Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Du som har forskat kring det här borde väl känna till hur rymdvåg och paraboler fungerar? Det behövs inte många relästationer för att skicka en signal med rejäl bandbredd runt Jorden. Helt utan imaginära satelliter.
https://www.perplexity.ai/search/how-are-skywave-used-together-sNRP.uOIRgOOYJHm3a3sGw
Ja det måste vara jobbigt för er som tror att "forskning" betyder att titta på fyra timmar långa Youtube-videor att göra sina egna litteratursökningar och ta reda på fakta. T.ex. hur det trådlösa transatlantiska telefonsystemet som Fleuch hänvisade till ("Lite märkligt" sa han väl) var konstruerat.
Men medan vi väntar på att du skall få nya instruktioner från högre ort, så har du fortfarande inte svarat på hur något av detta faktiskt FUNGERAR.
T.ex. hur får man tvåvägs-kommunikation med flera hundra megabit bandvidd, på olika tider på dygnet, 10.000 meter över havet mitt ute på Stilla Havet utan satelliter? Ingenting i din AI-sammanfattning svarar på det. Tvärtom så säger den att metoden du hänvisar till är opålitlig och har låg bandbredd, varför den används främst när satelliter inte är tillgängliga. Men det visste du väl redan eftersom du ställde följdfrågor, eller hur! Så kan du förklara med egna ord de enorma - men ingenstans dokumenterade - tekniska framsteg som gjorts utöver det som redan är lätt att ta reda på?
Och när du ändå är i farten kunde du väl vara så snäll och förklara:
* Hur fungerar alla satellit-tänster som miljarder människor använder dagligen?
* Var och av vem produceras sändningarna från rymdstationen ISS?
Tack på förhand!
PS. Eftersom jag inte litar på dina AI-källor frågade jag också Perplexity hur parabol-antenner fungerar ihop med jonosfären. Mycket riktigt fick jag exakt motsatt svar:
Parabolic antennas do not typically enhance skywave communication. Skywave propagation primarily relies on the reflection of radio waves from the ionosphere, which is most effective for lower frequency bands such as HF (High Frequency)3. Parabolic antennas, on the other hand, are designed for high-frequency, line-of-sight communications and are not well-suited for skywave propagation12.
Parabolic antennas are most effective for:
Microwave and satellite communications
Point-to-point links
Radar systems
Radio telescopes
These antennas operate by focusing radio waves into a narrow beam, which is ideal for direct, long-distance communication but not for the wide-angle reflection needed in skywave propagation1. The high directivity and gain of parabolic antennas make them unsuitable for the varying angles of skywave communication2.
For skywave communication, other types of antennas such as dipoles, verticals, or specialized HF antennas are more commonly used. These antennas are better suited to transmit signals at the angles required for ionospheric reflection3.