Citat:
Jag har inte lyckats hitta något klockrent belägg för att CdC eller hennes mor skulle vara av romsk härkomst. Åtminstone inte på moderns sida. Den franske morfadern synes född på Antillerna (Guadalupe), givet att jag tittar på rätt person. Jag har svårt att koppla Antillerna till romer.
Faderns sida ska såklart inte uteslutas. Där har jag inte grävt ännu. Något som sticker ut lite på den sidan är att han avled relativt ung i slutet av 70-talet.
Det ska noteras att Gypsy skriver ”vår” Caterine, som om de var av samma folk. Om Gypsy och LV är samma person så är det 100% klarlagt att LV är född och uppväxt i en stor romsk familj.
Faderns sida ska såklart inte uteslutas. Där har jag inte grävt ännu. Något som sticker ut lite på den sidan är att han avled relativt ung i slutet av 70-talet.
Det ska noteras att Gypsy skriver ”vår” Caterine, som om de var av samma folk. Om Gypsy och LV är samma person så är det 100% klarlagt att LV är född och uppväxt i en stor romsk familj.
Brevet är ju totalt excentriskt - Gypsy skriver både "vår" Catrine och "vår" konstapel.
Eftersom Gypsy var missbrukare, lågbegåvad eller psyksjuk (eller en mix av alltihop), använder Gypsy språket på ett väldigt eget, personligt sätt.
Gyspsy använder ordet "vår" på två olika sätt.
Att Gypsy menar att Catrine på något sätt tillhör en grupp (förslagsvis romer/resande), verkar sannolikt. "Vår" konstapel är nog bara en högtidligt uttryck. Gypsy uttrycker sig sirligt/högtidligt, som vissa schizofrena personer gör.
Angående da Costas mor, så verkar hon vara brunhyllt.
Frankrike har en hö andel afro-fransoser, som naturligtvis har rötter i det franska kolonialväldet.
Dessa afro-fransoser är både "svarta" och "mulatter" (men jag vet inte om man får säga "mulatt" längre").
Om da Costas mor inte är resande, är hon nog "mulatt".
Men da Costa visade inte minsta tecken på afrikanska gener.
Hon var "blek och fräknig", enligt en person som kände henne väl.
Da Costas pappa dog 1978, 42 år gammal.
Det vore bra att ha hans namn, eftersom en vän till da Costa påstod att hennes pappa blev mördad.
-------------------------
Det verkar som att Frankrike har en stor romsk befolkning (ung 1 miljon romer) och dessa romer verkar vara tydligt brunhyllta, ung som vissa samer i Sverige.
Ja, vi vet egentligen ingenting - men förslaget att da Costas mamma var fransk rom, får ligga på hyllan så länge.....
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-17 kl. 10:51.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-17 kl. 10:51.