2025-02-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Undrar vilken politiker som skall visa handlingskraft och kräva en förnyad vapenamnesti ?
Ja det vore ju helt fel fokus isf.

Det är vårdlagar som behöver ändras.
Citera
2025-02-06, 15:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK . . . . . så vi ska skita i alltihop då?

Naturligtvis borde LPT skrivas om så att man kan sy in den här kategorin av självdestruktiva personer.
Vad tror du skulle bli bättre med tvångsåtgärder i dagens dysfunktionella samhälle där vården och socialtjänsten systematiskt skiter i lagar och bestämmelser och kör över människor på ett närmast ondskefullt sätt?
Citera
2025-02-06, 15:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ja det vore ju helt fel fokus isf.

Det är vårdlagar som behöver ändras.

Bengt Westerberg har gjort mycket skada i samhället med sina reformer.
Citera
2025-02-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Om han nu var tillbakadragen och tystlåten fick han kanske inte samma hjälp som de som gapar och skriker. Jobbar själv inom psykiatrin och upplever att de som skriker och beter sig mest, hot om våld etc är de som får stanna längst och gissa vilka dessa är....
Tråkigt att det är så, det är inte fel att sjukvården måste prioritera, men det ska gå
efter behov och inte de som skriker högst.
Men jag förstår att de bara är människor de som jobbar där
Citera
2025-02-06, 15:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Målet var troligtvis att döda invandrare!
Han fick inga pengar från soc och det var nog invandrarnas fel, tror jag.

Det verkar vara en hel del kärringar med svenska namn bland offren, tyder på att det var socialen som var målet.
Citera
2025-02-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad tror du skulle bli bättre med tvångsåtgärder i dagens dysfunktionella samhälle där vården och socialtjänsten systematiskt skiter i lagar och bestämmelser och kör över människor på ett närmast ondskefullt sätt?
Det som hade varit bättre är att samhället hade haft bättre koll på hans status och dessutom hade han haft sjukersättning. Hans ekonomiska situation anses ju ha varit en trigger i sammanhanget.
Citera
2025-02-06, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ett 3D-printat vapen kan användas en gång, om man har tur och inte spränger bort fingrarna, i alla fall pipan.

Nja, problemet är mer att du inte får någon räffling i pipan och pricksäkerheten är väldigt låg på längre avstånd. Men det finns 3D printade vapen som klarar av gastrycket relativt bra. Det beror ju också på vilken kaliber den har.
Citera
2025-02-06, 15:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det som hade varit bättre är att samhället hade haft bättre koll på hans status och dessutom hade han haft sjukersättning. Hans ekonomiska situation anses ju ha varit en trigger i sammanhanget.
Jag hoppas verkligen att orsakerna till dådet utreds ordentligt. Det är av yttersta vikt att socialtjänstens agerande utreds i grunden. Då detta är en så extremt allvarlig händelse måste också så mycket som möjligt komma till allmänhetens kännedom. Här har medierna en viktig uppgift i att gräva fram saklig information.
Citera
2025-02-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Jag undrar en sak här: kvällstidningarna säger att han verkar ha skonat vissa. Sköt han alltså medvetet på personer som såg utländska ut?

Det vet vi ju inte ännu. Det spekuleras i att han sköt på socialtjänstemän som fanns i byggnaden också tydligen - eftersom det står att det är vissa i personalen på socialtjänsten som "saknas".
Det kan ju ha varit både och för det är väl inte troligt att alla 11 döda och 6 skadade var personal.
Vi får väl mer info så småningom när polisen gått igenom alla filmklipp och annat material de har.
Citera
2025-02-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Tråkigt att det är så, det är inte fel att sjukvården måste prioritera, men det ska gå
efter behov och inte de som skriker högst.
Men jag förstår att de bara är människor de som jobbar där
Det är helt fel många gånger och det är överläkaren som skriver LPT och tyvärr är de väldigt rädda att göra fel. En tyst kille som denna slinker lättare igenom jmf mot en som hotar och är våldsam. Betänk att platserna är begränsade och kostar massor av pengar per dygn. Ibland tar de in personer med "Identitet okänd". Antingen lever de här illegalt eller vägrar säga var de kommer ifrån. Oftast är det polishandräckning och jag tror ingen vet vad de ska göra med dessa individer som kan vara farliga och aggressiva. Dessa tar upp en plats där en som har rätt till vården kunde få.
Citera
2025-02-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag hoppas verkligen att orsakerna till dådet utreds ordentligt. Det är av yttersta vikt att socialtjänstens agerande utreds i grunden. Då detta är en så extremt allvarlig händelse måste också så mycket som möjligt komma till allmänhetens kännedom. Här har medierna en viktig uppgift i att gräva fram saklig information.
Socialtjänsten har nog agerat utefter regelverket. Jag vill minnas att regeringen stramade åt regelverket för en tid sen.
Citera
2025-02-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelemannen
Nej ingen solklar op, kan inte jag heller se atm måste jag ärligt säga. Men ofta brukar det vara så, ja vi får väl se allteftersom.
Ja precis, det behövs ju alltid förbättras. Man hade tillexempel kunnat lägga ner domedagsmedia, sparkat alla politikerna och sen ersatt dem med bra till halverad ersättning och antal, gått ur nato och EU och ställt om till den billigaste energiformen och göra elekricitet helt gratis för alla. Det hade varit en bra start, även utökad kontantanvändning och mer flexibla arbetstider kanske... ja jag spånar. Det finns ju mycket man kunde göra, kanske fusea ihop alla järnvägsoperatörer i en enda väloljad enhet. Mm

Jag är fortsatt extremt optimistisk måste jag säga.. det blir väl vad man gör det till ändå.
Ja just det, och ta bort pensionerna från börsen, fler småbanker och enklare regler för småföretag. Framförallt för bönderna kanske. Ingen gräddfil för några storpampar utan snarare en enda stor räkmacka som alla i samhället kan mumsa på utifrån bästa förmåga.

Nu fick du det sagt.

Politiska åtgärder för att förhindra dåd som dessa bör ligga på att försöka minimera den situation som gärningsmannen befann sig i. Både när det gäller tillgång till vapen i kombination med långvarig isolering och mental ohälsa, men även just det faktum att han skulle bli hemlös snart. Det skapar panik som inte borde ha behövt finnas i det här fallet.

Tyvärr så tror jag att dådet får motsatta konsekvenser och att socialsekreterare i landet nu kommer se sina klienter(utefter den profilering som sker nu) som ett möjligt hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in