Citat:
Du vet väl att majoriteten du nämnt inte självmedicinerar , alltså dom väljer inte att bli sjuka medans pundare väljer att punda as easy as eating pancake ??? Så träning är nyttigt diabetiker väljer inte att bli diabetiker man kan inte ,bara nu skall jag bli diabetiker som exempel.
Missbruk och beroende ingår i DSM-V som sjukdomar precis som diabetes. Ingen jag vet skulle välja detta, det enda dom kan välja är att ta risken att bruka droger.
Precis som diabetiker (typ 2) innan de får diabetes väljer att riskera att få diabetes genom att äta dåligt och inte motionera. Sedan väljer de att riskera sin hälsa om de inte utesluter socker, precis som feta personer gör samma sak, väljer en diet med enorma risker.
Nästan alla sporter höjer risken för skador, det kan dock vara bra för hjärta och kondition samt psyke. Så jag antar att dom kan få all sjukvård utom för de skador som är orsakade av träningen.
Min poäng är inte att jag vill göra detta, bara att någon annan kan med exakt samma argument börja utesluta mer och mer människor som tar "risker" tills det blir riktigt löjligt.
Och jag märkte att du inte ens kunde motsäga det faktum att narkotikaproblemen har bara blivit värre och värre under tiden straffen blivit hårdare och hårdare.
BRÅ har gjort den enda utvärderingen som finns ang. förbudet mot eget bruk, deras slutsats var att de inte kunde se någon effekt av lagen när de jämförde före förbudet och efter.
Varför ha en lag om den inte påverkar något eller minskar förekomsten av det?
Tom FN och WHO rekommenderar att eget bruk bör vara lagligt.
Samt har ett stort antal länder börjat fundera på att prova något annat, som kanske funkar, men det är bättre än något som definitivt inte funkar vilket är solklart efter 50 år av hårdare och hårdare straff i alla länder och under samma tid har både bruk och Missbruk ökat i alla dom länderna.
Nu är det bara att se vad resultatet blir i Tyskland, vi slipper ta risken i Sverige. Skulle det fungera skitbra, då får vi en fungerande mall vi kan använda efter det. Skulle deras samhälle kollapsa pga cannabislegalisering, ja då hoppas jag vi tänker ut något annat.