2025-02-06, 07:13
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
https://goo.gl/maps/ENQ1qmrMCB3vRWp97?g_st=ac

Denna recension?

Där har vi en riktig närking i alla fall.
Citera
2025-02-06, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Vanföreställningar har väl inte nämnts öht av släktingar och skolkamrater? Tror inte alls på psykos, eftersom dådet var så välplanerat.

Vanföreställningar kan mycket väl vara att han håller för munnen med handen och har luvan uppe likt skygglappar för att begränsa sin perception. Att iakttas av omgivningen och instinktivt koppla det till något farligt kan mycket väl vara en vanföreställning.
Citera
2025-02-06, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vart skulle dessa kunna vara? Gömt sig i källaren?

De är bland personerna som fått sina ansikten sönderskjutna och därför "saknas" de.
Citera
2025-02-06, 07:17
Medlem
Fettsugnings avatar
[quote=Gli-Azzurri|90930773]
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Hur definierar du "MGM"?

Har levt i 35+ år, har jobbat i ca 20 år av dem och tror aldrig jag känt mig kränkt. Är det människor som tar sig själva på lite för stort allvar som går runt och känner sig kränkt i vardagen? Visst har jag känt mig förorättad och orättvist behandlad men kränkt och tappat ansiktet? Aldrig. Sen ordet respekt har blivit så urvattnat på senare år "Du ska visa respekt" Uppblåsta egon som går runt och kräver respekt av sin omgivning men har helt missat att för att få respekt måste man ge respekt men många idioter blandar ihop respekt med fruktan, de vill att folk i sin omgivning ska kuva för dem.
Sanna ord.

Nu är spekulationerna ganska vilda. Min egen killgissning är att det, som många andra är inne på, är riktat mot 'samhället' där samhället i GMs värld representeras av det samhälle han upplever sig ha blivit sviken av. Socialtjänst, skolväsendet främst. Misslyckad skolgång som lett till arbetslöshet och sannolikt en massa negativa beslut även kring hans ekonomi.

Men, mer intressant är kanske vad som triggade honom att agera när han väl agerade?
Citera
2025-02-06, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argamaggan1
En sak förstår jag verkligen inte, OM han nu ville hämnas på socialen, varför gick han då då till en komvuxskola med sfiklasser och sköt ihjäl folk? Varför gick han då inte till närmaste socialkontor och sköt några sockärringar istället? Låter som ett helt ologiskt motiv med tanke på plats ovch utförande, menar om jag var arg på burger king, hade det då varit logiskt om jag gick och sköt på ett museum?

En vild gissning här men, han attackerade de som han upplever får allt serverat och i och med det gör att han inte får den hjälp/stöd han känner att han förtjänar.
Citera
2025-02-06, 07:22
Medlem
Jag undrar när han tog sitt jaktkort vilket är förutsättningen för att få vapenlicens med tillhörande vapen? När införskaffades vapen? Tillhörde han en skytteförening och eller ett jaktlag eller äger föräldrarna jaktmark? Dessutom är det dyrt och jaga så hur hade han som nolltaxerare råd med detta? Någon måste noterat nått? Fortfarande har inte försäkringskassan, soc, polis, skatteverk osv möjlighet att samverka.
Citera
2025-02-06, 07:24
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revlistom2905
Jag undrar när han tog sitt jaktkort vilket är förutsättningen för att få vapenlicens med tillhörande vapen? När införskaffades vapen? Tillhörde han en skytteförening och eller ett jaktlag eller äger föräldrarna jaktmark? Dessutom är det dyrt och jaga så hur hade han som nolltaxerare råd med detta? Någon måste noterat nått? Fortfarande har inte försäkringskassan, soc, polis, skatteverk osv möjlighet att samverka.
Du behöver inte vara aktiv i ett jaktlag för att få licens på jaktvapen. Du ska ha godkänd jägarexamen och anses 'lämplig'. Eller snarare inte olämplig.
Citera
2025-02-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Detta kommer från en reporter på plats från tv som har analyserat en inspelning från en inne på skolan, det har även informerat och gett polisen klippet... Men sen sa en på från tv i studion att "men det finns annat som pekar åt andra hållet" utan att berätta vad isåfall, typiskt PK.
Tror att polis och media är rädda för att det kommer ut att han var trött på utlänningar och agerade, för detta kan ev trigga andra missnöjda i sverige att göra detsamma...
Tror de kommer att försöka tysta detta och få det till att han var störd och gjorde dådet omotiverat...
Sluta förolämpa ett helt skrå av ljudkunniga med fantasin om att TV4 har ”analyserat” klippet ifråga. Det enda de har gjort är att vräka på med gain på ett tystare parti där en mansröst hörs svagt i bakgrunden. De har inte gjort minsta ansträngning att använda dagens teknik för att tvätta bort bruset eller använda AI-verktyg som separerar ut röster från stökiga bakgrunder (Spectralayers, Izotope RX, Logic, RipX m fl). Om man gör sig det besväret så upptäcker man nämligen att det inte finns en chans i världsrymden att röstens sista ord är ”Europa”, såvida man inte kan styrka att gm hade ett gravt talfel som gjorde att han uttalade R som W (”Euwoopa”).

Vidare hörs på efterklangen att den rösten är längre bort än kvinnorösterna som hörs före och efter, samtidigt som gm hörs klampa förbi och avlossa skott så nära att man hör tomhylsorna falla till golvet. Menar TV4 att gm hade ett löstagbart huvud som satt fast på en drönare, så att hans huvud kunde flyga 2-3 rum bort och skrika där borta samtidigt som hans huvudlösa kropp går runt och skjuter inne bland toaletterna?
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-06 kl. 07:28.
Citera
2025-02-06, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Väl utförlig tes! Man ska inte underskatta mobbning och hur grovt det kan bli.
Jag vart själv utsatt i 4an och blev hängd (ja, med snara) av 7 andra pojkar. Att läraren kallade in oss från skogen då räddade mig.

Tog mig något år att komma över och har säkert format mig mycket.
Tack och samtidigt så beklagar jag vad du upplevt.

Ja alltså jag tror att allvarligare saker skedde där i högstadiet. Om det så var, lär vi aldrig få veta. Förhoppningsvis så kommer politiker se det allvarliga i hans vapenlicens. En annan frågeställning är även varför han inte hade sjukersättning och samordnade insatser. Det är för människor likt honom vi har ett system med aktivitets- och sjukersättning.

Invandrare jublar åt att de har något att anklaga svenskar för nu igen, som om inte omkring ett trettiotal främst invandrare kommer mista sina liv i skjutningar utförda av främst andra invandrare de kommande tio månaderna. Gärningsmän som den här Rikard framstår som mer enkel att kunna arbeta med. Något hos honom ger inte ens riktigt det där typiska kännetecken som den här sortens förövare/terrorister, brukar ha. Och ja, vi har sjukförsäkringssystem för att just människor likt honom inte ska pressas sönder eller "bara " bli hemlösa och leva på gatorna för att bli galnare och galnare.

Varför har man inte gjort samordnade insatser kring GM och hur kan man ha missat vid möten och samtal att han var påtagligt psykiskt sjuk? Varför har ingen anmälan till psykiatrin skett?

Det enda jag vill kritisera de anhöriga kring är att de borde ha agerat och anmält hans vapenlicens till myndigheter när de visste att han led av allvarligare form av psykisk ohälsa. Det där begriper jag inte,. Jag har själv en ung anhörig som är intresserad av militär och, man samlat in pengar till för att stötta det militära intresset varpå jag bara skänkte 300 då jag helst av allt inte vill medverka överhuvudtaget i ett osunt intresse likvärdigt om exempelvis en pojke jag varit en del barnvakt till som äldre skulle ha kriminalitet som intresse och då skulle få presenter som ämnar att uppmuntra intresset. Nu var det bland annat en gammal militärradio personen samlade pengar till så det var inte något "avvikande" så att säga. Men man blir tveksam. I den kontexten förstår jag inte hur man kan se en närstående må dåligt och veta att den lagligt äger vapen. Som minst kan det leda till självmord, som värst det som nu skett.

Är människor helt blinda inför pojkar och mäns negativa kulturer? Vapenlicenser, rap som våldspropaganda, kriminalitet, högerextremism, islamism, osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vågar? Tom invandrare är främlingsfientliga, har du sett hur blattar beter sig? GM kan mycket väl ha varit trött på dessa apor men det rättfärdigar INTE hans beteende men kan såklart vara en av orsakerna till hans handling.

Han verkade inte kunna hantera att han inte får pengar.
Sen varför han skulle fått mer pengar av att ta med andra i fallet, och ta självmord ?

Han kanske inte tänkte klart i situationen som han hade framför sig.

Men tog med sig vapen av någon anledning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
De är bland personerna som fått sina ansikten sönderskjutna och därför "saknas" de.
Sönderskjutna i ansiktet?
Citera
2025-02-06, 07:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Inte lyssnat på några vittnen, men ja, det är intressant om han bara väljer att gå förbi dem. Om det är så och de döda är personer som högst troligen inte är elever så kan vi ju helt stryka att det skulle ha något med rasism att göra.

Tycker f.ö. att det är ganska illa att TV4 blåser upp det som en potentiellt rasistisk attack.

Två tjejer med hijab hjälpte en man som blivit skjuten i axeln och tog av sin hijab för att stoppa blödningen. Gärningsmannen gick förbi dem på nära håll och bara kollade på dem utan att säga något . Detta sa frugan att hon såg på tv på någon kanal(svt/tv4)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in