2025-02-05, 23:30
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Namnet stavas på ett annat sätt på bilderna än vad GM heter. Kan inte vara GM

Det är GM på bilderna. Kanske inte han som laddat upp bilderna, men frågan är ju hur fan man lyckades gräva fram den länken.
Citera
2025-02-05, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller inte riktigt med. Är det exceptionella situationer, och gärna numerärt väldigt många (tänk tsunamikatastrofen och de skicket många kroppar var i där), kan det absolut dra ut på tiden ordentligt. Nu gäller det dock "bara" 11 personer, och åtminstone gällande socialtjänstmedarbetarna som förefaller vara helt borta i relation till det inträffade, så borde ju iaf de ha haft aktuella tandkort, så om de motförmodan skulle vara bland de avlidna, borde den identifieringen kunnat göras åtminstone under dagen idag. Och även i andra fall förstår jag inte heller varför det, som du ju och flera andra trovärdiga källor säger, skulle dröja först framåt helgen "i bästa fall". många personer är det ändå inte, och svårt borde det inte vara. De absolut allra flesta människor i Sverige har trots allt aktuella tandkort att jämföra med, och har en person pass utfärdat finns fingeravtryck med där.

Vet vi med handen på hjärtat hur många det gäller?

Det gäller att det finns tänder att jämföra med, det är inte bara tejpa det man tror är en tand till ett bett. Det ligger mycket jobb bakom, det är inte så att man tar ut tänderna med käken och försöker matcha med tandkorten. Vi vet inte hur pass skadade de är och om det återigen ens finns tänder att jämföra med.

Från rättsmedicinalverket: Tandidentifiering

Att identifiera en avliden person med hjälp av tänderna är en effektiv och säker metod. I Sverige har vi en väl dokumenterad tandvård med odontologisk information som röntgenbilder och tandvårdsjournaler. Det gör att identifiering av avlidna kan utföras enkelt, snabbt och till en låg kostnad. Genom att jämföra tandvårdens röntgenbilder med nytagna röntgenbilder på en avlidens tänder kan identiteten ofta fastställas omedelbart. Tandröntgen ger nämligen en tydlig bild av egenskaper som är unika för varje person. Länk: https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/
Citera
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Vad är det här för något?
Det är det lilla delvis förstärkta ljudklippet jag gjorde utifrån en av de många ljudfilerna som AlbinLoan efterfrågade nyss. Se min beskrivning i tidigare postat inlägg.
Jag tycker bestämt att en mansröst i detta skriker "Ni ska bort från Europa!"
Gör gärna sökning på a:användarnamn i tråden, så får ni fram mer info om vad en användare har postat i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfobi
Jag reagerade också på att rektorn sprang iväg och gömde sig. Visst att det måste ha varit en fruktansvärd situation som är svårt att förbereda sig på och hon kan säkert vara i chock, men att sen stå på tv inrullad i en filt och öppet berätta att man som chef sprang därifrån och låste in sig kändes lite fel för mig också. Hoppas alla hennes anställda och elever är ok.

Var det inte så att hon precis kommit till skolan eller var på väg in när andra plötsligt ropade att de skulle springa därifrån? Klart hon följer med vågen då och inte ensam går in i skolan för att ge sig på GM…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
han gick i en "autism/asperger" klass tydligen och japp då är han direkt utmålad som autism/psyksjuk/incel på flashback..- suck... Håller med om att det låter som en traumarespons.

nej, snarare en person som klarat de 'sociala spelet' på någorlunda nivå medan det fortfarande var på en nivå där man var ute och byggde kojor, spelade tv-spel och sparkade boll. sen när det blir mer krävande (iom pubertet) så KRASCHAR allt.

nej låg/högfungerande autism innebär inte per automatik att du blir en fara för andra, men det ökar sårbarheten att med tiden utveckla svårare och mer komplicerade diagnoser om man har otur. otillräckligt stöd osv.
Citera
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
I media har det inte stått något om AR, endast 30-06 + hagel vad jag läst. Behöver iofs inte betyda att han inte hade ytterligare vapen med sig.
30-06 är rejäl ammunition, borde smälla högt och svår att skjuta snabbt med, den slår mot axeln.
Citera
Medlem
Polisen har sent ikväll fortfarande ingenting som talar för ett ideologiskt motiverat brott, men ska ta del av ljudbandet.
Citat:
Filmen ska tas in i förundersökningen
Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef Bergslagen har inte hört ljudet på filmen.

– Jag har inte tagit del av den filmen som åberopas, så jag har inga uppgifter om det. Vi kommer att ta in det materialet till vår förundersökning. Men det vi hittat hittills är att vi inte kan konstatera någon form av ideologiskt motiv för den här gärningarna, säger Niclas Hallgren på onsdagskvällen.
https://www.tv4.se/artikel/5yDyte5DJsk6J5pHZONzDZ/polisen-vi-tar-in-filmen-i-var-foerundersoekning

Frånsett publikationer som ETC, Flamman och Proletären, citeras inte TV:s "scoop" i annan media än så länge. Man tvivlar troligen på att TV4 är rätt ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mari15
Han sitter och solar på en solbänk utomlands enligt bilderna. Måste vara tagna för en 2-4 år sedan.
Han som hatar invandrare är alltså utomlands i dessa invandrare länder, hur går logiken ihop där ?

https://www.krimfup.se/articles/har-ar-skolmordaren-fran-orebro-rickard-andersson

Nu kan väl ändå polisen gå ut med att det var ett terrordåd med rasistiska motiv med tanke på TV4 ljudklipp ?
det är inte 100 % att han hade invandrare, men oavsett om han gjorde det, varför skulle det hindra någon att åka utomlands med sin familj?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Äntligen har vi någon sorts motiv i alla fall och kan bygga en hyfsat trovärdig teori i mitt tycke:

- Gärningsmannen (GM) har haft långvarig kontakt med socialtjänsten och har förmodligen aldrig kunnat försörja sig.
- Någon form av konflikt har uppstått och kulminerat med att de har dragit in (eller hotat att dra in) bidraget.
- GM smider planer på att mörda de ansvariga.
- GM får nys om att de anställda på socialkontoret kommer befinna sig på Risbergska denna dag, kanske för någon gemensam utbildning.
- GM bestämmer sig för att det är dags att skrida till verket.

Kanske ett möjligt händelseförlopp?

Om de har stoppat försörjningsstödet pga att han inte sökt några jobb, så kanske Soc har föreslagit en annan motprestation, som tex studier, för att kunna göra sig anställningsbar?

Vet att flera Komvux/Sfi har Soc i samma lokaler, som bemannas vissa tider. Kanske det är så i denna skola också?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Ja det är lite skumt. Vem hittade dom? Och varför är dom uppladdade 11 månader sedan. Gåta.

Jävligt intressant.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingen23
Förlåt men helt ärligt, är det inte en ganska naturlig reaktion av blattarna? En svensk man ger sig ut och är uppenbart ute efter invandrare och skjuter ihjäl minst 10 stycken, klart som fan att de är förbannade

Nej, för vi vet fortfarande om hans motiv och en skolskjutning är inget stort problem som drabbar folk varje dag. Kriminella invandrare däremot håller hela Sverige i skräck 24/7.
Citera
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Hur i helvete kan Afonbladet mfl. publicera vad en användare tror har sagts utan att själv lyssna på satsmelodin och få det till Europa? Man gapar.

Ex Europa och sopa olika satsmelodi.

Ex du ska bort din sopa. ....Sopa....(pangljud) passar ju i satsmelodin inte ens i närheten av Europa meningen de fått för sig.

Mummla satsmelodin så fattar ni ....

Jag tycker det låter smått bisarrt att någon ens skulle välja att säga just den meningen.

Även om man är ultragigahögerextremnazist och vill att alla invandrare ska dö omgående, skulle man verkligen som helsvensk skolskytt i Sverige säga "Ni ska bort från Europa"? Borde det inte ligga väldigt mycket närmare till hands att säga typ "Ni ska ut ur Sverige!" eller bara "Ni ska dö era jävlar!" eller vadsom? Tycker bara det känns som en väldigt knepigt formulerad mening och att särskilt då att man väljer ordet "Europa" istället för det egna landet.

Däremot kan jag absolut tänka mig nåt i stil med "Ni ska bort allihopa!" som ett möjligt alternativ, särskilt om det var ett gäng soc-arbetare som han riktade in sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in