2025-02-06, 15:45
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det vet vi ju inte ännu. Det spekuleras i att han sköt på socialtjänstemän som fanns i byggnaden också tydligen - eftersom det står att det är vissa i personalen på socialtjänsten som "saknas".
Det kan ju ha varit både och för det är väl inte troligt att alla 11 döda och 6 skadade var personal.
Vi får väl mer info så småningom när polisen gått igenom alla filmklipp och annat material de har.
Jag läste i GP att en av de avlidna kom från Syrien, och enligt det pressmeddelande som Syriens ambassad lagt ut verkar flera av offren komma därifrån.
Citera
2025-02-06, 15:49
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Socialtjänsten har nog agerat utefter regelverket. Jag vill minnas att regeringen stramade åt regelverket för en tid sen.

Arbetslinjen upphöjt till tio. Fast var det enda motivet? Har väl inte kunnat bekräftas att han var ute efter socialtjänstemän
Citera
2025-02-06, 15:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Socialtjänsten har nog agerat utefter regelverket. Jag vill minnas att regeringen stramade åt regelverket för en tid sen.
Regelverket innehåller massor av regler (där många i praktiken är omöjliga att efterleva på grund av bristande resurser). Redan 1 kap. 1 § socialtjänstlagen fastställer:
Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/

Redan där tycks socialtjänsten ha misslyckats.
Citera
2025-02-06, 15:52
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag hoppas verkligen att orsakerna till dådet utreds ordentligt. Det är av yttersta vikt att socialtjänstens agerande utreds i grunden. Då detta är en så extremt allvarlig händelse måste också så mycket som möjligt komma till allmänhetens kännedom. Här har medierna en viktig uppgift i att gräva fram saklig information.
Men även om han levt under existensminimum i tio år som det hävdas, vad ska samhället göra åt det? Sjukpensionera alla med psykiska besvär? Sjukersättningen är väl inte så hög den heller om man aldrig haft ett jobb? Och även om han haft sjukersättning kan han ju ha blivit hatisk och bitter om han såg att andra hade det bättre än han...jag tror tyvärr aldrig att man kan förhindra sådana här händelser till 100 %. Om det inte visar sig att han varit ute på nätet för att diskutera med "likasinnade", och om det inte funnits några tecken i övrigt på att han var en massmördare i vardande, vet jag inte vad samhället ska kunna göra...människor kommer alltid att hamna utanför det sociala nätverket. Missbrukare, psykiskt sjuka, hemlösa, papperslösa, prostituerade...så jag vet inte hur man ska kunna skapa ett skyddsnät så att ingen individ som lever i utanförskap spårar ur och begår våldsbrott.
Citera
2025-02-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Arbetslinjen upphöjt till tio. Fast var det enda motivet? Har väl inte kunnat bekräftas att han var ute efter socialtjänstemän
Nej det var en sidodiskussion där den jag citerade antog att GM blivit illa behandlad av socialtjänsten.

Jag bara påpekade att de säkert bara handlade utefter regelverket som säger att den bidragssökande ska söka jobb.
Citera
2025-02-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Regelverket innehåller massor av regler (där många i praktiken är omöjliga att efterleva på grund av bristande resurser). Redan 1 kap. 1 § socialtjänstlagen fastställer:
Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/

Redan där tycks socialtjänsten ha misslyckats.
Ja men för att socialtjänsten ska kunna agera på psykiatriska förhållanden krävs att den bidragssökande har en vårdkontakt som kan skriva ut intyg på hans status. Det kan inte socialen utreda själva.

Det verkar GM inte haft, eftersom det hade varit tvunget att ske på frivillig basis och med hans sociala fobi sket han nog om vården kallade honom.
Citera
2025-02-06, 15:55
Medlem
Citat:
OK . . . . . så vi ska skita i alltihop då?

Naturligtvis borde LPT skrivas om så att man kan sy in den här kategorin av självdestruktiva personer.
Har killen skött sig och inte sökt hjälp kan du inte sätta ett LPT. Det måste innebära att personen är en fara för sig själv eller andra och detta har nog inte upptäckts tyvärr. Antar att han levde i misär och hade det dåligt i många år. Vi svenskar är ju uppfostrade att inte vara en belastning och klaga i onödan. "Det är ingen fara, det finns dem som har det värre" typ. Vi blir överkörda av folk som är mer högljudda och hotfulla och beter sig som kravmaskiner. Att proppskåpet började brinna förvånar inte mig om det nu var pga invandringen och alla orättvisor. Det kokar hos mig också. Varje dag. Har dock förstånd att inte agera på mina känslor. Det är sorgligt att Sverige blev en soptipp och socialbyrå åt hela världen. Brukar berätta för mina söner om det glada 80-talet och de tror nog jag fabulerar men nej jag berättar precis som det var. Det värsta som kunde hända var att några spanjorer eller italienare busvisslade
Citera
2025-02-06, 15:56
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tror gör man i kyrkan.
Ta reda på fakta först innan du sätter dig ned och reagerar emotionellt på uppgifter som än så länge bara finns i ditt eget huvud.
Var det t.ex. så direkt efter Palmemordet att vittnena talade ut i tidningarna? Jag minns det inte i alla fall...tvärtom kallades väl vittnena för A, B osv. Det dröjde många år innan jag fick veta namnet på den 17-åriga undersköterskestudent som gjorde HLR. Det tog 30 år innan hon skrev en bok om händelsen. Hon satt med tre kompisar i en bil vid rött ljus när mordet skedde, men jag har inget minne av att någon av dem talade ut i pressen dagen efter. Samma sak gäller andra som såg mordet på håll, som en taxichaufför och flera kvällsflanörer. Har medieklimatet förändrats så drastiskt? OK, det fanns inte sociala medier då, men det fanns i alla fall både dags- och kvällstidningar.
Citera
2025-02-06, 15:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Men även om han levt under existensminimum i tio år som det hävdas, vad ska samhället göra åt det? Sjukpensionera alla med psykiska besvär? Sjukersättningen är väl inte så hög den heller om man aldrig haft ett jobb? Och även om han haft sjukersättning kan han ju ha blivit hatisk och bitter om han såg att andra hade det bättre än han...jag tror tyvärr aldrig att man kan förhindra sådana här händelser till 100 %. Om det inte visar sig att han varit ute på nätet för att diskutera med "likasinnade", och om det inte funnits några tecken i övrigt på att han var en massmördare i vardande, vet jag inte vad samhället ska kunna göra...människor kommer alltid att hamna utanför det sociala nätverket. Missbrukare, psykiskt sjuka, hemlösa, papperslösa, prostituerade...så jag vet inte hur man ska kunna skapa ett skyddsnät så att ingen individ som lever i utanförskap spårar ur och begår våldsbrott.
Vad som kan göras i det enskilda fallet behöver utredas från fall till fall. Utan en ordentlig utredning blir allt bara spekulationer. Frågan är exakt vad socialtjänsten gjort i detta fall.
Citera
2025-02-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Har killen skött sig och inte sökt hjälp kan du inte sätta ett LPT. Det måste innebära att personen är en fara för sig själv eller andra och detta har nog inte upptäckts tyvärr. Antar att han levde i misär och hade det dåligt i många år. Vi svenskar är ju uppfostrade att inte vara en belastning och klaga i onödan. "Det är ingen fara, det finns dem som har det värre" typ. Vi blir överkörda av folk som är mer högljudda och hotfulla och beter sig som kravmaskiner. Att proppskåpet började brinna förvånar inte mig om det nu var pga invandringen och alla orättvisor. Det kokar hos mig också. Varje dag. Har dock förstånd att inte agera på mina känslor. Det är sorgligt att Sverige blev en soptipp och socialbyrå åt hela världen. Brukar berätta för mina söner om det glada 80-talet och de tror nog jag fabulerar men nej jag berättar precis som det var. Det värsta som kunde hända var att några spanjorer eller italienare busvisslade
Jag tycker att han var en fara för sig själv, redan innan dådet.
Citera
2025-02-06, 15:59
Medlem
Vilket straff skulle GM få om han fortfarande levde?
Citera
2025-02-06, 16:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja men för att socialtjänsten ska kunna agera på psykiatriska förhållanden krävs att den bidragssökande har en vårdkontakt som kan skriva ut intyg på hans status. Det kan inte socialen utreda själva.

Det verkar GM inte haft, eftersom det hade varit tvunget att ske på frivillig basis och med hans sociala fobi sket han nog om vården kallade honom.
Som sagt, vi får se vad utredningen kommer fram till – om det offentliggörs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in