2025-02-06, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Lätt att gå off topic i tråden om Sveriges kanske största skolskjutning så lika bra att starta en tråd där vi diskuterar dådet utifrån ett politiskt perspektiv. Hur kunde detta ske och vad behöver göras? Vad säger politikerna? Vems politik har krattat manegen?

Vi vet ännu inte vem GM är ska tilläggas så diskussionen kan komma att bli något volatil under tidens gång.

Det gäller alltså skolskjutningen i Örebro 2025-02-04:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankt-grovt-valdsbrott-jjv4b/
Grattis. Du lyckades skapa ännu en, invandringsspekulationstråd full av hat.
Den politiska konsekvensen borde bli att man ser över vapenreglerna.
Jag vet inte hur det är i dag med militära vapen men det är inte så länge sedan min svärfar hade ett militärt automatvapen i vapenskåpet då han fortfarande var med i hemvärnet eller något liknande.

Men vad vi nu vet är att en psykiskt instabil människa hade licens för ett flertal vapen vilket är ett bevis på att kontrollen är under all kritik.
Bara som exempel så måste läkare anmäla sina patienter om de inte är lämpliga att framföra körkortspliktiga fordon. Inte för att undvika vansinnesfärd som man kan göra utan körkort utan för att deras sjukdom kan orsaka allvarliga olyckor.
Samma sak borde gälla vapenlicens. Så fort en person blir sjuk med en risk att vapnen hamnar i fel händer så ska läkare anmäla detta och om de har licens ska polisen omgående omhänderta vapnen.
Citera
2025-02-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Ja det kommer antagligen lanseras en väl förberedd "diskussion" (propagandakampanj) i medier och morgonsoffor som syftar till att dra tillbaka mängder av människors vapenlicenser. Skulle bli väldigt förvånad annars.

Klassisk problem - reaction - solution. Lägg därtill att väldigt många omständigheter vad gäller detta dåd är suspekta och påminner en hel del om konstigheter som Sandy Hook och Christchurch.

Det hela gynnar deras syften så om inte annat så spelar ödet dem väl. Den samhällsutveckling de jobbat så hårt för att uppnå innebär klart också den här typen av reaktioner.
Citera
2025-02-06, 13:33
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Kan man ju hoppas.
Hoppas Du på en väl förberedd lanserad propagandakampanj i medier och morgonsoffor, som syftar till att dra tillbaka mängder av människors vapenlicenser.

Nja, Du då hoppas lite för mycket i din lilla värld
Citera
2025-02-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Tror Trump är precis vad Sverige skulle behöva så vi kan förbjuda att barn på dagis ska säga "hen" istället för han eller hon. Snacka om att börja hjärntvätta vid tidig ålder.

Trump likt borgarna för politik som gynnar några få rika på vanligt folks bekostnad. Du kan väl inte vara så dum att du tror att trumpen egentligen bryr sig om woke. Muskotnöten själv var ju s.k extremvänster med woke och annat skit så länge han tjänade på det

Killen har rätt det är ju ingen tillfällighet att GM gjorde det här några dagar efter M och SD gick ut och sa att man vill klämma åt arbetslösa ännu mer. Vi kommer bara få se mer våld allt eftersom borgarkräken försämrar vår välfärd och pissar på vanligt folk
Citera
2025-02-06, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
En skottsalva mellan insatsstyrka med kraftiga vapen hade såklart varit att föredra framför att GM går runt där själv och avrättar människor.

Man gick ju in senare (för sent) och då visste man inte heller om det var en eller flera skyttar.
Man gick in när byggnaden var säkrad för blåljuspersonalen. En skottsalva?
Ett skott räcker. Tur att du inte är polis
Citera
2025-02-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Man gick in när byggnaden var säkrad för blåljuspersonalen. En skottsalva?
Ett skott räcker. Tur att du inte är polis

Spelar ingen roll hur mycket jag förklarar för dig, det går inte in i ditt huvud. Vad hade hänt om GM inte tagit livet av sig? Hade man suttit där och väntat i några timmar till medans GM avrättade mer människor? Det var ju inte säkert säger du. Din logik är helt sanslös.

Jävla sossejävel som tar polisledningens parti. Byt logga förfan din åsna.
Citera
2025-02-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Grattis. Du lyckades skapa ännu en, invandringsspekulationstråd full av hat.
Den politiska konsekvensen borde bli att man ser över vapenreglerna.
Jag vet inte hur det är i dag med militära vapen men det är inte så länge sedan min svärfar hade ett militärt automatvapen i vapenskåpet då han fortfarande var med i hemvärnet eller något liknande.

Men vad vi nu vet är att en psykiskt instabil människa hade licens för ett flertal vapen vilket är ett bevis på att kontrollen är under all kritik.
Bara som exempel så måste läkare anmäla sina patienter om de inte är lämpliga att framföra körkortspliktiga fordon. Inte för att undvika vansinnesfärd som man kan göra utan körkort utan för att deras sjukdom kan orsaka allvarliga olyckor.
Samma sak borde gälla vapenlicens. Så fort en person blir sjuk med en risk att vapnen hamnar i fel händer så ska läkare anmäla detta och om de har licens ska polisen omgående omhänderta vapnen.
Är det bekräftat att han hade någon kontakt med psykvården?. Jag är inte säker på det
Citera
2025-02-06, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Du får vara beredd på att samma sorts folk som GM huserar i den här tråden. När polisen kollar hans dator lär de väl också hitta en FB inloggning där GM skrivit om ”negrer” och ”blattar”. Det är en liten klick empatistörda autister/incels alternativt trollkonto från SD som för de argumenten och du kan inte resonera med dem
Glöm inte alla länkar till Riks och andra seriösa nyhetsbyråer som rapporterar ”sanningen”. Jag är övertygad om att om Fbs detektiver börjar gräva kommer de hitta hans konto, fullt av konspiratorisk skit.
Citera
2025-02-06, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
En skottsalva mellan insatsstyrka med kraftiga vapen hade såklart varit att föredra framför att GM går runt där själv och avrättar människor.

Man gick ju in senare (för sent) och då visste man inte heller om det var en eller flera skyttar.
Enligt en expert på PDV inom den operativa enheten i Stockholm, så säger han att vanliga poliser numera tränas för att kunna hantera liknande situationer. Han betonade vikten av att poliser som är först på plats ska kunna agera snabbt när det kommer till att rädda liv.

Var nyss en intervju med honom på TV4.

Jag antar att det var på grund av rökutvecklingen man fick backa tillbaks och invänta insatsstyrkan som kan jobba i såna situationer. De kom dit cirka 10 minuter efter inringt larm.
Citera
2025-02-06, 13:39
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är svårt, såklart. Ett första steg vore kanske att inte stämpla psykiskt instabila och ensamma människor som incels. Jag tror det gör saken värre.
Ja absolut. Håller med dig fullkomligt.
Finns många människor som föredrar att vara ensamma och då även många människor som tror det är något fel på just dem eftersom de inte är som dem och vill ha hundra vänner runt sig.
Och många människor som dyker upp och påpekar att jo han/ hon var nog lite konstig när vi gick i samma skola. Luvan över huvudet ( vilket många ungdomar har idag och inte klassas som udda varelser)
Alla förvandlas till beteendevetare över en natt.
Blir amatörpsykologer.
På jakt efter en slags sanning om hur personen tänkte i det här.
Politiker och media gör detsamma.
Jag kan förstå det trotts allt. I sådana här situationer vill man försöka greppa saker och ting.
Senast redigerad av gabrielle2 2025-02-06 kl. 13:42.
Citera
2025-02-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
En tänkvärd och välskriven av artikel av Jonas Gardell:

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/dadet-ar-meningslost-och-grymt-men-inte-ofattbart/

Frågan är dock: hur ska man fånga upp alla som mår psykiskt dåligt, slutar skolan i förtid eller drar sig undan samhället? Vi kan ju knappast ha övervakning av alla som besökt en psykiatriker, gått ut skolan med dåliga betyg eller hoppat av skolan eller alla som lever isolerat. Alla som uppfyller något av kriterierna blir inte massmördare. Så hur ska vi kunna skilja agnarna från vetet? Det är lätt att tala om ett samhälleligt misslyckande, men hur ska vi någonsin kunna veta vem som en dag får psykbryt?

Folk får "psykbryt" varje dag men nästan ingen blir massmördare, min hypotes är fortfarande att sk "massmördare" oftast är mind-controlled intelligence ops. Inte alltid kanske men oftast. Kriteriet att uppfylla för en massmördare är att "massmörda", det är egentligen det enda kriteriet och det händer nästan aldrig. Att folk kan bli lite deppiga pga ett märkligt samhälle tror jag är framförallt ett symptom på ett lite märkligt samhälle, det är väl mest att betrakta ett sundhetstecken (imo).
Senast redigerad av Spelemannen 2025-02-06 kl. 13:46.
Citera
2025-02-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Enligt en expert på PDV inom den operativa enheten i Stockholm, så säger han att vanliga poliser numera tränas för att kunna hantera liknande situationer. Han betonade vikten av att poliser som är först på plats ska kunna agera snabbt när det kommer till att rädda liv.

Jag antar att det var på grund av rökutvecklingen man fick backa tillbaks och invänta insatsstyrkan som kan jobba i såna situationer. De kom dit cirka 10 minuter efter inringt larm.

Där kom du i alla fall med en bra anledning till varför man avvaktade tillskillnad från idiotien jag har diskuterat med i 3 timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in