2025-01-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jepp, det där har jag funderat på ofta. Trots att "Martin" och "Patrik" (vad de nu heter i verkligheten) om och om igen försäkrar att Allt går bara bra, Allt går framåt, Vi når fler! torde bossarna i styrelserummen bli mer och mer irriterade. Lika illa har det ju gått för John Blaid, som tyvärr, i Cui Bonos perspektiv, faktiskt givit uttryck för ren defaitism och nedstämdhet i sändning. Skulle tro att han spelat ut sin roll, och kommer ersättas med något nytt och fräscht.

Lustigt vad tyst det blev. Det verkar som om vi träffade mitt i prick. patrixxx rent paniska förnekanden är alla bevis som behövs, och det verkar som om de avlönade språkrören nu är livrädda för att gå utanför manus och avslöja ännu mer. Fotfolket väntar på instruktioner från ledningen innan de åter kan komma in med sina färdiga "talking points."
Citera
2025-01-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Du som har forskat kring det här borde väl känna till hur rymdvåg och paraboler fungerar? Det behövs inte många relästationer för att skicka en signal med rejäl bandbredd runt Jorden. Helt utan imaginära satelliter.

https://www.perplexity.ai/search/how-are-skywave-used-together-sNRP.uOIRgOOYJHm3a3sGw

Ja det måste vara jobbigt för er som tror att "forskning" betyder att titta på fyra timmar långa Youtube-videor att göra sina egna litteratursökningar och ta reda på fakta. T.ex. hur det trådlösa transatlantiska telefonsystemet som Fleuch hänvisade till ("Lite märkligt" sa han väl) var konstruerat.

Men medan vi väntar på att du skall få nya instruktioner från högre ort, så har du fortfarande inte svarat på hur något av detta faktiskt FUNGERAR.

T.ex. hur får man tvåvägs-kommunikation med flera hundra megabit bandvidd, på olika tider på dygnet, 10.000 meter över havet mitt ute på Stilla Havet utan satelliter? Ingenting i din AI-sammanfattning svarar på det. Tvärtom så säger den att metoden du hänvisar till är opålitlig och har låg bandbredd, varför den används främst när satelliter inte är tillgängliga. Men det visste du väl redan eftersom du ställde följdfrågor, eller hur! Så kan du förklara med egna ord de enorma - men ingenstans dokumenterade - tekniska framsteg som gjorts utöver det som redan är lätt att ta reda på?

Och när du ändå är i farten kunde du väl vara så snäll och förklara:
* Hur fungerar alla satellit-tänster som miljarder människor använder dagligen?
* Var och av vem produceras sändningarna från rymdstationen ISS?

Tack på förhand!

PS. Eftersom jag inte litar på dina AI-källor frågade jag också Perplexity hur parabol-antenner fungerar ihop med jonosfären. Mycket riktigt fick jag exakt motsatt svar:

Parabolic antennas do not typically enhance skywave communication. Skywave propagation primarily relies on the reflection of radio waves from the ionosphere, which is most effective for lower frequency bands such as HF (High Frequency)3. Parabolic antennas, on the other hand, are designed for high-frequency, line-of-sight communications and are not well-suited for skywave propagation12.
Parabolic antennas are most effective for:
Microwave and satellite communications
Point-to-point links
Radar systems
Radio telescopes
These antennas operate by focusing radio waves into a narrow beam, which is ideal for direct, long-distance communication but not for the wide-angle reflection needed in skywave propagation1. The high directivity and gain of parabolic antennas make them unsuitable for the varying angles of skywave communication2.
For skywave communication, other types of antennas such as dipoles, verticals, or specialized HF antennas are more commonly used. These antennas are better suited to transmit signals at the angles required for ionospheric reflection3.
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-20 kl. 14:58.
Citera
2025-01-20, 15:17
Medlem
Har ni lyssnat på det senaste avsnittet? Simon avbryter Patrik och efter en stund trycker sig Patrik in igen och efter en stund till kontrar Simon med "Om du låter mig prata till punkt..."

Vad är egentligen Simons bakgrund? I avsnittet säger han att han är född i Stockholm men jag vill minnas att han är från Norge..? Vet någon hur länge har han varit borta från svenskan i vardagen eftersom att han glömmer ord så ofta?
Men han måste ha bott i Italien ett rätt bra tag eftersom att han själv ska översätta boken själv och jag antar att det inte går med italienskan man lärde sig i skolan direkt.
Citera
2025-01-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter

Vad är egentligen Simons bakgrund? I avsnittet säger han att han är född i Stockholm men jag vill minnas att han är från Norge..? Vet någon hur länge har han varit borta från svenskan i vardagen eftersom att han glömmer ord så ofta?
Men han måste ha bott i Italien ett rätt bra tag eftersom att han själv ska översätta boken själv och jag antar att det inte går med italienskan man lärde sig i skolan direkt.

Han har tydligen norskt påbrå, riktigt namn Simon Hytten, aliaset Shack är som allt annat de pladdrar om ett rent påhitt.
Citera
2025-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Och när du ändå är i farten kunde du väl vara så snäll och förklara:
* Hur fungerar alla satellit-tänster som miljarder människor använder dagligen?

Du har fortfarande inte svarat på frågan: om nu allt detta sker primärt tack vare geostationära satelliter, varför har det officiellt aldrig tagits bilder av jordklotet från sådana?

Citat:
* Var och av vem produceras sändningarna från rymdstationen ISS?

Av Nasa i Houston TX. Där man bland annat har en av världens största swimmingpools med modell av ISS i full skala
Citera
2025-01-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Har ni lyssnat på det senaste avsnittet? Simon avbryter Patrik och efter en stund trycker sig Patrik in igen och efter en stund till kontrar Simon med "Om du låter mig prata till punkt..."

Trodde han var norrman baserat på dialekten till en början, men han är tydligen svensk-norsk men uppväxt på Sicilien. Hans brorsa är en racerförare: https://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Hytten
Citera
2025-01-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du har fortfarande inte svarat på frågan: om nu allt detta sker primärt tack vare geostationära satelliter, varför har det officiellt aldrig tagits bilder av jordklotet från sådana?

Det har jag visst, du är uppenbarligen bara för trögtänkt för att fatta det. Snälla gå tillbaka och läs inläggen först. (Nä vad säger jag, en Skäggbäbis skulle orka ta reda på något som hände för fem minuter sedan? Jag kopierar in dom nedan.)

Citat:
Av Nasa i Houston TX. Där man bland annat har en av världens största swimmingpools med modell av ISS i full skala

Spännande! Och hur spelar man in livestreamade bilder av jordklotet från en swimmingpool?

-----------------------------------------------------------

Citat:
I videon med Obamas vetenskaplige rådgivare John Holdren, som jag länkade till, talar han om just DSCOVR, och att vi tack vare den nu skulle få nya bilder på jordklotet. De första sen 1972. Och detta yttras alltså 2015.

Så mellan 1972- och 2015 fanns alltså 100-tals farkoster(geostationära satelliter) på idealiskt avstånd för att ta såna bilder, men ändå togs inga bilder?

Du förstår fortfarande inte varför detta är märkligt?

Du och jag har lite olika definitioner av ”märkligt”. Den ursprungliga bilden togs av en av de sista bemannade månfärderna, med en manuell kamera. Det är inte en satellitbild och förutsättningarna för att ta den finns inte längre. Det är en fin bild, men det vetenskapliga och kommersiella värdet är inte jättestort. Men du ville alltså att någon skulle spendera pengar och uppfinna ny teknik på 70-talet för att kunna skicka upp kameror som kunde ta samma bild? När det inte ens fanns digitalkameror, och än mindre internet? Hur i hela världen föreställde du dig att man ens skulle få ner bilderna till jorden igen? Och du tycker sedan dessutom att det är ”märkligt” att man faktiskt gjorde det (med en satellit som förstås gör oändligt mycket mer) 2015? Ja det är det typiska Skäggbäbis-resonemanget i ett nötskal: ”Fattaj inte. Vejkaj konstit. Måste vaja något skuuuuuumt ju.”
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-20 kl. 17:16.
Citera
2025-01-20, 18:08
Medlem
Citat:
Det har jag visst, du är uppenbarligen bara för trögtänkt för att fatta det. Snälla gå tillbaka och läs inläggen först. (Nä vad säger jag, en Skäggbäbis skulle orka ta reda på något som hände för fem minuter sedan? Jag kopierar in dom nedan.)

Detta är ju i grunden rätt viktigt för diskussionen. För om satelliterna inte finns kan de ju inte sända ut nånting. Det blir garanterat mer långsökt än andra tänkbar förklaring, att nånting skulle sändas ut från nåt som inte existerar.

Alternativt då att dessa satelliter faktiskt existerar men att det finns nåt konstigt tabu kring att ta bilder på jorden. Men det framstår också som rätt långsökt

Citat:
Spännande! Och hur spelar man in livestreamade bilder av jordklotet från en swimmingpool?

Som i en rymdfilm. Alternativt från ballong på hög höjd med lite inlagd böj på horisonten. Du kan väl för övrigt knappast veta om det är "livstreamat" eller inte?

Citat:
Du och jag har lite olika definitioner av ”märkligt”. Den ursprungliga bilden togs av en av de sista bemannade månfärderna, med en manuell kamera. Det är inte en satellitbild och förutsättningarna för att ta den finns inte längre.

Du fattar fortfarande inte poängen: samtliga dessa geostationära satelliter borde visst ha förutsättningar, givet deras påstådda avstånd till jorden.

Det är inte jag som hävdar nåt eller hittar på här, utan jag påpekar bara en väldigt märklig motsägelse i nånting som hävdas från officiellt håll.
Citera
2025-01-20, 18:27
Medlem
Det här är ju bara en helt obegriplig sörja.

Citat:
Detta är ju i grunden rätt viktigt för diskussionen. För om satelliterna inte finns kan de ju inte sända ut nånting. Det blir garanterat mer långsökt än andra tänkbar förklaring, att nånting skulle sändas ut från nåt som inte existerar.

Alternativt då att dessa satelliter faktiskt existerar men att det finns nåt konstigt tabu kring att ta bilder på jorden. Men det framstår också som rätt långsökt.

Vad är långsökt? Att man tagit hundratusentals bilder på jorden från satelliter som används i allt från kartprogram till dagliga nyheter? Förnekar du att satellitbilder finns? Jag fattar inte längre vad du blajar om.

Citat:
Som i en rymdfilm. Alternativt från ballong på hög höjd med lite inlagd böj på horisonten. Du kan väl för övrigt knappast veta om det är "livstreamat" eller inte?

En "rymdfilm"? Ja det var ju väldigt specifikt. Du sa ju just att det filmades hos NASA i Texas, i en swimmingpool. Va? Och vad finns det för ballonger som går varv på varv runt jorden och sänder levande bilder? Vore det inte liiiiite enklare att använda en satellit?

Citat:
Du fattar fortfarande inte poängen: samtliga dessa geostationära satelliter borde visst ha förutsättningar, givet deras påstådda avstånd till jorden.

Det är inte jag som hävdar nåt eller hittar på här, utan jag påpekar bara en väldigt märklig motsägelse i nånting som hävdas från officiellt håll.

Va??? Vad i hela världen pratar du om? Vad hävdas från "officiellt" håll som är så konstigt? Varför skulle t.ex. en TV- eller internet-satellit ha en kamera? Hör du ens dig själv.

Herregud. Jag tror vi har nått Peak Skäggbäbis.
Citera
2025-01-20, 19:17
Medlem
Citat:
Va??? Vad i hela världen pratar du om? Vad hävdas från "officiellt" håll som är så konstigt?

Man hävdar att bilder på jordklotet inte finns, eller har funnits väldigt lite av, pga av brist på rymdfarkoster på lagom avstånd.

Samtidigt hävdar man att man skickat upp hundratals farkoster som befinner sig ca 6 x jordklotets radie från ytan på sagda klot. Vilket borde vara rätt idealiskt(för att ta bilder). Som sagt, prova själv att mäta upp 6 x radien på en basketboll eller nåt, så får du se.

Det blir rätt paradoxalt, så är det bara
Citera
2025-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Man hävdar att bilder på jordklotet inte finns, eller har funnits väldigt lite av, pga av brist på rymdfarkoster på lagom avstånd.

Samtidigt hävdar man att man skickat upp hundratals farkoster som befinner sig ca 6 x jordklotets radie från ytan på sagda klot. Vilket borde vara rätt idealiskt(för att ta bilder). Som sagt, prova själv att mäta upp 6 x radien på en basketboll eller nåt, så får du se.

Det blir rätt paradoxalt, så är det bara

"Paradoxalt".

Vet du vad min vän. Hela din existens verkar gå ut på att se saker du inte begriper, och eftersom du är för lat för att ta reda på hur saker och ting fungerar, så tycker du allt i vida världen är "paradoxalt", "märkligt", "underligt". Du tycker säkert det är "misstänkt" när solen går upp varje morgon, eftersom du inte klarar av att läsa en grundläggande bok i astronomi (och vad du gjorde i grundskolan vågar jag inte tänka på). Med din oförmåga att ta till dig någon som helst kunskap förkroppsligar (eller skall det vara förskäggligar) du det vi diskuterade tidigare, "inte ens fel". Hur man kan ta sig igenom livet med dom förutsättningarna trotsar mitt förstånd. Lycka till!

PS. Här är vad man säger om Fleuch i en annan tråd. Kan bara hålla med.
'
Citat:
Snubben är ett troll - eller möjligen förståndshandikappad. Och det kan ju vara kul att käfta emot men så mycket mer är det ju knappast frågan om.
Senast redigerad av Andelslott 2025-01-20 kl. 21:00.
Citera
2025-01-26, 12:47
Medlem
Citat:
Jag måste säga jag är oerhört fascinerad över hur ni virus-tomtar är så fixerade vid det här fallet. Tror ni på fullt allvar att det är så vetenskap kommer till? Att ett gäng lekmän vid en regional domstol i Tyskland bedömer de godtyckligt uppställda reglerna för en fuskig tävling? Så om man vill bevisa att jorden är platt så säger man bara "jag kräver att du visar en vetenskapligt publicerad artikel från de senaste fem åren som bevisar BÅDE att jorden är rund, och att påven har en stor näsa." När ingen kan göra det så proklamerar man stolt att jorden bevisats vara platt.

Faktum är att det enda exempel jag kan komma på med en liknade misslyckad rättegång om vetenskap är Galileo, då katolska kyrkan dömde att jorden är i centrum för solsystemet. Det var så tokigt att till och med kyrkan själv bett om ursäkt för sina dumheter. De enda som är godtrogna att fortfarande tro på det utslaget är... nu skall vi se... ett gäng virus-tomtar i Göteborg. Nej men vilket sammanträffande!

så var finns beviset för att mässlingviruset (eller något annat patogent virus) existerar?

bara en studie duger bra, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in