Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Vi kommer ingenstans med ett mjölkpaket efter 41 år, tyvärr. De enda reflektioner jag har att komma med, är totalt krass och socialrealistisk.
Jo, nu vill jag att vi ältar mjölkpaketet istället för de där förbannade glasskålarna!
Skämt åsido. Som barn på 1980-talet vet jag att jag gärna drack mjölk när jag var törstig. Men som vuxen?! Jag vet dock vissa äldre stammisar i 70-årsåldern på min lunchrestaurang som alltid dricker mjölk till maten. Det slutade jag med efter gymnasiet. Vad jag vill komma till är att det hade varit mycket mer logiskt om man hittat en ölburk med en skvätt öl kvar i, eller läskeburk. Mjölk känns verkligen udda. Ialla fall idag. Men vid en snabb googling ser jag att mjölkkonsumtionen har minskat med 61% från 1980 till idag. Så 1984 var det kanske inte ett lika udda val för en vuxen person som var törstig.
Jag har inga problem med teorin om att FP1 egentligen var den andra dumpningsplatsen ur ett kronologisk perspektiv. Om restaurangnotan och parkeringskvittot från den 16 juli 1984 som låg ca 3 meter från FP1 verkligen hör ihop med säckarna, så placerades alltså säckarna ut den 16-18 juli, eftersom de hittades på kvällen den 18 juli. Kan de ha förvarats i en kyl innan dess, tillsammans med mjölkpaketet? Placerades de ut 16-18 juli kan inte tipsarens uppgifter stämma om att "de legat där i en månad". Men det har diskuterats i tråden tidigare.