2025-01-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Vi åker till Val-d'Isère under sportlovet, prislapp runt 40K/p, blir kul med utförs och finpromenader
Herregud, usch!
Citera
2025-01-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vet du varför det är dyrt med det mesta? Jo det är för att dom som är rika vill bli ännu rikare.

Dom som äger stugor i Sälen tex tjänar ju multum bara för att ta ett exempel.

Det säger jag inte emot.
Citera
2025-01-19, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Herregud, usch!

Jo, men egentligen inte så dyrt, men så är det, bara njuta av upplevelsen, vi bilar från Marseille.
Citera
2025-01-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Glöm för allt i världen inte sociala medier...

Sorry, missade detta, men till mitt försvar är jag så gammal att jag inte har nån form av social media, om man med det menar tiktok, fb och övrig dynga
Citera
2025-01-19, 15:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Finns ingen som tjänar 40 tkr efter skatt ditt cp
Den dryga miljonen personer som betalar statlig skatt ligger i häraden eller över, och har gott och väl råd med en fjällsemester. Jämfört med ditt försörjningsstöd kan det förstås verka vara hög inkomst och att åka till fjälls vara ouppnåbart.
Citera
2025-01-19, 15:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag har råd, och har varit i Sälen, dock är det extremt överskattat, man får väldigt lite underhållning för pengarna.
Ja, förmodligen lika överskattat som en solresa till Mallorca och gå på grisfest.
Citera
2025-01-19, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av userboy
Frågan är ju varför du ens åkte?

Tycker att man ganska snabbt som vuxen, om man har någorlunda självinsikt, inser ifall man gillar "resor" (bara att höra eller läsa ordet "resa", med sin påtvingade jävla positiva underton, gör mig lite irriterad) eller inte.

Så min fråga till dig är - vem lyckades övertala dig? Och följdfrågan är ju - skrattar din fru åt din humor?
Mina första skidresor skedde vid 18års ålder. Det var ingen övertalning, snarare en grej som alla skulle göra.
En festargrej, liksom när vi dundrade iväg till nån medelhavsö, fast tvärtom. Jag har ganska roliga minnen av det också, inte bara just det trista jag beskrev innan.

Mitt svar till din följdfråga får bli att hon har varit min fru i 8 år. Om det är min stora kuk eller feta lön, eller min humor som håller henne kvar lär va hårfint avgjort. Men vi fann inte varann på nån shotstinn pjäxdans, som tråden handlar om. Hon skrattar en del ändå.
Citera
2025-01-19, 15:45
Medlem
Tratten52s avatar
Vill man kosta på sig en riktigt svindyr skidsemester då åker man till Gestaad, Grindelwald eller Aspen eller liknande 😀😀 då blir Åre helt plötsligt ett prisfynd 😎😎
Citera
2025-01-19, 15:46
Medlem
Triremers avatar
För att det är kul. Har man hyfsad ekonomi och gillar att åka skidor så är det klart man gör det. Till och med som student åkte jag skidor ett par gånger, det går om man vill.

Alperna kan dessutom vara billigare än Sverige. Och det är mycket bättre.

En vecka brukar landa på 15-20 000kr för mig. Men då snålar jag inte.
Citera
2025-01-19, 15:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Visst är det så, men det är inget att snacka om - Skistar rånar vanliga människor som önskar åka skidor. Deras mer eller mindre monopolställning behöver synas i sömmarna.

Också uppväxt med det. Barnen verkar dock inte lika fångade i det som vi var. För oss började hela upplevelsen när pappa och mamma skulle boka skidstuga under hösten. Då började vi barn gå igenom pistkartan och se vilka nyheter som kommit. För det mesta blev det Åre eller Alperna.

Ett hysteriskt roligt inlägg som är 100% mitt i prick. Det märks att du verkligen varit i väg och hatade det och inte bara snackar. Själv går jag sällan på Afterski och numera bor vi ski in/ski out så vi äter lunch hemma. ca 6 dagar av 7.

+1. Skidåkning och naturupplevelsen. Att sitta i en sittlift och njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel som värmer så man måste knäppa upp - fan vad härligt det är.

När det kommer till fjällen så uppskattar jag en fjällstuga, bastu, mysa hemma på kvällen med familjen, spela spel, drägligt i säng osv. Vi lagar all mat hemma och fryser in. När vi kommer upp så har vi 7 middagar frysta som är redo. Slipper åka och handla och stöka till i köket utan bara värma i en kastrull och koka pasta, potatis eller ris till samtidigt som man mumsar på lite jordnötter eller en uppskivad ölkorv.

Det finns så klart den typen också - snickarna. Vem bryr sig om dem. Noterat att flera av snackarna nu ställer in sina skidresor. De börjar böla om att det kostar 100.000 att ta med familjen på en veckas skidåkning. Själv hånler jag inombords.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Stillheten och naturupplevelsen
En förbannad turistfälla.

Naturen är gratis, man behöver inte lägga ut 40K för den, men det är väl otänkbart för somliga att gå ut i naturen utan afterski antar jag.

I ditt Koskenkorva-delerium verkade du missa det mesta av det jag skrev. Kanske var ditt hätska utfall personligt riktat till mig? Hur som helst, jag fetade det som du förefaller ha missat. Efter nästan 50 års skidåkande har jag varit på Afterski 5-10 gånger, högt räknat. Tycker du inte att "njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel" är en naturupplevelse värd att njuta av? Naturen finns så klart rätt utanför dörren hos de flesta av oss men snöklädda berg och vidderna kanske inte alla har tillgängligt i vardagen. Rör mig för övrigt både i skog och skärgård på våren och sommaren.

Hyvä!
Citera
2025-01-19, 16:02
Medlem
Är det dyrare än säg för 30 år sedan? Utförsåkning har väl aldrig varit en billig sysselsättning.
Citera
2025-01-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Vad är det för solsemester du jämför med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in