Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Med risk för att bli tjatig här..
Men du höll ju med om, att ska man knuffa en bil, måste man dels trycka på bilens baksida, dels måste man ta spjärn mot nånting. Vilket gör att det inte funkar, eller iaf funkar väldigt dåligt, om man står på blankis. Det höll du med om?
Men expanderande gaser kan trycka mot ena sidan av raketens insida, och på andra sidan ingenting, och det blir ändå framdrift?
Om det finns en hake med denna jämförelse(den med att knuffa nånting) har jag fortfarande inte insett vad den är, måste jag säga.
Nej jag vet att du inte förstår det. Det är två helt olika saker, i ditt exempel med bilen tillför du kraft från utsidan och behöver friktion från marken för att driva framåt. En raket tillför kraft inifrån.
Om du spränger en bil så blir ju inte kraften i den explosionen mindre för att den står på is och splittret kommer inte röra sig kortare.
Vi är ju överens om att en kraft kan spränga ett tätslutande kärl från insidan helt oavsett vad som finns utanför, det har vi ju etablerat: en explosion behöver inte knuffa på något utanför för att spränga ett kärl inifrån.
Vad händer då med den kraften om en sida är öppen? Om kärlet är tätslutande slängs splittret i alla riktningar, om en vägg är svagare så kommer majoriteten av splittret åka åt det hållet, är du med så långt?
Om en väg saknas vad händer då? Försvinner bara all kraft helt plötsligt? Det som tidigare kunde spränga kärlet sipprar bara ut?