2025-02-06, 08:58
Medlem
Superlistigs avatar
Kan det inte vara så att Joseph Simon uppgav att han var katolik för att få gifta sig 1865? Antingen för att det fanns legala hinder innan 1870 års lagändring, eller för att det var ett krav för att fästmöns föräldrar skulle godkänna? Han ljög helt enkelt?

Därefter kunde han ju inte ändra sin story när han ansökte om medborgarskap 1875.

Jag tycker hans story om att han hade gått till fots från Frankrike och att han blivit lurad på ägandeskap i ett glasbruk i Småland lät som historier med en hel del töjning på sanningen.….

Det är i alla fall inte ett bevis på att han inte var jude att han i kontakt med myndigheter uppgett att han är katolik.

https://gw.geneanet.org/bardolino?lang=en&n=simon&p=joseph
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Ja, så är det nog. Vi vet ju inte hur han pratar, ingen har hört honom innan detta (knappt hans familj..) Och som du säger, det går att få till vad man vill, speciellt om man loopar. Men med tanke på infon vi har om jobb och soc etc, är det ju mer troligt att han skulle säga något om jobb än Europa. Även om de vill låta mer trovärdiga med "experter" och James Bond-teknik, så kan de inte veta. Riktigt oansvarigt.

Det märkliga med ljudklippet är att den som skriker gör det med sån självklarhet, det låter som en tränad polis. Tänker det är svårt att få till en så myndig ton i det stressade läget om man inte är van. Men vad vet jag, personen som aldrig annars pratar kanske kan få till en sån klockren myndig röst bara sådär
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crillzter
Jag förstår inte en massa saker men jag vill inte förbjuda det bara för det.
Jag tycker det är skitroligt, det är både en skill och häftigt!
Kan förstå skjutbana för krävs koncentration och är en sport
Men sikta på låt levande som rör sig vackert i skogen och sen gilla att Bang- nu rör sig aldrig detta djur med! Menar nöjesjakt -ej kött
Det ör skumt!
Citera
2025-02-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank

Massor med text

Bra inlägg! Jag tycker att du tänkt till från flera olika perspektiv och kommer med bra argument.

Jag vill minnas att förr i tiden var man tvungen att vara medlem i ett jaktlag där ansvarig för laget styrkte licensansökan. Hur ser du på det? Spontant tänker jag att Rickard aldrig fått tillgång till vapen med de gamla reglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Vad är det som gör att "identifiering" av gärningsman och brottsoffer tar så lång tid? De flesta brukar väl ha någon identitetshandling i fickan.

Ett id räcker inte vid identifiering vid dödsfall. Dna, fingeravtryck eller via tänder. Lägg därtill att kroppen kan vara svårt skadat då är dna i många fall enda alternativet.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Exakt, det hade blivit en masspåkörning med bil och knivattack i stället.

Kanske det. I USA är båda skjutvapen, knivar och bilar lättillgängliga. Men vid blodiga angrepp mot skolor vågar jag nog påstå att skjutvapen är dominerande. Skjutvapen är mer effektivt än kniv - sannolikt är det därför det används.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Som en vanlig skola, fast med äldre människor, mer dyster stämning och mer invandrare.
Är det 80 % invandrare?
Citera
2025-02-06, 09:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Sverige borde sträva efter att ha världens strängaste vapenlagar, om GM inte hade haft tillgång till skjutvapen hade han inte kunnat genomföra den fruktansvärda skolskjutningen.

Anton Lundin använde ett svärd. Dessutom kryllar det av illegala vapen. Även lastbilar har använts för att ta död på folk.
Citera
2025-02-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Man undrar hur dåren uppträdde inför polisen när han sökte vapenlicenserna - satt han med huvtröja och höll handen framför munnen då också?
Man måste ha jägarexamen och göra skjutprov.
Så han måste ju ha blivit godkänd där annars får man ingen licens.
Till jägarexamen så studerar man och får avlägga prov.
Citera
2025-02-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Mycket obehagligt av TV4. Framförallt när man vet hur känsligt Örebro är efter korankravallerna.

Tidigare sas det att skytten gick runt lugnt och tyst. De har sagt att han inte brukade prata.
TV4 har kanske en agenda att vilja vinkla detta mot invandrare.
Citera
2025-02-06, 09:01
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
”Ni ska bort från Europa” har en helt annan stavelseföljd än den som hörs på inspelningen, dvs längden/rytmen mellan vokalerna.

u = kort stavelse
— = lång stavelse).

Inspelningen: u—uuuuu
[kort lång kort kort kort kort kort]

TV 4s påstående:
uu—uu—u [kort kort lång kort kort lång kort]
Du får betänka att när man ropar något för att göra sig tydlig kan man göra nästan varje stavelse lika lång/kort

Men bra tänk.
Senast redigerad av negerbarn 2025-02-06 kl. 09:04.
Citera
2025-02-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En sak jag funderat på.

Varför blir det sådant rabalder om en här sak? Senaste åren har det ju skjutits var och varannan dag. Är det för att det dog ovanligt många nu?

Under covid dog ju uppåt 200 personer om dagen när det var som värst. Det verkade folk okej med, då inga direkta åtgärder vidtogs liknande det man satte in i andra länder.

Men för helvete imbilden.
Debatten handlar inte längre om man borde stängt ner Sverige, utan om varför man stängde ner i andra länder. Men detta är gravt ointressant i denna tråden.

När det dödas gängkriminella så är det inte samma sak som att man dödar 10 oskyldiga. Du vet precis hur mycket uppmärksamhet mordet på Mikael fick. Detta eftersom han var helt oskyldig.
Nu handlar det om 10 st. Tom din totalt tomma hjärna borde fatta det.

Men det är klart, du längtar fortfarande efter att bli inlåst och få dagliga sprutor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in