2025-02-06, 08:54
Medlem
Hur kan tv4 veta att det ens är skytten som ropar på inspelningen? Vad som sägs hörs ju inte riktigt. Det är fel att de säger vad som sägs när man inte vet.
Citera
2025-02-06, 08:56
Medlem
Jag har aldrig varit inne på en komvux
Hur är det egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobTheBob
Inte för att någon bryr sig, men detta hör jag:
"Gå bort, idioter!"
"Han kommer där borta!"
"Fan låset är borta!"
"Ska ta dig din hora!"

Och mindre rimliga tolkningar som:
"Bagaget är borta!"
"En vansinnig nota!"
"Han la sig på toa!"
"Spagat i en skjorta!"

Kan vara vad fan som helst. Utan kontext hade alla dessa varit rimliga i mina öron. Vi vet inte heller vad TV4s "filter" har filtrerat bort.
Både "bort från Europa" och "Ska jag ut och jobba?" är underliga saker att gapa ut medan man mördar folk. Dessutom tycker jag att det låter lite skånskt eller som någon brytning. Så jag tror att det är ett av offren som ropar. Antingen för att varna andra eller sno GMs uppmärksamhet.
Nu visas klippet från toan på tv4 o polisen säger att dom analyserat o det verkar som han säger: -Ni ska bort från Europa!!
Hoppas dom är 100% säkra på det annars är det väl en stor risk o anta det..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2
Jag hör någon med brytning säga" jobba, man måste jobba!"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Förmodligen rör sig GM mycket snabbt eftersom folk flyr undan honom i panik. Dialogen som hörs med något av offren låter således lite avlägset där han hunnit ikapp.

Ett vittne uppgav att han gick långsamt och valde vilka han skulle skjuta på, vissa som han passerade tittade han inte ens på. Låter likt idioten i Trollhättan, han gick också lugnt i korridorerna.
Citera
2025-02-06, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har aldrig varit inne på en komvux
Hur är det egentligen?

Som en vanlig skola, fast med äldre människor, mer dyster stämning och mer invandrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Har folk verkligen såhär lite koll på ast-diagnoser? Till att börja med får ingen diagnosen ”asperger” längre. För det andra är alla på autism-spektrat individer, dvs fungerar olika. Att säga att vi ska låsa in alla med autism är som att säga att vi ska låsa in alla med adhd. Förstår du hur snett det låter? Vi är inte nazi-tyskland

Tycker synd om alla med autismdiagnos som behöver sitta och läsa tokstollars syn på dem. Många med autism är asviktiga för vårt samhälle, jurister, forskare och sakkunniga på alla möjliga viktiga delar. De som inte är det och kanske behöver stöd (Therese, UG för någon vecka sedan) behöver också få ha sin plats i samhället. För att undvika fler som RA behöver vi titta på de med diagnosen som det gått bra för, applicera det på hemmasittande personer som har ett isolerande beteende och lyfta ur dem ur det. Alla andra alternativ bör ses som skämt.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Han verkade inte kunna hantera att han inte får pengar.
Sen varför han skulle fått mer pengar av att ta med andra i fallet, och ta självmord ?

Han kanske inte tänkte klart i situationen som han hade framför sig.

Men tog med sig vapen av någon anledning.
Jag tror han tog med sig vapnen för att döda socialassistenter. För att ha jobb krävs 100% vakenhet vilket han inte verkade ha. Han visste att han inte kunde få ett arbete och att ta bort hans inkomst var som förneka honom att leva. Som jag tror att han såg det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, här låter det verkligen som han säger ”jag kan inte jobba”. Just ”jobba” hörs väl väldigt tydligt? Hör dock inte det andra som du hör.

Låter också lite som jag hatar o jobba
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Och kärringar är så fantastiska menar du? Soc tanter med flera års studier lyckas inte begripa att killen har någon form av djupare problem ens efter han gått på soc i säkert tio år.

Nej jag säger att det märks tydligt bara. Jag är själv sån att jag snöar in mig på en sak under en period. Men det kanske inte bidrar i det stora hela om han använde en speciell typ av ammo. Vapen är så klart intressant men när vi går in på kalibrar, ljuddämpande, märken och modeller. Vi vet att han sköt folk och många dog. Vapen kanske ska vara en undertråd till den här
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Man undrar hur dåren uppträdde inför polisen när han sökte vapenlicenserna - satt han med huvtröja och höll handen framför munnen då också?
Vad menar du, tror du man åker ned till polishuset och söker vapenlicens? Om du är ful får du inte licens?
Citera
2025-02-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Hur kan tv4 veta att det ens är skytten som ropar på inspelningen? Vad som sägs hörs ju inte riktigt. Det är fel att de säger vad som sägs när man inte vet.

Mycket obehagligt av TV4. Framförallt när man vet hur känsligt Örebro är efter korankravallerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in