Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-21, 09:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han behöver inte frivilligt uppge den informationen. Att det är frivilligt framgår inte minst i tidningsintervjuerna han ger tidigt den 1 mars där han direkt börjar babbla om Skandia innan han ens pratat med polisen. Sedan fläskar han dessutom på med att han återvände till Skandia efter skotten i ett tidigt förhör. Det är fullständigt kontraproduktivt om han ville dölja väktarna och ett samtal med dem. Det är inte misstänkt att bara säga att han kom gående och sedan gick därifrån. Som Bengt Palm. Det är inte misstänkt att råka vara på Sveavägen en vanlig fredagskväll.

Och om han vill ta höjd för ett litet tips till PU från en väktare räcker det med ett kort samtal till polisen för att anmäla sig som vittne. Utan extrema excesser som att visa sitt ansikte i tidningen dagen efter mordet och hitta på att han fick audiens hos Lisbeth Palme. Man hamnar inte direkt i fängelse utan att passera gå bara för att någon råkar komma med ett litet tips om att man var i närheten av mordplatsen. Inte ens att man flydde från den eller något sådant. PU fick in tusentals tips.

Om SE-teoretiker vill bli tagna på allvar är det nog dags att släppa vanföreställningarna om ”Engströmkoden” och det kriminella geniets mästerliga plan för att förekomma utpekanden. Om ni börjar med att erkänna att den typen av tänkande är motsägelsefulla efterhandskonstruktioner och att GM-SE var en komplett idiot om han agerade som han gjorde kan man börja ha en diskussion. Men det blir samtidigt väldigt svårförenligt med vissa extremt välavvägda lögner och lyckade gissningar som han väver in redan i ett mycket tidigt skede. Det är just det här som gör det väldigt svårt att se GM-SE som en trovärdig sammanhållen person.

(FB) Skandiamannen

(FB) Skandiamannen

Jag tycker det finns en stor poäng i att hävda att SE var alldeles för ”våldsam” och ”ovarsam” i sitt sätt att befästa sig på mordplatsen om han var stöpt i GM-form, dels via media samt lögner till polisen. Det är en subjektiv åsikt från min sida naturligtvis. Det kanske är svårt att få belägg för hur förövare som klarat sig undan har agerat, t ex på ett liknande sätt?

Frågan är hur man juridiskt ska tänka här? Skulle man själv betrakta det hela som en misstanke som man måste utreda vidare om SE vore vid liv, eller skulle man gladeligen bara låta det bero?
Senast redigerad av csvens 2025-01-21 kl. 09:59.
Citera
2025-01-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det handlade nu om att specifikt Mårtens och Margaretas/Annelis respektive Grandmän förmodligen är en och samma individ och som enligt somliga skulle kunna vara SE. Och att Mårtens gubbe stryks för att SE som Grandman ska hinna avgå från platsen i tid för att kunna vara GM.

Jag påstår i detta sammanhang inget om att någon Grandman var involverad i mordet. Diskussionen handlar om andras påstående att GM-SE kan ha varit en Grandman.

Så jag begriper faktiskt inte vad du menar. Men om du hävdar att SE inte var en Grandman, det vill säga inte befann sig utanför Grand vid föreställningens slut, så är vi överens.

Men du kan alltså utesluta Engström vid Grand trots att Margareta/Annelie och Mårtens signalement är väldigt träffande?

Plus att Mårten och Annelie senare även pekat ut Engström som den man dom tror sig sett !!

Allt detta pga av att Mårten hänger kvar Grandmannen lite för länge vid bokhandeln..

Att utesluta Engström helt vid Grand är faktiskt lite märkligt....Hade Annelie och Mårten pekat ut CA 30år senare så hade CA-tråden gått bananas
Citera
2025-01-21, 10:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag tycker det finns en stor poäng i att hävda att SE var alldeles för ”våldsam” och ”ovarsam” i sitt sätt att befästa sig på mordplatsen om han var stöpt i GM-form, dels via media samt lögner till polisen. Det är en subjektiv åsikt från min sida naturligtvis. Det kanske är svårt att få belägg för hur förövare som klarat sig undan har agerat, t ex på ett liknande sätt?

Frågan är hur man juridiskt ska tänka här? Skulle man själv betrakta det hela som en misstanke som man måste utreda vidare om SE vore vid liv, eller skulle man gladeligen bara låta det bero?

Jag tror det hade räckt med att bara fråga honom rakt ut, vilket man komiskt nog aldrig gjorde. ”Hörru, vi tycker inte att din berättelse går så bra ihop. Har du någon kommentar? Kan du rabbla lite fler detaljer som definitivt bevisar att du var ett vittne?”

Sedan kan man ta det därifrån. Om han var ett vittne som plötsligt insåg att hans självförhärligande historia höll på att synas i sömmarna kunde han bara backa från extremerna och rabbla lite fler alibigrundande uppgifter. Kanske namnge fler vittnen eller Bohemiagäster han pratat med så att PU kunde fråga dem. Jag är ganska övertygad om att det är vad som hade hänt och att det hade räckt för ett definitivt avskrivande.

Ironiskt nog är det ju precis vad KP sa också. Att han ville hålla ett ytterligare förhör med SE men inte kunde gå längre än så baserat på det befintliga materialet. Men sedan gick han alldeles för långt med att antyda att SE var GM, vilket också Justitieombudsmannen och Hans-Gunnar Axberger konstaterat.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-21 kl. 10:37.
Citera
2025-01-21, 11:20
Medlem
Citat:
Jag tror det hade räckt med att bara fråga honom rakt ut, vilket man komiskt nog aldrig gjorde. ”Hörru, vi tycker inte att din berättelse går så bra ihop. Har du någon kommentar? Kan du rabbla lite fler detaljer som definitivt bevisar att du var ett vittne?”

Sedan kan man ta det därifrån. Om han var ett vittne som plötsligt insåg att hans självförhärligande historia höll på att synas i sömmarna kunde han bara backa från extremerna och rabbla lite fler alibigrundande uppgifter. Kanske namnge fler vittnen eller Bohemiagäster han pratat med så att PU kunde fråga dem. Jag är ganska övertygad om att det är vad som hade hänt och att det hade räckt för ett definitivt avskrivande.

Ironiskt nog är det ju precis vad KP sa också. Att han ville hålla ett ytterligare förhör med SE men inte kunde gå längre än så baserat på det befintliga materialet. Men sedan gick han alldeles för långt med att antyda att SE var GM, vilket också Justitieombudsmannen och Hans-Gunnar Axberger konstaterat.

Men anser du att alla hans "lögner" eller svarvningar har ett syfte att förstärka hans roll som viktigt vittne ?

Han misslyckas även här enligt mig...

Det märkliga är att många saker som vi sen påstår är missförstånd och ev skarvningar ofta gynnar han som GM trots att dom inte har någon betydelse som vittne !

Ett exempel är ju att han säger att han inte varit utanför Skandia tidigare under kvällen...

Ett annat kan vara att ta med "fel" rock och inte ha med kepsen den 25april..

Missförstånd med RB angående utstämplingstiden...

Det är rätt unikt att som vittne misslyckas att säga sanningen på så många punkter...

Det är iofs min tolkning...andras är kanske att han pratar sanning till 85%
Citera
2025-01-21, 11:38
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men anser du att alla hans "lögner" eller svarvningar har ett syfte att förstärka hans roll som viktigt vittne ?

Han misslyckas även här enligt mig...

Det märkliga är att många saker som vi sen påstår är missförstånd och ev skarvningar ofta gynnar han som GM trots att dom inte har någon betydelse som vittne !

Ett exempel är ju att han säger att han inte varit utanför Skandia tidigare under kvällen...

Ett annat kan vara att ta med "fel" rock och inte ha med kepsen den 25april..

Missförstånd med RB angående utstämplingstiden...

Det är rätt unikt att som vittne misslyckas att säga sanningen på så många punkter...

Det är iofs min tolkning...andras är kanske att han pratar sanning till 85%

Ja, jag anser att det finns ett tydligt mönster av att han förstärker sin egen roll. Det enda avvikande ur den synpunkten är väl att han inte säger att han såg GM, men det kan ganska lätt förklaras med att han inte sa något sådant till väktarna. Han kan ha känt sig låst till det och sett det som en för extrem avvikelse att plötsligt låtsas ha sett GM efter det. Som vittne behöver han ju inte ha haft en uttänkt bekräftelsesökande berättelse redan när han snubblar in till väktarna 15-20 minuter efter skotten, utan det han sa till dem i sitt chockade tillstånd kan vara hyfsat spontant och sanningsenligt.

Det finns inget som bevisar att han visade upp fel rock för polisen. Han poserar i lite andra kläder i media men då säger han heller aldrig att det var exakt samma kläder han hade den 28 februari. Så det är knappast något han kan lastas för.

https://static.bonniernews.se/images/c1/dc/c1dcb695d06a428db897c0749218090c/annan/1280@40.jpg

Det krävs förresten inget missförstånd för det där med att han inte var ute på kvällen. Om han var ute och åt 16:00 och kom in 16:45 har han ju inte varit ute ”på kvällen” och är i så fall helt sanningsenlig.

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-01-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det handlade nu om att specifikt Mårtens och Margaretas/Annelis respektive Grandmän förmodligen är en och samma individ och som enligt somliga skulle kunna vara SE. Och att Mårtens gubbe stryks för att SE som Grandman ska hinna avgå från platsen i tid för att kunna vara GM.

Jag påstår i detta sammanhang inget om att någon Grandman var involverad i mordet. Diskussionen handlar om andras påstående att GM-SE kan ha varit en Grandman.

Så jag begriper faktiskt inte vad du menar. Men om du hävdar att SE inte var en Grandman, det vill säga inte befann sig utanför Grand vid föreställningens slut, så är vi överens.

Mannen som Anneli och Margareta såg kl 23:07 kunde varit SE. Mannen som Mårten såg är tveksamt om det var SE. Tiden verkar knapp men inte omöjligt.
Citera
2025-01-21, 11:53
Medlem
Knattarnas avatar
”Rent spontant då förhörsledarna inträder i förhörsrummet där aktuellt förhör hålles, så berättar Alf Lundin att dom uppgifter som han tidigare har lämnat till polispersonal beträffande mordet på statsminister Olof Palme är ett falsarium.

Alf Lundin uppger att han har ljugit ihop dom här uppgifterna för att själv hamna i händelsernas centrum.

Förhöret övergår i konferensform.

F: Ja Alf Lundin du har nu till oss här i inledningen av förhöret uppgivit att dom uppgifter du tidigare har berättat för oss, att du har befunnit dig på Sveavägen 1986-02-28 samt att du har blivit vittne till mordet på statsminister Olof Palme är ihopdiktade och ej överensstämmande med sanning. Vill du själv kommentera det faktum att dom här uppgifterna är ej överensstämmande med sanning?

A: Ja, det är bara ihopljuget alltihop. Jag ville komma i centrum av händelsen eller vad jag ska kalla det för.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E4426-00-K
Citera
2025-01-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ja, jag anser att det finns ett tydligt mönster av att han förstärker sin egen roll. Det enda avvikande ur den synpunkten är väl att han inte säger att han såg GM, men det kan ganska lätt förklaras med att han inte sa något sådant till väktarna. Han kan ha känt sig låst till det och sett det som en för extrem avvikelse att plötsligt låtsas ha sett GM efter det. Som vittne behöver han ju inte ha haft en uttänkt bekräftelsesökande berättelse redan när han snubblar in till väktarna 15-20 minuter efter skotten, utan det han sa till dem i sitt chockade tillstånd kan vara hyfsat spontant och sanningsenligt.

Det finns inget som bevisar att han visade upp fel rock för polisen. Han poserar i lite andra kläder i media men då säger han heller aldrig att det var exakt samma kläder han hade den 28 februari. Så det är knappast något han kan lastas för.

https://static.bonniernews.se/images/c1/dc/c1dcb695d06a428db897c0749218090c/annan/1280@40.jpg

Det krävs förresten inget missförstånd för det där med att han inte var ute på kvällen. Om han var ute och åt 16:00 och kom in 16:45 har han ju inte varit ute ”på kvällen” och är i så fall helt sanningsenlig.

(FB) Skandiamannen

Så du är inne på att det inte sker ett missförstånd ang vad Polisen vill veta om Engström varit utanför Skandia?

Alltså att dom eg inte vill veta om han varit ute mellan 19-22 ?
Citera
2025-01-21, 13:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

(FB) Skandiamannen

SE var kallad till ett vanligt förhör. Jag har lite svårt att tro att han i kallelsen blev ombedd att klä sig i samma kläder som på mordnatten. Att SE inte spontant klädde sig exakt som på mordnatten är inte svårt att acceptera.

Ofta verkar man i brist på konkreta bevis mot den hypotetiska GM-SE lyfta upp och problematisera saker som inte är speciellt svårförklarade eller avviker från normalt beteende hos vittnen i allmänhet.
Citera
2025-01-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE var kallad till ett vanligt förhör. Jag har lite svårt att tro att han i kallelsen blev ombedd att klä sig i samma kläder som på mordnatten. Att SE inte spontant klädde sig exakt som på mordnatten är inte svårt att acceptera.

Ofta verkar man i brist på konkreta bevis mot den hypotetiska GM-SE lyfta upp och problematisera saker som inte är speciellt svårförklarade eller avviker från normalt beteende hos vittnen i allmänhet.

Så om dom bad honom ta med sig kläderna från mordnatten så finner du det misstänkt att han tog på sig vinterkläderna den 25april ?
Citera
2025-01-21, 13:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Nu framstår du faktiskt lite som icke allmänbildad i frågan, om du ursäktar. Oklart om du trollar, eller bara vill framstå som dryg och förminska/förlöjliga.

Vid en fotografering av detta slag, uppmanas personen att klä sig i just de kläder han bar vid det aktuella tillfället (framkommer tydligt i kallelsen), anledningen kan du så klart räkna ut själv. Detta var så klart inte unikt för just MOP. Därav blir det ju en smula märkligt, att han sket i att just bära eller visa upp sin keps, som bekant försvårade ju detta utredningen. Ryck upp dig.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-01-21 kl. 13:27.
Citera
2025-01-21, 13:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du är inne på att det inte sker ett missförstånd ang vad Polisen vill veta om Engström varit utanför Skandia?

Alltså att dom eg inte vill veta om han varit ute mellan 19-22 ?

Inget missförstånd nej. De frågar om han varit ute på kvällen, men mycket tyder på att han kan ha varit ute cirka 16:00-16:45 för att äta istället. Då har han ju inte varit ute ”på kvällen” och svarar alltså sanningsenligt.

Det är i alla fall en fullt rimlig möjlighet, så då måste man inte välja mellan lögn eller missförstånd.

Gahn började bevisligen inte arbeta på kvällen den tid hon påstod den 28 februari 1986 så hon måste minnas fel.
Senast redigerad av Knattarna 2025-01-21 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in