Citat:
Jag började "babbla" om bland annat fattigdom (och inte "Polens fattigdom") som orsak till att stora grupper av människor ( tillräckligt många för att de ska ge utslag på ex Polens samlade nativitetssiffor) inte vill/ kan skaffa barn i Polen idag.
Polen är INTE något fattigt land. Det är ett I-land i Europa för det första och med en god ekonomiskt utveckling ( högst roligt för att det just har en så låg startpunkt..dvs investeringar m.m. ger utslag på kurvorna.
Men! det som fungerar sämre i Polen än i ex Sverige är jämlikhet och välfärdspolitik av olika slag. Du har alltså större grupper människor som är extremt fattiga i Polen, vilket du inte ser lika mycket av i Sverige annat än typ papperslösa som inte är i systemen.
https://notesfrompoland-com.translate.goog/2024/10/17/extreme-poverty-rate-rises-to-6-6-in-poland-highest-level-in-a-decade/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Så nej jag håller inte med, håller inte ens med om hur frågan är ställd.
Polen är inte speciellt fattigt som land. Och de grupper av människor i Poland i dag som lever fattigt, gör inte det pga nån kommunism för 50 år sen.
Polen är INTE något fattigt land. Det är ett I-land i Europa för det första och med en god ekonomiskt utveckling ( högst roligt för att det just har en så låg startpunkt..dvs investeringar m.m. ger utslag på kurvorna.
Men! det som fungerar sämre i Polen än i ex Sverige är jämlikhet och välfärdspolitik av olika slag. Du har alltså större grupper människor som är extremt fattiga i Polen, vilket du inte ser lika mycket av i Sverige annat än typ papperslösa som inte är i systemen.
https://notesfrompoland-com.translate.goog/2024/10/17/extreme-poverty-rate-rises-to-6-6-in-poland-highest-level-in-a-decade/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Så nej jag håller inte med, håller inte ens med om hur frågan är ställd.
Polen är inte speciellt fattigt som land. Och de grupper av människor i Poland i dag som lever fattigt, gör inte det pga nån kommunism för 50 år sen.
Jag ger dig gratisargument mot Strix om hur abortförbud kan orsaka att fertilitetsnivåer faller och du vill istället babbla om fattigdom.
Sedan så var kommunismen för bara 30 år sedan i Polen, inte 50 år. De hade 50 år av kommunism, vilket är något annat.
Ni i vänstern som sitter och påstår att kolonialism är anledningen till fattigdom i u-länder till och med när det var nästan 100 år sedan har alltså svårt att se att 50 år av kommunism och sovietisk koloni som upphörde bara för 30 år sedan inte kan ha något att göra med Polens nuvarande fattigdom?
1990 hade ju hela halvt utvecklade världen högre bnp per capita än Polen, idag är det bara rika länder som återstår:
https://www.reddit.com/r/poland/comments/15d6div/countries_with_higher_gdp_per_capita_than_poland/#lightbox
Visste du att länder i Österrike-ungern som just Ungern och Tjeckien var rikare än Sverige för 100 år sedan? Polen var rikare än Japan per capita 1929.
Vad hände sedan? Jo, det var kommunism som hände. Än idag är Östtyskland fattigt och har nästan bara hälften av bnp per capita av Västtyskland trots 30 år av full integration i tyska ekonomin och massiva investeringar, tror du att det beror på något med just tyskarna i Öst som skiljer från tyskarna i Väst?
Citat:
Japan har extremt låga nativitetssiffor bland annat beroende på att kvinnor inte har någon lust utsätta sig för att skaffa barn, eftersom detta är en så stor uppoffring just för kvinnan i japan.
Och samma fenomen hittar du i Polen.
Har du svårt för att läsa?
Och samma fenomen hittar du i Polen.
Har du svårt för att läsa?
Unga japaner dejtar inte ens, vilket antagligen inte är fallet med polacker. Men japanerna har faktiskt bland Östasiens högsta fertilitetsnivåer numera, betydligt högre än Kina, Sydkorea, Taiwan och Singapore som alla svävar omkring 1 (Japan har 1,2-1,3). Att jämföra länder med så skild kultur, historia, ekonomi som japan och Polen är givetvis helt absurd.
Citat:
Enligt den länk jag gav dig ovan...
Antalet människor som lever i "relativ fattigdom" – vilket definieras som 50 % av hushållens genomsnittliga utgifter i Polen.
12,2 % ( 4,6 miljoner människor)
"Extrem fattigdom" definieras som en utgiftsnivå under en tröskel för minimalt uppehälle
6,6% (2,5 miljoner)
"Samtidigt ökade andelen människor som lever i social utestängning – definierade som de som är allvarligt materiellt eftersatta eller bor i hushåll med mycket låg arbetsintensitet – avsevärt från 41,1 % 2022 till 46 % 2023, då det drabbade 17,3 miljoner människor."
Så jo, ovan ger självklart utslag i om man kan eller vill skaffa barn eller inte.
Antalet människor som lever i "relativ fattigdom" – vilket definieras som 50 % av hushållens genomsnittliga utgifter i Polen.
12,2 % ( 4,6 miljoner människor)
"Extrem fattigdom" definieras som en utgiftsnivå under en tröskel för minimalt uppehälle
6,6% (2,5 miljoner)
"Samtidigt ökade andelen människor som lever i social utestängning – definierade som de som är allvarligt materiellt eftersatta eller bor i hushåll med mycket låg arbetsintensitet – avsevärt från 41,1 % 2022 till 46 % 2023, då det drabbade 17,3 miljoner människor."
Så jo, ovan ger självklart utslag i om man kan eller vill skaffa barn eller inte.
Se här:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Living_conditions_in_Europe_-_poverty_and_social_exclusion
Polen har bland lägsta "relativ fattigdom" (för vad det är värt) i Europa medan Rumänien har högst. Rumänien har högst fertilitetsnivå i Europa tillsammans med Frankrike och Tjeckien medan Polen har bland de lägsta fertilitetsnivåerna.
Förstår du hur du måste kontrollera variabler för att se mönster i din narrativ?
Citat:
Och du har forskare överallt som just säger att i I-länder så är kvinnors möjligheter att få adekvat stöd, av en jämställd partner, av samhället i form av betald föräldraledighet, dagis man har råd med, rättigheter på arbetsmarknaden för kvinnor som är gravida eller har barn, barnbidrag etc etc...mycket viktiga faktorer för om kvinnor väljer att skaffa barn eller inte.
Har du missat den lilla detaljen?
Har du missat den lilla detaljen?
OCh ändå så är det i Östeuropa som högsta nativitetssiffror går att finna i Europa (förutom i princip Frankrike)?
Citat:
De delar av Östeuropa du talar om har lagt stora satsningar på barnalstring, Ungern ex. via stora utbetalningar eller förmåner till de som skaffar barn.
Sen tror jag inte du har rätt om att östblocket i form av "Tjeckien, Rumänien, Ungern, Slovakien,"
har större fertilitet än norden.
https://www.statista.com/statistics/612074/fertility-rates-in-european-countries/
Danmark och Island ex ligger högre än alla dessa länder.
Att Sveriges siffror har sjunkit kan bero på saker som ex taskig bostadsmarknad och hög inflation just nu så människor avvaktar med att skaffa sina 1,8 ungar som vi hade för några år sen.
Sen tror jag inte du har rätt om att östblocket i form av "Tjeckien, Rumänien, Ungern, Slovakien,"
har större fertilitet än norden.
https://www.statista.com/statistics/612074/fertility-rates-in-european-countries/
Danmark och Island ex ligger högre än alla dessa länder.
Att Sveriges siffror har sjunkit kan bero på saker som ex taskig bostadsmarknad och hög inflation just nu så människor avvaktar med att skaffa sina 1,8 ungar som vi hade för några år sen.
Sluta ta statista som ständigt har fel i sin statistik (Sverige hade 1.45 och inte 1.67 år 2023). Statista tycks inte uppdatera för några länder (Sverige hade 1,67 för 4 år sedan) medan de uppdaterar andra länder, så listan är mix av data från 2020-2023 vilket gör så att listan blir helt fel då nativiteten faller överallt.
Här har du en korrekt källa från 2022:
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Fertility_statistics
Du ser att Östeuropa i regel har högst fertilitetsnivåer i Europa förutom just Polen.
Citat:
Och titta på hela "Östblocket" av Europa..
Ryssland, Ukraina, Bosnien., Albanien, Kroatien, Polen, Belarus, Kosovo, Serbien, Slovaiken, Ungern, Litauen, Bulgarien, Lettland,
har alla siffror längre än Sveriges 2023.
Ryssland, Ukraina, Bosnien., Albanien, Kroatien, Polen, Belarus, Kosovo, Serbien, Slovaiken, Ungern, Litauen, Bulgarien, Lettland,
har alla siffror längre än Sveriges 2023.
Belarus, Ukraina, Juguslavien och många fler har ju inte haft tillväxt och framtidshopp olikt Polen, Tjeckien, Ungern, Rumänien, etc.
Vi kan se på hur specifikt Kroatien och Slovenien har betydligt högre fertilitetsnivåer än Serbien, Bosnien, Nordmakedonien och Albanien som är utanför EU och har svagare tillväxtsiffror.
Så det är ganska dåliga exempel. Sedan så måste du förbättra din inhämtning av korrekt statistik, Ryssland och Ungern hade exempelvis inte lägre fertilitetsnivåer än Sverige år 2023.
Citat:
De enda från "öst" som har högre är: Moldavien, Rumänien och Tjeckien och i Tejckens fall så handlar det om 1,7 istället för Sveriges 1,67.
Som sagt, förbättra dina källor.
Citat:
ja, självklart blir kvinnor extremt nervösa för att bli oönskat gravida i länder med abortförbud och enkom ansvar för att ta hand om ungen på kvinnan.
Den mänskliga arten är INTE gjord för att en enda individ ska ansvara för avkomman.
Människan är ett flockdjur, och en art med den mest farliga förlossningen och den mest krävande och längsta barndomen av alla däggdjur. Människobarn är fullständigt beroende och hjälplösa i ska vi säga 12 år. Finns INGET annat djur som tar så lång tid på sig.
Att då bygga samhället så att en ensam kvinna ska "fixa" detta själv och dessutom under tvång och under omständigheter som medvetet försvårar för henne att kunna göra detta är ren idioti.
Men Strix är nu uppenbart just en idiot, i vart fall i denna fråga.
Den mänskliga arten är INTE gjord för att en enda individ ska ansvara för avkomman.
Människan är ett flockdjur, och en art med den mest farliga förlossningen och den mest krävande och längsta barndomen av alla däggdjur. Människobarn är fullständigt beroende och hjälplösa i ska vi säga 12 år. Finns INGET annat djur som tar så lång tid på sig.
Att då bygga samhället så att en ensam kvinna ska "fixa" detta själv och dessutom under tvång och under omständigheter som medvetet försvårar för henne att kunna göra detta är ren idioti.
Men Strix är nu uppenbart just en idiot, i vart fall i denna fråga.
Strix är inte en idiot, så det blir intressant att höra vad han säger om möjligheten att just Polens abortförbud kan göra att de visar annorlunda mönster från övriga Östeuropa när det gäller nativitet (som är en hjärtefråga för honom liksom för mig).
Det kan finnas andra variabler han kan peka på, jag kan ju ha fel om att det handlar om abortförbudet.
Du vill ju av mystiska anledningar också få det att handla om något annat (typ ekonomi och kvinnors möjligheter att ha karriär+familj), men det verkar inte vara styrkt av data som vi har undersökt.
Ditt problem är att du inte läser statistik som en detektiv i sökandet efter sanningen utan du söker bevisa det du redan tror på. I regel så är vi alla skyldiga för confirmation bias till någon grad, men du är extremt skyldig vilket gör det svårt att ens få dig att se komplexiteten i mångvariabelsanalyser.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-02 kl. 15:55.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-02-02 kl. 15:55.