2025-01-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så var finns beviset för att mässlingviruset (eller något annat patogent virus) existerar?

bara en studie duger bra, tack.

Ja men visst!

Kan du först bara berätta vad du menar med ”bevis”? Hur skall det se ut för att du skall godta det? Vill du kanske tex. att en domstol skall godkänna det?
Citera
2025-01-26, 20:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
man kan alltså hitta partiklar som är identiska med vad som påstås vara mässlingvirus, i cellkulturer som aldrig utsatts för någon 'infektion'. det får dig inte att tänka efter lite?
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men det finns inget bevis för att det som observeras är det så kallade viruset.

Föra ca 50 talet köpte man en råtta eller nåt, om man skulle virus-forska i sitt lilla labb. Från och med ca 50-talet en sorts cellkulturs-soppa. Men närvaron av viruset är fortfarande bara ett antagande.
Ok, men om det enligt er inte existerar några virus måste det väl vara fine med er att jag injicerar er med virus? Jag kan pröjsa er 5000 spänn per person och ordna fram HIV-smittat blod, det borde ju vara helt ofarligt och gratis pengar om virus inte finns. Deal?
Citera
2025-01-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Ja men visst!

Kan du först bara berätta vad du menar med ”bevis”? Hur skall det se ut för att du skall godta det? Vill du kanske tex. att en domstol skall godkänna det?

ja, alltså att man hittar den faktiska partikeln som man menar orsakar den specifika sjukdomen.
Citera
2025-01-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ok, men om det enligt er inte existerar några virus måste det väl vara fine med er att jag injicerar er med virus? Jag kan pröjsa er 5000 spänn per person och ordna fram HIV-smittat blod, det borde ju vara helt ofarligt och gratis pengar om virus inte finns. Deal?

frågan är väl snarare, om virus verkligen finns, varför kan ingen presentera en studie där dess existens bevisas?

nånstans måste man väl ändå bevisa att de finns, för att man ska tro på dom? eller?
Citera
2025-01-26, 20:54
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
frågan är väl snarare, om virus verkligen finns, varför kan ingen presentera en studie där dess existens bevisas?

nånstans måste man väl ändå bevisa att de finns, för att man ska tro på dom? eller?
Det finns en massa studier om virus på pubmed, hur de är uppbyggda, hur de fungerar, hur de överförs och så vidare. Men hur var det nu, 5000 spänn mot att du låter dig injiceras av HIV-virus? Det borde vara gratis pengar om det inte finns virus.
Citera
2025-01-26, 20:56
Medlem
Citat:
Det finns en massa studier om virus på pubmed, hur de är uppbyggda, hur de fungerar, hur de överförs och så vidare. Men hur var det nu, 5000 spänn mot att du låter dig injiceras av HIV-virus? Det borde vara gratis pengar om det inte finns virus.

men hur många av dessa studier har du läst?

och om du har läst någon (jag tvivlar), hur mycket förstod du?

med andra ord, vad vet du om hur det går till när man påstår sig hitta virus inom virologin?
Citera
2025-01-26, 21:09
Medlem
Citat:
ja, alltså att man hittar den faktiska partikeln som man menar orsakar den specifika sjukdomen.

Ja men toppen! Kan du först bara berätta HUR man gör en sådan studie och ge exempel på hur en sådan ser ut? Hur exakt visar man att något finns? Ge exempel på några studier som gör det på ett bra sätt. Tack på förhand!
Citera
2025-01-26, 21:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
men hur många av dessa studier har du läst?

och om du har läst någon (jag tvivlar), hur mycket förstod du?

med andra ord, vad vet du om hur det går till när man påstår sig hitta virus inom virologin?
Jag läste min polares avhandling som disputerade på en viss sorts virus.

Men du svarar inte på min fråga: om det nu inte finns några virus, vill du mot 5000 spänn bli injicerad av HIV-viruset? Om inte varför?
Citera
2025-01-27, 08:21
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ja, det är mycket märkligt. Man förklarar att det är en explosion inne i en behållare som trycker åt alla sidor men bara en är öppen och att raketen då drivs i motsatt riktning och han svarar på något helt annat. En gasbehållare som man gör hål på.

Inte alls. Den fysiska principen för en explosion eller att släppa ett tryck ur en behållare är densamma - en gasexpansion. Och då gäller att är den fri så utförs inget arbete.
Citera
2025-01-27, 08:28
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Ja men toppen! Kan du först bara berätta HUR man gör en sådan studie och ge exempel på hur en sådan ser ut? Hur exakt visar man att något finns? Ge exempel på några studier som gör det på ett bra sätt. Tack på förhand!

Det finns en vetenskaplig metod som kallas Kochs postulat:
1. Mikroorganismen måste finnas i alla individer med sjukdomen.
2. Mikroorganismen måste kunna isoleras och odlas i renkultur.
3. Den odlade mikroorganismen ska orsaka samma sjukdom hos en frisk individ.
4. Mikroorganismen måste återigen kunna isoleras från den infekterade individen.

Och detta har man aldrig kunnat visa vad gäller virus eller någon sk smittsam sjukdom.
Citera
2025-01-27, 08:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Inte alls. Den fysiska principen för en explosion eller att släppa ett tryck ur en behållare är densamma - en gasexpansion. Och då gäller att är den fri så utförs inget arbete.
Fast den är ju inte fri, den är begränsad i alla riktningar förutom en. Skulle den vara begränsad i alla riktningar skulle raketen explodera och skicka delarna av raketen i alla riktningar, varför menar du att den kraften bara försvinner när det är öppet i en del av raketen?
Citera
2025-01-27, 09:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Det finns en vetenskaplig metod som kallas Kochs postulat:
1. Mikroorganismen måste finnas i alla individer med sjukdomen.
2. Mikroorganismen måste kunna isoleras och odlas i renkultur.
3. Den odlade mikroorganismen ska orsaka samma sjukdom hos en frisk individ.
4. Mikroorganismen måste återigen kunna isoleras från den infekterade individen.

Och detta har man aldrig kunnat visa vad gäller virus eller någon sk smittsam sjukdom.
Den där metoden är ju från 1890, det första viruset upptäcktes 1892. Numera använder man andra metoder och Koch själv reviderade kriterierna efter att virus upptäcktes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in