mina söner växte upp en skola som tutade i dem att SD var rasister. Nu är de stora och förstår själva vad som är bäst för landet. Tror killen mådde dåligt, ev autsimspektrum och såg alla orättvisor i Sverige. Förvånad att detta inte hänt tidigare.
Citera
2025-02-06, 15:06
Medlem
Q6s avatar
Undrar vilken politiker som skall visa handlingskraft och kräva en förnyad vapenamnesti ?
Citera
2025-02-06, 15:07
Medlem
Vapenlagar är hopplöst i längden. Polisen beslagtar fler och fler 3d printade vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in