2025-01-20, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I tråden nedan finns mycket information för dig:

(FB) Tråden för frågor om Kronofogden

Tack!
Senast redigerad av Lilla.t 2025-01-20 kl. 10:04.
Citera
2025-01-20, 16:35
Medlem
Här finns allt du behöver veta gällande KF, FK, utmätning, sanering, olika metoder få ordning på ekonomin och mycket mer.

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2025-01-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hyr du lägenhet idag så åker du ju inte ut för att du fått en anmärkning. Men det blir problem om du skall byta eller söka ny lägenhet. Sen är det betydligt mycket svårare att leva ett normalt liv när om man finns hos KFM. T ex kan du inte:
-Få saker på avbetalning
-Svårare att få ev bolån
-Skaffa kreditkort
-Hyra bil
-Hyra lägenhet
-Få vissa arbeten
-Köpa saker på faktura via nätet
-Skaffa abonnemang (t ex telefoni)

Dock är väl inte ovanstående helt kört, men det blir väldigt mycket svårare. Det kommer kännas trögt kan jag tro, man blir ju lite bakbunden. Skulle själv tycka det är skitjobbigt. Tänk att man bara vill hyra en släpkärra eller bil och så kan man inte det, i a f inte utan massa bök.

Buggar denna gamla tråd, du verkar insatt i systemet. Jag har just nu aktivitetsstöd och de har valt att utmäta 15kr per månad, jag har ingen bil eller hus eller lgh det är skatteskuld under 10:000kr samt CSN skuld allt är under 25:000kr iaf, har dom rätt att komma hem till mig och utmäta något? Eller nöjer dom sig med den utmätning som finns i dagsläget? Är delgiven alla skulder och har haft dialog med dom, de har aldrig knackat på dörren eller besökt mig.

”Gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckande av skulden. registerforskning vid fullständig tillgångsundersökning. inhämtat uppgifter från bilregister. inhämtat uppgifter från bank. inhämtat uppgifter från annan”.
Citera
2025-01-20, 20:32
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad, startinlägg (FB) Tråden för frågor om Kronofogden

/Moderator
Citera
2025-01-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Buggar denna gamla tråd, du verkar insatt i systemet. Jag har just nu aktivitetsstöd och de har valt att utmäta 15kr per månad, jag har ingen bil eller hus eller lgh det är skatteskuld under 10:000kr samt CSN skuld allt är under 25:000kr iaf, har dom rätt att komma hem till mig och utmäta något? Eller nöjer dom sig med den utmätning som finns i dagsläget? Är delgiven alla skulder och har haft dialog med dom, de har aldrig knackat på dörren eller besökt mig.

”Gäldenären saknar kända utmätningsbara tillgångar för täckande av skulden. registerforskning vid fullständig tillgångsundersökning. inhämtat uppgifter från bilregister. inhämtat uppgifter från bank. inhämtat uppgifter från annan”.

Så du kommer att ha betalat av allt på två månader då? Finns inte på kartan att de kommer hem till dig då och plockar grejor.

Löneutmätning, eller i ditt fall aktivitetsstöd, ska vara skäligt förhållandet mellan hur mycket de kan dra och hur stor skulden är. Senaste person jag kände med skulder hos kfm fick ha löneutmätning i två år för att täcka och det var aldrig snack om hembesök, men det var under förutsättning att inga nya skulder tillkom.
Citera
2025-01-21, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Så du kommer att ha betalat av allt på två månader då? Finns inte på kartan att de kommer hem till dig då och plockar grejor.

Löneutmätning, eller i ditt fall aktivitetsstöd, ska vara skäligt förhållandet mellan hur mycket de kan dra och hur stor skulden är. Senaste person jag kände med skulder hos kfm fick ha löneutmätning i två år för att täcka och det var aldrig snack om hembesök, men det var under förutsättning att inga nya skulder tillkom.

Nej du skrev jag fel, enligt deras beräkningar kan dom inte ta mer än 15kronor per månad? Det är ju ingenting liksom, jag jobbar inte just nu så enligt dom så kan dom inte utmäta mer.. jag söker jobb och ska se om jag kan låna pengar från föräldrarna för att halvera skulden, det jag vill komma fram till är, kommer de verkligen hem till en om det görs en utmätning på existensminimum? Om man inte har ett hus bostadsrätt eller en bil vad ska dom då mäta ut? Förstår om det hade handlat om stora skulder. Detta gör mig nojig vill inte ha besök från kronofogden plus att mina grannar är bisserviser
Citera
2025-01-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.t
Hej
Vänder mig till er som själva är i denna sits och som orkar svara. Jag har inte kommit hit ännu men vet inte hur länge jag klarar att hålla mig flytande. Jag undrar hur detta går till?! Jag är rädd för vad jag inte känner till och vill ha en bild av vad jag kan vänta mig. Hur går det till? Får man en förvarning om när de kommer hem för att utmäta ens personliga tillhörigheter, (tänker så man kan förvarna barnen).

Om du delger dig och de gör en utmätning på din lön aktivitetsstöd eller A kassa så kommer dom inte hem. Har du skrivit under alla papper som du fått? Och hur stor är skulden? Är själv orolig men jag är arbetslös och de enda dom kan dra är existensminimum dvs 15kr per dag i 30 dagar..
Citera
2025-01-21, 00:22
Medlem
Citat:
Nej du skrev jag fel, enligt deras beräkningar kan dom inte ta mer än 15kronor per månad? Det är ju ingenting liksom, jag jobbar inte just nu så enligt dom så kan dom inte utmäta mer.. jag söker jobb och ska se om jag kan låna pengar från föräldrarna för att halvera skulden, det jag vill komma fram till är, kommer de verkligen hem till en om det görs en utmätning på existensminimum? Om man inte har ett hus bostadsrätt eller en bil vad ska dom då mäta ut? Förstår om det hade handlat om stora skulder. Detta gör mig nojig vill inte ha besök från kronofogden plus att mina grannar är bisserviser

Menar 15 kronor per dag i 30 dagar alltså 450kr per månad.. mer kan dom inte ta även fast jag bett dom dra av 1000kr svälter hellre än att ha dom knackades på min dörr för utmätning
Citera
2025-01-21, 00:23
Medlem
Citat:

Menar 15 kronor per dag i 30 dagar alltså 450kr per månad.. mer kan dom inte ta även fast jag bett dom dra av 1000kr svälter hellre än att ha dom knackades på min dörr för utmätning
Citera
2025-01-21, 08:29
Medlem
Citat:

Aj, jag läste fel, tyckte det stod 15k i månaden.

Ja 450 var inte mycket. Är väl inget som hindrar dig dock från att göra egen extra inbetalning varje månad på ytterligare 550 eller vad du nu hade råd med. Det går väl att göra på mina sidor på hemsidan på minaärenden, finns väl t.o.m en svish-knapp för det. Din skuld är ändå ganska liten så de kanske nöjer sig, du får väl prata med dem hur de tänker.
Citera
2025-01-21, 10:55
Medlem
Citat:
Aj, jag läste fel, tyckte det stod 15k i månaden.

Ja 450 var inte mycket. Är väl inget som hindrar dig dock från att göra egen extra inbetalning varje månad på ytterligare 550 eller vad du nu hade råd med. Det går väl att göra på mina sidor på hemsidan på minaärenden, finns väl t.o.m en svish-knapp för det. Din skuld är ändå ganska liten så de kanske nöjer sig, du får väl prata med dem hur de tänker.

Ja det har du rätt i ska göra så faktiskt, de gjorde en utmätning 2024 förra året via min inkomst och de tog inget alltså från inkomsten då kom de heller inte och knackade på, tycker det är sjukt att man ska gå runt och vara rädd att de knackar på osv om man har gäster eller familj hemma, alltså jag hade hellre slutat leva.. detta är en summa under 25:000kr så jag vet inte ska försöka betala in iaf 500-1000kr när jag kan i månaden. RINGDE CSN förklarade allt men dom vill inte återkalla min skuld..
Citera
2025-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ja det har du rätt i ska göra så faktiskt, de gjorde en utmätning 2024 förra året via min inkomst och de tog inget alltså från inkomsten då kom de heller inte och knackade på, tycker det är sjukt att man ska gå runt och vara rädd att de knackar på osv om man har gäster eller familj hemma, alltså jag hade hellre slutat leva.. detta är en summa under 25:000kr så jag vet inte ska försöka betala in iaf 500-1000kr när jag kan i månaden. RINGDE CSN förklarade allt men dom vill inte återkalla min skuld..
Förrättning (hembesök) i bostaden görs bara om det finns något som talar för att det finns utmätningsbara tillgångar (oftast bilar). Kolla om du har fått en utredningsrapport skickad till dig, då tittar man inte på ärendet på två år efter det datum då den upprättades, oftast längre tid än så. Tror inte att du behöver vara orolig! Alla har rätt att ha ett normalt utrustat hem med TV, dator, mobiltelefon osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in