2025-01-28, 20:46
  #40309
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Var har du hört/läst det? (Skåne och lärarjobb)
Research
Citera
2025-01-29, 10:17
  #40310
Medlem
allt.o.ingets avatar
Plågsamt att läsa igenom förhören som handlar om barnet. Sättet man sexualiserade barnet på är ju riktigt vidrigt. Hon verkar ju inte ha fått en lugn stund under dessa år. Allt som står i förhören är ju ord återskapade och tolkade av mamman. Att förhörsledarna ens orkade ge henne det utrymmet. Och hur kunde man blanda ihop detta med Da Costa? Det är en röra minst sagt.
Citera
2025-01-29, 12:19
  #40311
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Intressant också att man hittade ett par damtrosor (tanga/string) tre meter från fyndplatsen. Stringtrosor var nog inte vanligt på den tiden. Betydligt vanligare bland prostituerade. Kvittot från restaurang Dali på samma plats känns också intressant. Jag kan tänka mig att de flesta sexköpen börjar med ett restaurangbesök.
Ja, många av föremålen från FP1 är tankeväckande. Nu när det är bekräftat att handduken var kopplad till CdC förstärker det intrycket av en slarvig dumpare som även kan ha lämnat eller glömt kvar andra föremål, t ex trosorna.

Bland C:s efterlämnade tillhörigheter fanns ett par trosor, men jag minns inte om det angavs en storlek på dessa eller på trosorna vid FP1. Om bägge var av samma storlek skulle sannolikheten öka att trosorna på fyndplatsen tillhörde C.

Själv är jag mest fascinerad av det oansenliga mjölkpaketet, med en liten skvätt surnad mjölk i. Vem bär med sig och dumpar ett öppnat mjölkpaket alternativt ställer sig och dricker mjölk i ett slummigt buskage?
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Plågsamt att läsa igenom förhören som handlar om barnet. Sättet man sexualiserade barnet på är ju riktigt vidrigt. Hon verkar ju inte ha fått en lugn stund under dessa år. Allt som står i förhören är ju ord återskapade och tolkade av mamman. Att förhörsledarna ens orkade ge henne det utrymmet. Och hur kunde man blanda ihop detta med Da Costa? Det är en röra minst sagt.
Det är tragiskt. Inte minst att dotterns så kallade "skavande" där hon gned underlivet mot ytor tolkades som onani.

Om hon led av blöjeksem och annan irritation i underlivet var detta självklart ett sätt att klia sig, utan någon sexuell aspekt.

Ifall irritationen senare la sig kan detta beteende fortsatt i stressreducerande syfte, eftersom hon vant sig vid det. Det kan helt enkelt ha varit en lugnande rutin i en tillvaro präglad av konstiga frågor, läkarundersökningar, psykologsamtal och nya boendelösningar gång på gång.
Citera
2025-01-29, 12:36
  #40312
Medlem
Fick i min hand nya upplagan Döden är en man för en stund sedan. Ska börja läsa den snart. Någon som skummat den?
Citera
2025-01-29, 19:55
  #40313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, många av föremålen från FP1 är tankeväckande. Nu när det är bekräftat att handduken var kopplad till CdC förstärker det intrycket av en slarvig dumpare som även kan ha lämnat eller glömt kvar andra föremål, t ex trosorna.

Bland C:s efterlämnade tillhörigheter fanns ett par trosor, men jag minns inte om det angavs en storlek på dessa eller på trosorna vid FP1. Om bägge var av samma storlek skulle sannolikheten öka att trosorna på fyndplatsen tillhörde C.

Själv är jag mest fascinerad av det oansenliga mjölkpaketet, med en liten skvätt surnad mjölk i. Vem bär med sig och dumpar ett öppnat mjölkpaket alternativt ställer sig och dricker mjölk i ett slummigt buskage?

Ja, det känns som att man kan spekulera i oändlighet kring de andra föremålen som hittades bredvid säckarna. Kanske mjölkpaketet ursprungligen låg på parkeringsplatsen och att någon sedan sparkat/kastat in det i buskaget? Å andra sidan kan man se på fotot att det ligger väldigt nära säckarna. Jag håller med, det är verkligen jättekonstigt ifall det tillhör dumparen. Men i sådana fall kan det ju redan ha varit tomt när dumparen tog med sig det.

Men de där kvittona där man rivit av signaturen känns suspekt. Det känns som att någon tänkt till.
Citera
2025-01-29, 22:18
  #40314
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
CdC som spår kommer inte att komma vidare. TH och TA skulle kunna få Kammarrättsdomen korrigerad men problemet där kan bli att läkarna idag är för gamla för att få läkarlegitimation. Läkare har haft en max ålder länge även om den blivit höjd. Senaste gränsen jag såg var 70år. Kan även vara krav på kontinuitet. Rajs kunde ju ändra sig och sina utsagor. CA kunde kanske ge något? Dottern Karin kunde vara en öppning då hon är helt oskyldig i själva processen och borde ha mycket att vinna på att få träffa sin far. Jag är övertygad att fenomenet är mycket vanligare än vad man tror. Alltså att pappan inte fått träffa sitt barn på väldigt länge. Jag känner flera som är i den situationen. För barnet finns det många fördelar att träffa sina föräldrar och lära känna dem. Om inte annat så kan det finna biologiska skäl till det. Sjukdomar som kan vara bra att känna till etc.
Citera
2025-01-29, 22:50
  #40315
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Ja, det känns som att man kan spekulera i oändlighet kring de andra föremålen som hittades bredvid säckarna. Kanske mjölkpaketet ursprungligen låg på parkeringsplatsen och att någon sedan sparkat/kastat in det i buskaget? Å andra sidan kan man se på fotot att det ligger väldigt nära säckarna. Jag håller med, det är verkligen jättekonstigt ifall det tillhör dumparen. Men i sådana fall kan det ju redan ha varit tomt när dumparen tog med sig det.

Men de där kvittona där man rivit av signaturen känns suspekt. Det känns som att någon tänkt till.
Jo, det är ju kanske slöseri med tid att spekulera kring föremålen, men somliga av dem är svåra att släppa...

Angående mjölkpaketet ligger det anmärkningsvärt nära säckarna, precis som du påpekar. Det syns att det inte är ihoptryckt eller vikt, som man ofta gör när man ska slänga dylika paket för att spara plats. Det innehöll även lite försurnad mjölk på botten, vilket troligen skulle ha runnit ut om man förflyttat paketet någon längre sträcka.

Framför allt finner jag det intressant att paketet är datumstämplat den 28 juni, vilket innebär att säckarna med största sannolikhet fanns på plats innan mjölkpaketet hamnade där. Även om lukten inte var påfallande är det en makaber bild att någon stått och druckit mjölk precis intill styckade kroppsdelar.

Ja, den bortrivna namnteckningen är också skum. Som jag minns det förekom den enbart på ett kvitto för trappstädning och var delvis bortriven. Jag vet inte vad jag ska tro om det. Om det var ett känsligt namn, t ex dumparens eget, skulle det ju vara enklast att bara ta med hela kvittot istället för att riva bort en del av namnet. En liten diskret papperslapp skulle man ju kunna slänga nästan var som helst, utom i närheten av säckarna, om den vållade problem.

Återigen en av alla dessa udda och märkliga detaljer som man kan bli gråhårig av...
Citera
2025-01-30, 05:08
  #40316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jo, det är ju kanske slöseri med tid att spekulera kring föremålen, men somliga av dem är svåra att släppa...

Angående mjölkpaketet ligger det anmärkningsvärt nära säckarna, precis som du påpekar. Det syns att det inte är ihoptryckt eller vikt, som man ofta gör när man ska slänga dylika paket för att spara plats. Det innehöll även lite försurnad mjölk på botten, vilket troligen skulle ha runnit ut om man förflyttat paketet någon längre sträcka.

Framför allt finner jag det intressant att paketet är datumstämplat den 28 juni, vilket innebär att säckarna med största sannolikhet fanns på plats innan mjölkpaketet hamnade där. Även om lukten inte var påfallande är det en makaber bild att någon stått och druckit mjölk precis intill styckade kroppsdelar.

Ja, den bortrivna namnteckningen är också skum. Som jag minns det förekom den enbart på ett kvitto för trappstädning och var delvis bortriven. Jag vet inte vad jag ska tro om det. Om det var ett känsligt namn, t ex dumparens eget, skulle det ju vara enklast att bara ta med hela kvittot istället för att riva bort en del av namnet. En liten diskret papperslapp skulle man ju kunna slänga nästan var som helst, utom i närheten av säckarna, om den vållade problem.

Återigen en av alla dessa udda och märkliga detaljer som man kan bli gråhårig av...

Hemma hos mig på 80-talet vek vi aldrig ihop mjölkpaket när man slängde dem. De slängdes precis som de var. Jag har inte ens något minne av att vi sköljde ur dem som jag gör idag. Istället hällde man bara ut den sista slatten och kastade paketen i soporna under diskbänken. Det var först flera år senare när jag var lite äldre och sov över hos kompisar som jag fattade att man kunde vika upp "flärparna" och platta till den för att spara plats. Detta minns jag bara för att det därefter endast var jag som började vika upp och platta till dem. Ingen annan hemma orkade bemöda sig med detta.

Datummärkningen är intressant. När jag tittar på de mjölkpaket från Valio som jag har ståendes i kylen idag så står ju bara bäst-före-datum. Inget förpackningsdatum. Endast en kod och vad som verkar vara ett klockslag som förmodligen är till för att man ska kunna spåra upp förpackningsdatumet vi behov. Hur det såg ut på 80-talet minns jag inte, men bäst-före-datum är ju det mest relevanta för konsumenten. Om det var bäst-före-datumet som var den 28 juni 1984 så kan paketet kanske ha inhandlats under eller efter pingsthelgen. En snabb googling gav tyvärr inget svar på hur lång tid som går mellan förpackningsdatum och bäst-före-datum.

Om mjölkpaketet tillhör dumparen så tror jag att det mest troliga är att det tomma paketet råkade stå i närheten när han skulle ta med sig säckarna, och eftersom han ändå skulle slänga "skräp" så tog han med sig det. Det förutsätter att datummärkningen är bäst-före-datum. Att någon vid ett senare tillfälle skulle druckit mjölk i stanken vid fyndplatsen känns verkligen underligt.

Om kvittot och parkeringskorten tillhört dumparen så känns inte flakmoppe som aktuellt, som någon föreslaget. Kvitton, papperslappar och mjölkpaket, borde flygit av i farten. Såvida de inte låg under säckarna på flakmoppen förstås. Och så här kan man hålla på och vrida och vända.
Citera
2025-01-30, 07:33
  #40317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, många av föremålen från FP1 är tankeväckande. Nu när det är bekräftat att handduken var kopplad till CdC förstärker det intrycket av en slarvig dumpare som även kan ha lämnat eller glömt kvar andra föremål, t ex trosorna.

Bland C:s efterlämnade tillhörigheter fanns ett par trosor, men jag minns inte om det angavs en storlek på dessa eller på trosorna vid FP1. Om bägge var av samma storlek skulle sannolikheten öka att trosorna på fyndplatsen tillhörde C.

Själv är jag mest fascinerad av det oansenliga mjölkpaketet, med en liten skvätt surnad mjölk i. Vem bär med sig och dumpar ett öppnat mjölkpaket alternativt ställer sig och dricker mjölk i ett slummigt buskage?

Det är tragiskt. Inte minst att dotterns så kallade "skavande" där hon gned underlivet mot ytor tolkades som onani.

Om hon led av blöjeksem och annan irritation i underlivet var detta självklart ett sätt att klia sig, utan någon sexuell aspekt.

Ifall irritationen senare la sig kan detta beteende fortsatt i stressreducerande syfte, eftersom hon vant sig vid det. Det kan helt enkelt ha varit en lugnande rutin i en tillvaro präglad av konstiga frågor, läkarundersökningar, psykologsamtal och nya boendelösningar gång på gång.

Vi kommer ingenstans med ett mjölkpaket efter 41 år, tyvärr. De enda reflektioner jag har att komma med, är totalt krass och socialrealistisk.

Knarkare snattar mat. Mat som de konsumerar omgående: bröd pålägg mjölk frukt osv.

Om det är någon som halsar ett mjölkpaket och slänger det över axeln, direkt på marken, så är det antagligen en knarkare.

Jag gissar att mjölken var "färdkost" för en knarkare. Inte omöjligt att GM tömde paketet medan han lämnade säckarna.

Knarkare har fö bedrövliga matvanor och dålig aptit. Klart de snor mjölk och juice osv, som de halsar i sig på en minut.

Mjölkpaketet låg fö inne i buskaget och var tomt.
Det är hyfsat svårt att kasta in ett tomt mjölkpaket i ett buskage. Och varför skulle man göra det?

Är man så slarvig, släpper man det på marken istället.

Nej, mölkpaketet slängdes nog där det dracks, dvs i buskaget....
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-30 kl. 07:38.
Citera
2025-01-30, 07:39
  #40318
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Fullständigt onaturligt och rent av vidrigt att behandla sitt barn på det viset. Undrar just hur det gick för dottern Karin? Tydligen är hon lärarinna i Skåne och med nytt förnamn. Skulle vara intressant att veta hur hon ser på styckmordsmålet så här i efterhand.

Hon är ett brottsoffer. Full förståelse för ev. agg mot åklagare och polis som ju svek henne.
Citera
2025-01-30, 13:56
  #40319
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Hemma hos mig på 80-talet vek vi aldrig ihop mjölkpaket när man slängde dem. De slängdes precis som de var. Jag har inte ens något minne av att vi sköljde ur dem som jag gör idag. Istället hällde man bara ut den sista slatten och kastade paketen i soporna under diskbänken. Det var först flera år senare när jag var lite äldre och sov över hos kompisar som jag fattade att man kunde vika upp "flärparna" och platta till den för att spara plats. Detta minns jag bara för att det därefter endast var jag som började vika upp och platta till dem. Ingen annan hemma orkade bemöda sig med detta.

Datummärkningen är intressant. När jag tittar på de mjölkpaket från Valio som jag har ståendes i kylen idag så står ju bara bäst-före-datum. Inget förpackningsdatum. Endast en kod och vad som verkar vara ett klockslag som förmodligen är till för att man ska kunna spåra upp förpackningsdatumet vi behov. Hur det såg ut på 80-talet minns jag inte, men bäst-före-datum är ju det mest relevanta för konsumenten. Om det var bäst-före-datumet som var den 28 juni 1984 så kan paketet kanske ha inhandlats under eller efter pingsthelgen. En snabb googling gav tyvärr inget svar på hur lång tid som går mellan förpackningsdatum och bäst-före-datum.

Om mjölkpaketet tillhör dumparen så tror jag att det mest troliga är att det tomma paketet råkade stå i närheten när han skulle ta med sig säckarna, och eftersom han ändå skulle slänga "skräp" så tog han med sig det. Det förutsätter att datummärkningen är bäst-före-datum. Att någon vid ett senare tillfälle skulle druckit mjölk i stanken vid fyndplatsen känns verkligen underligt.

Om kvittot och parkeringskorten tillhört dumparen så känns inte flakmoppe som aktuellt, som någon föreslaget. Kvitton, papperslappar och mjölkpaket, borde flygit av i farten. Såvida de inte låg under säckarna på flakmoppen förstås. Och så här kan man hålla på och vrida och vända.
Intressanta mjölkanekdoter och fältstudier! Själv upptäckte jag efter lite googlande att bäst-före-datum på livsmedel blev obligatoriskt först 1985/86 i Sverige så datummärkningen på aktuell mjölkförpackning borde avse förpackningsdatum.

Det öppnar ju upp för en hel del, mer eller mindre troliga, scenarion. Om en vara förpackas ett visst datum antar jag att den kanske inte hamnar i butik samma dag utan att det kanske kan dröja ett dygn eller så. Därefter behöver ju mjölken givetvis inte inhandlats direkt utan kanske efter ytterligare ett dygn eller två. Det skulle innebära att paketet, liksom andra datummärkta föremål, kan härröra från månadsskiftet juni/juli. Som jag minns det är inga av de föremål som har ett datum angivet från exempelvis slutet av maj eller början av juni, utan det rör sig om sena juni eller början av juli. Det är intressant att det tycks finnas en koncentrerad tidsperiod.

Om dumparen resonerade som du skriver, och passade på att slänga vanliga sopor tillsammans med likdelarna, var det antagligen en mycket emotionellt avtrubbad/gravt påverkad/psykiskt sjuk person. Det jag kan invända mot den hypotesen är att paketet ser för oskadat ut. Även om man inte har vikt ihop det borde det ha tryckts ihop under transporten ifall dumparen skulle förflytta både tunga säckar, eventuellt i ett yttre emballage, och diverse skräp. Enligt mig ser det mer ut som om någon bara har släppt paketet på marken, efter att ha tömt det.
Citera
2025-01-30, 14:05
  #40320
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi kommer ingenstans med ett mjölkpaket efter 41 år, tyvärr. De enda reflektioner jag har att komma med, är totalt krass och socialrealistisk.

Knarkare snattar mat. Mat som de konsumerar omgående: bröd pålägg mjölk frukt osv.

Om det är någon som halsar ett mjölkpaket och slänger det över axeln, direkt på marken, så är det antagligen en knarkare.

Jag gissar att mjölken var "färdkost" för en knarkare. Inte omöjligt att GM tömde paketet medan han lämnade säckarna.

Knarkare har fö bedrövliga matvanor och dålig aptit. Klart de snor mjölk och juice osv, som de halsar i sig på en minut.

Mjölkpaketet låg fö inne i buskaget och var tomt.
Det är hyfsat svårt att kasta in ett tomt mjölkpaket i ett buskage. Och varför skulle man göra det?

Är man så slarvig, släpper man det på marken istället.

Nej, mölkpaketet slängdes nog där det dracks, dvs i buskaget....
Nej, mjölkpaketet kommer nog inte leda fram till ett konkret resultat, men är ännu en av alla detaljer som kan indikera att tidslinjen är felaktig.

Jag tror inte heller att paketet kastats eller sparkats in i buskaget, så antingen var det kopplat till dumparen eller så tillhörde det någon orelaterad person som omotiverat ställde sig och drack mjölk i en buske där det bör ha luktat, om än svagt, av lik och där märkliga svarta sopsäckar låg strax intill.

Om det kom från dumparen finns åtminstone en realistisk förklaring. Denne bör, med tanke på stress, förflyttning av tunga säckar, eventuell sommarvärme och fysisk ansträngning, helt enkelt ha varit törstig.

Det är en grotesk tanke att dumparen avslutade sitt projekt med att halsa en liter mjölk intill kroppsdelarna, men det är på intet sätt omöjligt. Mjölkpaket är ju så pass anonymt att en dumpare antagligen utgick från att det inte kunde sammankopplas med någon och att det därför kunde lämnas kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in