2023-03-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag önskar av hela mitt hjärta att jag har fel. I Spanien är det lite av en gråzon, fortfarande illegalt och dom har till och med precis röstat om legalisering i deras parlament och det blev nedröstat. Just att det är en gråzon är det är som gjort att det exploderat från Spanien. Tyskarna är inte kända för någon gråzon. Dom kommer styra upp det ordentligt med produktion och distribution. Dom kommer säkert ha Spanien i bakhuvudet när dom funderar på hur dom ska göra.

Som sagt jag hoppas verkligen att jag har fel. Så som jag ser det behöver vi fler skjutningar och flera oskyldiga som ska sätta livet till innan medelsvensson vaknar. Kanske någon masskjutning mellan kriminella och där flera barn i dagis åldern får sätta livet till. Gärna barn med blåa ögon och blont hår. Då ska du få se på debatt och diskussioner. Tills dess får vi fortsätta plöja ner skattepengar på att vinna ett krig som inte en enda stat i hela världen lyckats vinna.

Det är inte illegalt i Spanien. Finns legala klubbar där du kan som medborgare köpa gräs.
Sedan Cbd buds och dylikt säljs i fysisk butik för alla vuxna, som det gör i hela EU numera.
Du kommer inte bli straffad för lite gräs, man får även odla som medborgare, sålänge man inte visar gräset i fönstret så är det ok. Där ligger Spanien före oss.
Det är lite annorlunda för turister kanske men även här lär det mest troligen inte hända något, bara gör det inte publikt så är det ok såsom jag förstått det.
Citera
2023-03-27, 22:45
Medlem
BackOnCracks avatar
Anledningen till varför cannabis inte är lagligt i Sverige är för att invandringen och kriminaliteten har varit folkets hjärtefrågor.

Politiskt har det hänt massor i frågan!

När jag var ond trodde folk att man kunde dö av cannabis. RNS hade alltid sista ordet i debatter och slaskpressen älskade att skrämmas med dödsknark och haschpsykos.

Idag uppfattas inte cannabis som något livsfarligt och många har testat. Inte heller finns det en politisk agenda som går ut på att eliminera cannabis i samhället. Polisen har helt enkelt inte tid.

Till och med Sara Skyttedal från KD vill legalisera.
Citera
2024-12-14, 18:32
Medlem
lunarluddes avatar
Vi kommer inte få uppleva någon legalisering av cannabis under våran livstid tyvärr, medans andra länder har legaliserat så har Sverige gjort helt tvärtemot och gjort narkotikalagstiftningen ännu hårdare.

Jag undrar hur många liv som har gått förlorade pga Sveriges lagstiftning, väldigt många som förlorade livet till okända nya RC droger, när spice var som störst så gick många på det och blev väldigt sjuka när det inte gick få tag i en speciell molekyl längre pga att den narkotikaklassades, och sedan gick vidare till andra rc droger och fick sätta livet till, känner själv ett flertal.. tyvärr
Citera
2024-12-17, 18:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Cannabis --> Narkotikapolitik

/Moderator
Citera
2025-01-11, 12:04
Medlem
Minst 20. Skulle inte förvåna mig om det inte sker inom min livstid som 37 åring.
Citera
2025-01-15, 13:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackOnCrack
Anledningen till varför cannabis inte är lagligt i Sverige är för att invandringen och kriminaliteten har varit folkets hjärtefrågor.

Politiskt har det hänt massor i frågan!

När jag var ond trodde folk att man kunde dö av cannabis. RNS hade alltid sista ordet i debatter och slaskpressen älskade att skrämmas med dödsknark och haschpsykos.

Idag uppfattas inte cannabis som något livsfarligt och många har testat. Inte heller finns det en politisk agenda som går ut på att eliminera cannabis i samhället. Polisen har helt enkelt inte tid.

Till och med Sara Skyttedal från KD vill legalisera.
Cannabis gjorde man olagligt långt före denna tid.
Och två, kriminaliteten kring droger skulle minska markant och om man tog cannabisinkomsterna ifrån dom, för det är så när 10-20miljarder försvinner från dom och att de måste drastiskt minska sin personal.)

Det vill Sara bara för att hon rökar på själv.
Men rätt komiskt att se de som ventilerar lätta på lagarna ofta blir manglade av ALLA partier.

Sen när det legaliseras, ja, det är omöjligt att sia om och eftersom de inte tillåter en saklig diskussion om detta.
Men om en riktig diskussion uppstår och på rätt ställe, så kan det tom istället gå snabbt.
Citera
2025-01-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men om en riktig diskussion uppstår och på rätt ställe, så kan det tom istället gå snabbt.

Med tanke på hur många år av velande och vacklande det tog att få till gårdsförsäljning av alkohol betvivlar jag att en så pass "radikal" reform som cannabislegalisering skulle gå fortare. Vi pratar decennier, definitivt.
Citera
2025-01-15, 14:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Med tanke på hur många år av velande och vacklande det tog att få till gårdsförsäljning av alkohol betvivlar jag att en så pass "radikal" reform som cannabislegalisering skulle gå fortare. Vi pratar decennier, definitivt.
Jag tror inte heller att en diskussion på rätt ställe kommer ske, för de skyr frågan som pesten.

Jag har aldrig sagt tid det ska tid innan, och som det ser ut nu så är det väldigt långt borta fortfarande.
Vår chans är nog med att grannarna legaliserar.
Och Sverige är rätt komiska också och med tanke på hur duktiga de är på andra frågor att få till det okey och där man ser över all fakta och sen tar ett beslut.
Här vill dom inte ens öppna munnen, knappt ens om du försöker med en kofot.

Och så här kommer det förbli då det räder fullständig konsensus från vänster till höger, det är väl bara V som vill avkriminalisera konsumtionen.
Annars är det bara ett enda stort svart hål.
Citera
2025-01-15, 18:29
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det skulle i så fall inte ske i ett svep utan i steg som ändå skulle motsvara en riktning.

Steg 1: Avkriminalisering av eget bruk - starkt ifrågasatt om denna lag gör någon nytta, har nyligen rekommenderats i en ESO-rapport, av folkhälsomyndigheten, och i narkotikautredningen att utreda saken och finns rörelse i flera partier (C, V, MP, L) om att vilja göra en förutsättningslös utredning om saken. Detta kan komma att kombineras med drogkonsumptionsrum som visat positiv effekt i samtliga länder där det införts (nyligen i england: https://www.theguardian.com/commenti...nsumption-room)

Steg 2: Narkotikainnehav blir en förseelse (böter, men utan brottsanmärkning) - Så är fallet i flera länder, och det skulle vara ett sätt att harmonisera mot resten av Europas tilltagande milda inställning samtidigt som man fortfarande (isch) kan fortsätta med sin nuvarande inställning om att knark är dåligt.

Steg 3: Legalisering - Med primär anledning att låta staten kontrollera försäljning för att minska skadeverkningar (kontaminering, försäljning till unga e.t.c) samt inte ge den ekonomin till kriminella.

Steg 3 är det ett tag kvar till. Men åtminstone steg 1 är rimlig inom 1-2 mandatperioder.

Utöver de-jure liberalisering finns det också möjlighet att samhällets normalisering också leder till de-facto liberalisering - att det är så pass normaliserat att det är något polisen helt enkelt inte prioriterar i samma grad. Att det redan är lite så i det lite mer kontinentala Malmö finns rapporter på.
Senast redigerad av spyder123 2025-01-15 kl. 19:14.
Citera
2025-01-16, 22:00
Medlem
Västkustskts avatar
Moderaterna måste bort. Tänk på det till nästa val.
Citera
2025-01-16, 22:09
Medlem
Legalisering är nog rätt långt bort. Minimum 10 år men troligare är runt 20 år framåt.

Däremot hoppas jag och tror att en avkriminalisering av eget bruk är närmare än vi tror. Förhoppningsvis inom 5 max 10 år.
Citera
2025-01-16, 22:43
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBForBeats
Legalisering är nog rätt långt bort. Minimum 10 år men troligare är runt 20 år framåt.

Däremot hoppas jag och tror att en avkriminalisering av eget bruk är närmare än vi tror. Förhoppningsvis inom 5 max 10 år.
Ja, min gissning för avkriminalisering eget bruk är mellan 2030-2034. Legalisering cannabis runt 2040-2045. Även om det finns tilltagande politiskt momentum är den politiska processen i sig väldigt långsam, så ingen idé att hålla andan. Men dessa tidsspann är enligt mig realistiska, och vi kommer se långt innan cannabis legaliseras att det kommer anses vara ett väldigt milt brott (och därmed ej prioriteras).
Senast redigerad av spyder123 2025-01-16 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in