2025-01-30, 14:31
  #40321
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Intressanta mjölkanekdoter och fältstudier! Själv upptäckte jag efter lite googlande att bäst-före-datum på livsmedel blev obligatoriskt först 1985/86 i Sverige så datummärkningen på aktuell mjölkförpackning borde avse förpackningsdatum.
Vill minnas att datummärkningen stod för sista förbrukningsdagen innan de kom på att ändra det till bäst före då maten eller drycken ofta höll sig över sista förbrukningsdagen. Hur som helst höll sig inte mjölken så länge på den tiden så vad datumet än stod för så var det ganska aktuellt. Uppskattar verkligen dagens mjölk som man kan ha veckovis i kylskåpet i stället för dagar som det var då.
Citera
2025-01-30, 16:43
  #40322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, mjölkpaketet kommer nog inte leda fram till ett konkret resultat, men är ännu en av alla detaljer som kan indikera att tidslinjen är felaktig.

Jag tror inte heller att paketet kastats eller sparkats in i buskaget, så antingen var det kopplat till dumparen eller så tillhörde det någon orelaterad person som omotiverat ställde sig och drack mjölk i en buske där det bör ha luktat, om än svagt, av lik och där märkliga svarta sopsäckar låg strax intill.

Om det kom från dumparen finns åtminstone en realistisk förklaring. Denne bör, med tanke på stress, förflyttning av tunga säckar, eventuell sommarvärme och fysisk ansträngning, helt enkelt ha varit törstig.

Det är en grotesk tanke att dumparen avslutade sitt projekt med att halsa en liter mjölk intill kroppsdelarna, men det är på intet sätt omöjligt. Mjölkpaket är ju så pass anonymt att en dumpare antagligen utgick från att det inte kunde sammankopplas med någon och att det därför kunde lämnas kvar.

Javisst, om mjölkpaketet inte slängdes av GM, indikerar det att någon annan tyckte att det var lugnt att dricka mjölk på FP2, kring månadsskiftet juni/juli.

Det var stämplat i slutet av juni om jag minns rätt.

Ja, otroligt groteskt är det att tänka sig den mjlökdrickande styckmördaren. Det är groteskt att tänka sig att GM var en människa, med mänskliga behov, som blev hungrig och törstig och kanske tom hann ta en cigarett medan han lämnade säckarna.
Citera
2025-01-30, 17:42
  #40323
Medlem
swimp78s avatar
Hur väl finkammade omgivningarna utomhus efter en ev plats för styckning ? Kan det ha skett utomhus bakom nån buske eller industribyggnad i närheten ? Var de inne i lokalerna i industriområdet och runt dem?

Det låter kanske som en självklarhet men så mycket annat i detta fall har skötts konstigt.
Citera
2025-01-30, 18:38
  #40324
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hur väl finkammade omgivningarna utomhus efter en ev plats för styckning ? Kan det ha skett utomhus bakom nån buske eller industribyggnad i närheten ? Var de inne i lokalerna i industriområdet och runt dem?

Det låter kanske som en självklarhet men så mycket annat i detta fall har skötts konstigt.
Den "traditionella" platsen för likstyckning är tydligen badrum. Om det finns badkar så är detta ett plus för styckaren då blodet rinner iväg lättare. Ruggiga saker, men jag antar att även psykstörda mördare oftast tänker praktiskt. Och om mordet skett i en bostad är badrummet det självklara valet. Då kan ju gärningsmannen duscha själv efteråt och planera nästa steg i lugn och ro. Styckning utomhus låter förskräckligt, det borde vara enklare att helt enkelt gräva ned kroppen.
Citera
2025-01-30, 19:02
  #40325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi kommer ingenstans med ett mjölkpaket efter 41 år, tyvärr. De enda reflektioner jag har att komma med, är totalt krass och socialrealistisk.

Jo, nu vill jag att vi ältar mjölkpaketet istället för de där förbannade glasskålarna!

Skämt åsido. Som barn på 1980-talet vet jag att jag gärna drack mjölk när jag var törstig. Men som vuxen?! Jag vet dock vissa äldre stammisar i 70-årsåldern på min lunchrestaurang som alltid dricker mjölk till maten. Det slutade jag med efter gymnasiet. Vad jag vill komma till är att det hade varit mycket mer logiskt om man hittat en ölburk med en skvätt öl kvar i, eller läskeburk. Mjölk känns verkligen udda. Ialla fall idag. Men vid en snabb googling ser jag att mjölkkonsumtionen har minskat med 61% från 1980 till idag. Så 1984 var det kanske inte ett lika udda val för en vuxen person som var törstig.

Jag har inga problem med teorin om att FP1 egentligen var den andra dumpningsplatsen ur ett kronologisk perspektiv. Om restaurangnotan och parkeringskvittot från den 16 juli 1984 som låg ca 3 meter från FP1 verkligen hör ihop med säckarna, så placerades alltså säckarna ut den 16-18 juli, eftersom de hittades på kvällen den 18 juli. Kan de ha förvarats i en kyl innan dess, tillsammans med mjölkpaketet? Placerades de ut 16-18 juli kan inte tipsarens uppgifter stämma om att "de legat där i en månad". Men det har diskuterats i tråden tidigare.
Citera
2025-01-30, 19:53
  #40326
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Dan Josefsson i en två timmar lång intervju i Antipodden, släpptes igår:

https://open.spotify.com/episode/23or8W8MAKJvisZTXAhaWp

Väldigt bra. Tack för länk.
Citera
2025-01-30, 21:49
  #40327
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Vill minnas att datummärkningen stod för sista förbrukningsdagen innan de kom på att ändra det till bäst före då maten eller drycken ofta höll sig över sista förbrukningsdagen. Hur som helst höll sig inte mjölken så länge på den tiden så vad datumet än stod för så var det ganska aktuellt. Uppskattar verkligen dagens mjölk som man kan ha veckovis i kylskåpet i stället för dagar som det var då.
Tack för info, det låter rimligt.

I nuläget verkar tidsrymden mellan förpackningsdatum och bäst-före-datum vara runt en vecka. Förmodligen var det inte längre än så på 80-talet, vilket skulle innebära att mjölkpaketet kom ut i butik runt den 20/21 juni.

I mina ögon är det också ett intressant datumkluster, om man tar t ex Sabas och JE:s vittnesmål om att C levde den 15 juni i beaktande.
Citera
2025-01-30, 22:27
  #40328
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Tack för info, det låter rimligt.

I nuläget verkar tidsrymden mellan förpackningsdatum och bäst-före-datum vara runt en vecka. Förmodligen var det inte längre än så på 80-talet, vilket skulle innebära att mjölkpaketet kom ut i butik runt den 20/21 juni.

I mina ögon är det också ett intressant datumkluster, om man tar t ex Sabas och JE:s vittnesmål om att C levde den 15 juni i beaktande.
Det finns lite olika mjölk i nuläget. Den jag brukar köpa har ett bäst före datum ca fyra veckor fram i tiden. Då var det som du skriver ca en vecka, eventuellt några dagar kortare. Det var inte ovanligt att mjölken hade surnat i kylskåpet när man väl skulle ha den.
__________________
Senast redigerad av Bigpox 2025-01-30 kl. 22:48.
Citera
2025-01-30, 23:01
  #40329
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Javisst, om mjölkpaketet inte slängdes av GM, indikerar det att någon annan tyckte att det var lugnt att dricka mjölk på FP2, kring månadsskiftet juni/juli.

Det var stämplat i slutet av juni om jag minns rätt.

Ja, otroligt groteskt är det att tänka sig den mjlökdrickande styckmördaren. Det är groteskt att tänka sig att GM var en människa, med mänskliga behov, som blev hungrig och törstig och kanske tom hann ta en cigarett medan han lämnade säckarna.
Ja, och återigen undrar jag hur alla dessa fragment föll i glömska när dödsdatumet skulle specificeras.

Den 28 juni var datumet som angavs.

Ja. Även om man rent intellektuellt förstår att gärningsmannen inte var något monster blir vissa detaljer frapperande. Att avsluta med eller avbryta dumpandet för så banala saker sätter hänsynslösheten i blixtbelysning.
Citera
2025-01-30, 23:11
  #40330
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jo, nu vill jag att vi ältar mjölkpaketet istället för de där förbannade glasskålarna!

Skämt åsido. Som barn på 1980-talet vet jag att jag gärna drack mjölk när jag var törstig. Men som vuxen?! Jag vet dock vissa äldre stammisar i 70-årsåldern på min lunchrestaurang som alltid dricker mjölk till maten. Det slutade jag med efter gymnasiet. Vad jag vill komma till är att det hade varit mycket mer logiskt om man hittat en ölburk med en skvätt öl kvar i, eller läskeburk. Mjölk känns verkligen udda. Ialla fall idag. Men vid en snabb googling ser jag att mjölkkonsumtionen har minskat med 61% från 1980 till idag. Så 1984 var det kanske inte ett lika udda val för en vuxen person som var törstig.

Jag har inga problem med teorin om att FP1 egentligen var den andra dumpningsplatsen ur ett kronologisk perspektiv. Om restaurangnotan och parkeringskvittot från den 16 juli 1984 som låg ca 3 meter från FP1 verkligen hör ihop med säckarna, så placerades alltså säckarna ut den 16-18 juli, eftersom de hittades på kvällen den 18 juli. Kan de ha förvarats i en kyl innan dess, tillsammans med mjölkpaketet? Placerades de ut 16-18 juli kan inte tipsarens uppgifter stämma om att "de legat där i en månad". Men det har diskuterats i tråden tidigare.
Det här är inte riktat till mig, men ville göra ett kort inpass.

Mjölkpaketet har ju fördelen att det, till skillnad från de beryktade glasskålarna, bevisligen existerade i sinnevärlden, men jag kanske ska sluta tjata om det snart...

Angående en mjölkdrickande dumpare tänker jag att om det rörde sig om en missbrukare tenderar dessa att plocka på sig diverse saker som är "bra att ha". Mjölken kanske stod lämpligt till i en affär och stals, utan närmare överväganden. Att dricka mjölk direkt ur paketet utomhus är knappast något som gemene man skulle göra och pekar mot en nedgången person.
__________________
Senast redigerad av costa-mop 2025-01-30 kl. 23:14.
Citera
2025-01-31, 00:07
  #40331
Medlem
SanningOchArtighets avatar
Drar moderaterna benen efter sig för att Kerstin Bildt var nämndeman i rättegången? Kommer moderaterna och regeringar som de leder att undvika frågan så länge Carl Bildt lever?
Citera
2025-01-31, 00:10
  #40332
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Dan Josefsson i en två timmar lång intervju i Antipodden, släpptes igår:

https://open.spotify.com/episode/23or8W8MAKJvisZTXAhaWp

I flera avseenden bättre än dokumentärserien.

Josefsson slaktar rättsväsendet.

Blodet sprutar.

Hur kan någon se en svensk åklagare eller domare efter detta? Utan att skratta ihjäl sig?

Eller någon av dåtidens journalister?

Det finns ingen värdighet kvar överhuvudtaget. Inte ett uns.

Borgnäs och hans patetiska trams om fotohandlarparet flyger all världens väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in