2025-01-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubbasudd
dom skickar det vidare till inkasso för deras svar och orkar inkasso svara så går ju fogden igenom bådas svar och bedömmer om det är en skuld dom går vidare med. oftast orkar inte inkasso gå vidare till tinget

Nej, kfm bedömer ingenting alls som jag tidigare skrev.

Det som du skrev tidigare, Antingen får du att kfm anser du ska betala eller så vinner du och inkasso skiter i den typ, är även det totalt fel. Kfm tycker, anser, bedömer eller dömer ingenting, de hanterar som sagt enbart den summariska processen. Bestrider du en skuld hos kfm är det direkt tvärstopp för inkasso tills de kan komma med ett domslut som vunnit laga kraft, exekutionstitel.

Därför hade det räckt med två ord, "bestrides, preskriberat" i det du skickade in till kfm, de slutar ändå läsa där.
Citera
2025-01-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Nej, kfm bedömer ingenting alls som jag tidigare skrev.

Det som du skrev tidigare, Antingen får du att kfm anser du ska betala eller så vinner du och inkasso skiter i den typ, är även det totalt fel. Kfm tycker, anser, bedömer eller dömer ingenting, de hanterar som sagt enbart den summariska processen. Bestrider du en skuld hos kfm är det direkt tvärstopp för inkasso tills de kan komma med ett domslut som vunnit laga kraft, exekutionstitel.

Därför hade det räckt med två ord, "bestrides, preskriberat" i det du skickade in
till kfm, de slutar ändå läsa där.

Jag har en skatteskuld på ca 6000kr har dock blivit arbetslös med aktivetsstöd kan jag ringa dom och be om att få göra en utmätning på min inkomst? Det knackade på dörren idag dock säger många att det var från hyresgästföreningen jag är rädd att det inte var från kronofogden.. jag har delgivit mig med BankID och gjort det i tid
Citera
2025-01-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Jag har en skatteskuld på ca 6000kr har dock blivit arbetslös med aktivetsstöd kan jag ringa dom och be om att få göra en utmätning på min inkomst? Det knackade på dörren idag dock säger många att det var från hyresgästföreningen jag är rädd att det inte var från kronofogden.. jag har delgivit mig med BankID och gjort det i tid

Har du haft löneutmätning fram tills nu eller hur gammal är skatteskulden?
Citera
2025-01-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Har du haft löneutmätning fram tills nu eller hur gammal är skatteskulden?

Sen 2024 September, nej dom har inte gjort någon löneutmätning jag skickade in via deras sidor idag och fyllde in nya uppgifter samt att jag ska ringa dom imorgon, vill inte ha någon som knackar på min dörr fick ångestattack och började må otroligt dåligt. kvinnan in till en annan byggnad så vet inte om det var kronofogden eller hyresgästföreningen med tanken på hyreshöjningen. Men jag är delgiven i alla skulder. Kan man återkalla skatteskuld till Skatteverket och göra en avbetalningsplan?
Citera
2025-01-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Sen 2024 September, nej dom har inte gjort någon löneutmätning jag skickade in via deras sidor idag och fyllde in nya uppgifter samt att jag ska ringa dom imorgon, vill inte ha någon som knackar på min dörr fick ångestattack och började må otroligt dåligt. kvinnan in till en annan byggnad så vet inte om det var kronofogden eller hyresgästföreningen med tanken på hyreshöjningen. Men jag är delgiven i alla skulder. Kan man återkalla skatteskuld till Skatteverket och göra en avbetalningsplan?

Du hade kanske kunnat ansöka om anstånd pga arbetslöshet, men det skulle skett före deadlinen så det tåget har gått.

Ersättning för arbestslöshet går lika bra att utmäta som lön så länge det finns något kvar att ta efter förbehållsbeloppet räknats av så det borde funka.

Nästa gång om det handlar om en så relativt liten summa, försök betala in i tid iaf så mycket så skuldsaldot inte är över 2000kr, då skickar inte skatteverket det vidare till kfm utan låter det ligga kvar till nästa år
Citera
2025-01-20, 08:02
Medlem
Kronofogden

Hej
Vänder mig till er som själva är i denna sits och som orkar svara. Jag har inte kommit hit ännu men vet inte hur länge jag klarar att hålla mig flytande. Jag undrar hur detta går till?! Jag är rädd för vad jag inte känner till och vill ha en bild av vad jag kan vänta mig. Hur går det till? Får man en förvarning om när de kommer hem för att utmäta ens personliga tillhörigheter, (tänker så man kan förvarna barnen).
Citera
2025-01-20, 08:15
Medlem
Du vill ha en förvarning så du kan gömma allt värdefullt?
Varför inte kontakta kronofogden o göra upp någon slags avbetalningsplan?
Vad är vitsen med o sticka huvudet i sanden o hoppas på att de aldrig dyker upp?
Citera
2025-01-20, 08:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är vitsen med o sticka huvudet i sanden o hoppas på att de aldrig dyker upp?

Kronofogden gör inga avbetalningsplaner, det förhandlar man om med varje fordringsägare.

I ytterst sällsynta fall kan Kronofogden göra en avbetalningsplan eller bevilja uppskov när det gäller skulder till det allmänna.
Senast redigerad av trottwell 2025-01-20 kl. 08:34.
Citera
2025-01-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kronofogden gör inga avbetalningsplaner, det förhandlar man om med varje fordringsägare.

Man kan ändå prata med dem om löneutmätningar o annat. De vet väl även vilka som kräver pengar av TS.
Citera
2025-01-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.t
Hej
Vänder mig till er som själva är i denna sits och som orkar svara. Jag har inte kommit hit ännu men vet inte hur länge jag klarar att hålla mig flytande. Jag undrar hur detta går till?! Jag är rädd för vad jag inte känner till och vill ha en bild av vad jag kan vänta mig. Hur går det till? Får man en förvarning om när de kommer hem för att utmäta ens personliga tillhörigheter, (tänker så man kan förvarna barnen).
Om kraven på dig från fordringsägaren skickas till KF så får du ett besked om det från dem. Sedan tas det reda på din ekonomiska situation och ev löneutmätning. Mitt råd till dig isåfall är att ansöka om skuldsanering så fort som möjligt då det är långa handläggningstider på KF. Ta även kontakt med skuldrådgivare i din kommun,det kostar inget .
Citera
2025-01-20, 08:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.t
Hej

I tråden nedan finns mycket information för dig:

(FB) Tråden för frågor om Kronofogden
Citera
2025-01-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Det där var lågt. Det är inte värt att gömma något värdefullt då jag inte hamnat i denna sits för att jag har överflöd av dyra saker hemma. Det som är "dyrt" tillhör barnen och vill därför att de ska kunna få möjlighet att kanske spara ner filer från deras spelenheter. Jag stoppar inte huvudet i sanden utan långt därifrån, jobbar 200% för att betala vad vi är skyldiga. Är inte hos kronofogden än men vill förbereda mig ifall jag en dag separerar från den person som satt oss i denna sits. Då kommer jag inte längre kunna hålla mig flytande. Så tack för din onödiga kommentar. Man kanske inte ska dömma folk innan man vet deras historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in