2025-01-16, 22:58
Medlem
Kan man våga hoppas på att EU så småningom sätter press på Sverige i frågan?
Citera
2025-01-16, 23:40
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan man våga hoppas på att EU så småningom sätter press på Sverige i frågan?
Nej det är inte troligt enligt mig, däremot kan det hjälpa att EU tydliggör hur legalisering kan harmonisera med EUs lagar. I dagsläget finns det problem med hur frihandel ska kombineras med varor som är tillåtna i ett land men inte ett annat, vilket alltså då försvårar legalisering. Sen så kommer ju EU-länders legaliseringvåg (där näst i tur förmodligen är Tjeckien och Irland) påverka Sverige indirekt.
Senast redigerad av spyder123 2025-01-16 kl. 23:45.
Citera
2025-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Moderaterna måste bort. Tänk på det till nästa val.

Om något är väl Socialdemokraterna mer negativa i frågan än Moderaterna. MUF är väl åtminstone lite mer frihetlig än SSU.
Citera
2025-01-18, 20:49
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Dom är livrädda att folk kommer konsumera mindre alkohol. Systembolaget drar in fina pengar. En växt kan man odla enkelt helt gratis.

Eller så är dom hotade av gängen att hålla det olagligt.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-01-18 kl. 20:53.
Citera
2025-01-20, 03:00
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Dom är livrädda att folk kommer konsumera mindre alkohol. Systembolaget drar in fina pengar. En växt kan man odla enkelt helt gratis.

Eller så är dom hotade av gängen att hålla det olagligt.
Gängen gör mer pengar på kokain det är där dom riktiga pengarna finns där kunderna blir totalt torsk samt dom har mycket pengar och skuldsätter sig. Ingen normal skuldsätter sig över cannabis.

Zutthandeln är inget i jämförelse i marknadsandelar för kriminella aktörer. Dom kommer inte lägga ner heller bara för att det blir lagligt.

Tror ingen är livrädd men mycket okunskap har format generationer att cannabis är livsfarligt samtidigt som vanligt folk är beroende av antidepressiva tabletter 1,2 miljoner samt dricker öl/vin flera gånger i veckan för att varva ner. Men är bättre än knarkaren som knarkar sin marijuana i alla fall. Psykologin bakom folk i gemen?
Senast redigerad av Congelado 2025-01-20 kl. 03:03.
Citera
2025-01-20, 04:37
Medlem
Malawi-Golds avatar
Minst 20-25 år i Sverige.

Om det ens någonsin händer, jag tveksam.
Citera
2025-01-20, 04:50
Medlem
planetentelluss avatar
Systembolaget och den så ljuvliga gårdsförsäljningen av småborgare som säljer alkoholdrycker vill inte ha konkurrens. Legalisering är ändå bara tänkt att gälla hasch. Det är cannabisdemonstranter som väsnas men allt annat negligeras.
Legalisering är tänkt som ett enfaldigt smörgåsbord med bara ett utbud. Röka ganja, identifiera sig med rastaflätor och lyssna på Bob Marley... Nog aldrig, och lika bra det.
Citera
2025-01-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av planetentellus
Legalisering är ändå bara tänkt att gälla hasch. Det är cannabisdemonstranter som väsnas men allt annat negligeras.
Legalisering är tänkt som ett enfaldigt smörgåsbord med bara ett utbud. Röka ganja, identifiera sig med rastaflätor och lyssna på Bob Marley... Nog aldrig, och lika bra det.

Vad menar du? Rätt förvirrat inlägg helt ärligt.
Citera
2025-01-20, 12:57
Medlem
planetentelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Vad menar du? Rätt förvirrat inlägg helt ärligt.
Inlägget kanske var förvirrat men det berodde iallafall inte på att jag rökte hasch. Legalisering, om den införs, ska enligt mig i så fall gälla alla droger på jämställda villkor.
Citera
2025-01-20, 13:16
Medlem
Citat:
Inlägget kanske var förvirrat men det berodde iallafall inte på att jag rökte hasch. Legalisering, om den införs, ska enligt mig i så fall gälla alla droger på jämställda villkor.

Visst. Jag är inte emot det ur ett principiellt perspektiv men alla droger är annorlunda med en olik skadeprofil och en gedigen analys bör göras innan det sker för varje substans.
Citera
2025-01-20, 15:30
Medlem
planetentelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Visst. Jag är inte emot det ur ett principiellt perspektiv men alla droger är annorlunda med en olik skadeprofil och en gedigen analys bör göras innan det sker för varje substans.
Endast friheten att få bruka vad man vill utan straff kan i sig leda till större känsla av lycka, valmöjligheter och livsglädje.
Om samhället dessutom kopplar friheten att få knarka till laglighet och icke klandervärt leverne så uppnås troligen även mindre brottseghet medan polisens resurser frigörs.

En stor portion psykisk ohälsa hade försvunnit.
Citera
2025-01-20, 17:15
Medlem
Citat:
Endast friheten att få bruka vad man vill utan straff kan i sig leda till större känsla av lycka, valmöjligheter och livsglädje.
Om samhället dessutom kopplar friheten att få knarka till laglighet och icke klandervärt leverne så uppnås troligen även mindre brottseghet medan polisens resurser frigörs.

En stor portion psykisk ohälsa hade försvunnit.

Du har rätt i sak. Det är bara att dagens befolkning är hopplöst outbildade och om det legaliseras så kommer det i begynnelsefasen missbrukas och alla boomers och surfittor kommer skrika efter förbud av ren ryggmärgsreflex. För att inte tala om att människor kommer ta skada. Det är därför jag förespråkar en eventuell legalisering som sker långsamt och progressivt där tilgången i början är stram för att sen när befolkningen vant sig vid substansen släppa mer och mer på det och gå vidare till nästa. Cannabis är den lättaste substansen här så det är den första som borde legaliseras för att sen eventuellt gå över till psykadelika och mdma och sen vidare med resten så småningom.

Framförallt de substanser som har goda medicinska förutsättningar borde prioriteras som cannabis och psykadelika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in