2025-02-05, 23:50
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Japp skitskumt. Detta är det mest "intressanta" vi har att gå på i nuläget om man vill leka detektiv.
Varför i h-vete laddades detta upp för nästan ett år sedan och varför är hans namn felstavat?

Häng inte upp dig på att det är "felstavat". Finns folk som ibland skriver Rickard och ibland Richard. Du måste inte utgå från att det är någon annan som laddat upp bilderna för det, det kan vara personen själv också även om du "vet" att han stavade det Rikard. Och hur vet du det förresten? Har du sett honom skriva det någonstans och i så fall var? Menar du på olika söksidor? För det spelar inte så stor roll vad man är skriven som där mot hur man faktiskt stavar namnet. Hans mammas efternamn S*món heter hon ju på Facebook men kollar du på exempelvis Ratsit så står det "S*mon" utan acang på o:et. Finns många som är folkbokförda som "Rickard" men skriver "Richard" bara för det råkat bli fel när Skatteverket skrivit in det från första början. Eller också har man som förälder skickat in det som "Rickard" men sedan dess alltid använt "Richard" med h för man insett att det är snyggare men sen inte ens reflekterat över att man "borde" byta det hela hos Skatteverket
Citera
2025-02-05, 23:51
Medlem
Kan det vara så att en del av identifieringen dröjer om det är så att en del inte är svenska medborgare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt nyheterna på Tv4 kl 22 ikväll gick han tidigare i specialklass för autister och asperger-elever.
Tolka det hur du vill!

Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Länka gärna om du ser en artikel som verifierar den informationen.
Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism, han fick blandade betyg. I estetisk verksamhet och historia fick han godkänt, i alla andra ämnen underkändes han.
https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbPv0zlgKVYwRKcR/rickard-andersson-35-misstaenks-foer-masskjutningen-i-oerebro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfobi
Jag håller helt med dig om att någon borde ha fångat upp honom och hjälpt honom att få hjälp då många verkar ha anat att han inte mådde bra. Det är jättetragiskt att han levde i 35 år med svårigheter från tonåren utan att få speciellt bra hjälp som det verkar som.

Föräldrarna gömde honom för världen eftersom han var sjuk och i dag borde åtalas för deras sons handlingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Fyfan vilken teori!

Snarare en tjej alldeles intill som säger "Kan inte ropa"...

Det är väl just det hon gör.. ropar?
Citera
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag reagerade också på detta. De hade ju tränats till att inrymma, vilket lärarna gjorde, men rektorn bara rusade ut. Borde hon inte ha ropat ut i högtalarna vad som hände? Hon kanske inte kom åt högtalarfunktionen 🤔
Svenska skolor har väl inget högtalarsystem? Det där låter som något man sett på amerikansk film bara.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Autismspektrum är sagt intressant. Du hittar inte två likadana individer som fungerar och agerar likadant .

Du kommer att få väldigt svårt för att hitta en objektiv sanning här och inte ens om han levt är det säkert att du fått en objektiv sanning .

Jag tänkte berättat lite om vårdens roll i det hela men känns lite meningslöst att berätta hur lite resurser den har och hur dåligt skolor samverkar och ger rätt stöd .
Men jag menare en objektiv nivå vad gäller empatisk förmåga... Du kan alltid säga "han har tillräckligt med empati med råkar bara inte förstå sig på dina känslor"... Det kan man bara säga så pass långt så att säga...
Citera
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Ja det är ju inte ultimat att gå runt och skjuta med inomhus. Då hade 223 varit ett bättre val. Men endast läst 30-06 + hagel i medias rapportering. Men tydligen hade han fler bössor med sig.
Absolut
Tänkte på ljudet som var utomhus i film från mobilkamera, där gick skotten understundom så tätt att det inte borde ha varit från så kraftig ammunition kan ha fel.. men det smattrade..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Kan det vara så att en del av identifieringen dröjer om det är så att en del inte är svenska medborgare?

100 %
Citera
Medlem
Blago.Bungs avatar
Hur kan någon höra ordet "jobba" i det där klippet? Helt annan betoning på o:et i "jobba" jämfört med vad som sägs i videon, där betoningen ligger mycket närmare hur man uttalar t.ex. "Europa". Skulle möjligen kunna låta lite som "jobba" uttalat av någon med typ finlandssvensk dialekt, vilket ju helt går bort.

Det enda möjliga alternativet till "ni ska bort från Europa" skulle väl kanske vara "bort allihopa", men det faller ju på att man hör ett mer tonat konsonantljud än det ganska diskreta h-ljudet i "allihopa".
Citera
Medlem
Inte för att någon bryr sig, men detta hör jag:
"Gå bort, idioter!"
"Han kommer där borta!"
"Fan låset är borta!"
"Ska ta dig din hora!"

Och mindre rimliga tolkningar som:
"Bagaget är borta!"
"En vansinnig nota!"
"Han la sig på toa!"
"Spagat i en skjorta!"

Kan vara vad fan som helst. Utan kontext hade alla dessa varit rimliga i mina öron. Vi vet inte heller vad TV4s "filter" har filtrerat bort.
Både "bort från Europa" och "Ska jag ut och jobba?" är underliga saker att gapa ut medan man mördar folk. Dessutom tycker jag att det låter lite skånskt eller som någon brytning. Så jag tror att det är ett av offren som ropar. Antingen för att varna andra eller sno GMs uppmärksamhet.
Citera
2025-02-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Tror han var mer än bara autistisk. Kolla bilder på han typisk stirrig psykopatblick likt Juha Valjakalla.

Varför tjatar folk om autism, han hade knappast det. Känns som att autism är det enda folk känner till idag och gissar alltid därför på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in