Citat:
Ursprungligen postat av
zvenzon
jisses vilket svammel.
Jodå glasskålar användes i obduktionssalarna.
LÄS förhören med Rajs och obduktionsassistenten Åke, det är ganska detaljerade genomgångar.
Även Teet råkar nämna glasskålarna i ett förhör.
Svamlaren "Coli" har fått tipset förut:
LÄS MER (t.ex. FUP), FANTISERA MINDRE.
Det tipset kan uppenbarligen riktas till fler.
(Länk till Fup finns i trådstarten).
Du kanske skulle läsa vad du citerar. Mitt inlägg handlade om att jag ansåg att ett resonemang om att glasföremål är opraktiska i sjukhusmiljö lät rimligt. Detta på grund av risken att de exempelvis går sönder.
Obduktionsassistenten Åke instämde för övrigt i förhör att denna problematik förelåg, men att glasskålar ändock användes på rättsläkarstationen.
Vidare skrev jag att det skulle tala emot Helins beskrivning att de hypotetiska bilderna togs på rättsläkarstationen om det inte fanns några runda glasskålar där. Detta skrevs alltså med ett förbehåll.
Hela glasskålediskussionen grundar sig för övrigt i att Lawnmoverman anser att de påstådda glasskålarna på de likaledes påstådda och aldrig bevisat existerande fotografierna är en besvärande omständighet. Hur och för vem dessa eventuella glasskålar skulle vara besvärande får jag dock inget svar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
zvenzon
Ang. att "fota sitt brott", sånt händer även nu 40 år senare.
Självklart förekommer det att människor idag av mer eller mindre genomtänkta anledningar fotar brott de själva har begått.
I det här sammanhanget är det mer relevant att fråga sig hur pass vanligt det var på 80-talet, då gärningsmän inte hade lättillgängliga kameror i form av en mobil ständigt med sig.
Mest intressant är givetvis hur många som valde att fotografera sina nyss begångna brott och lämna in dessa grafiska bilder för framkallning i en vanlig fotobutik, dit de sedan glada i hågen återvände för att hämta ur sina foton utan att veta om personalen under tiden hade ringt polisen som kunde stå där och vänta. Den sortens dumhet torde ha uppvisats av försvinnande få personer.