2025-01-19, 10:02
Medlem
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Citera
2025-01-19, 10:20
Medlem
CrazyWorlds avatar
Resa bokad, 8000kr för stuga. Sälen.
Tre familjer så priset är delat på 3.
Alla har egna skidor.
Ej utför så inget liftkort.
Egen mat tas med, behöver värmas endast.
Övrig kostnad är bränsle. Och något avbeställningsskydd på 400kr.
Citera
2025-01-19, 10:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?
Citera
2025-01-19, 10:25
Medlem
Håller med om att det är för dyrt. Jag är själv uppväxt med skidresor som barn och åkt mycket med vänner i svenska fjällen och alperna som vuxen. Det är bara rimligt att betala för en person på en vanlig lön, det är ju annat om man är två höginkomsttagare som arbetar heltid i familjen.

Tyvärr kommer det nog inte bli något jag för vidare till mitt barn eftersom det kostar multum att dra med hela familjen. Får bli någon annan friluftsaktivitet på närmare håll som är billigare och ändå rolig och ger en fin gemenskap.
Citera
2025-01-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Du ja!

Jag tar hellre en skidresa än 100 solresor. Alla är vi olika.

Sen tar vi väl 2000kr extra från plånboken för en veckas skidresa med hela familjen så det svider inte så mycket.
Vi är 2 vuxna och 2 barn (under 7år), har stuga i fjällen. Mat skulle vi äta oavsett, bensin kostar väl en tusing eller 2. Liftkort med aktieägarrabatt. Kan dra det mot fiskvårdabidraget dessutom.
Inte speciellt dyrt och skidor är det bästa som finns i världen.
Citera
2025-01-19, 10:35
Medlem
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!
Citera
2025-01-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattmannen
Håller med om att det är för dyrt. Jag är själv uppväxt med skidresor som barn och åkt mycket med vänner i svenska fjällen och alperna som vuxen. Det är bara rimligt att betala för en person på en vanlig lön, det är ju annat om man är två höginkomsttagare som arbetar heltid i familjen.

Tyvärr kommer det nog inte bli något jag för vidare till mitt barn eftersom det kostar multum att dra med hela familjen. Får bli någon annan friluftsaktivitet på närmare håll som är billigare och ändå rolig och ger en fin gemenskap.
Ja, även jag är uppvuxen med fjällresor.

Jag tycker att det är sorgligt att något som har varit en sund aktivitet för hela familjen har blivit ännu en aktivitet där man ska sugas ut på pengar, framför allt när vädret har blivit så osäkert och risken är stor för både regndagar och inställda skiddagar pga storm.
Citera
2025-01-19, 10:38
Medlem
kraftfoders avatar
Jag fick halsfluss varje gång på 1970-80-talen, spelar ingen roll om det var i Österrike, Norge eller Sverige resan ägde rum. Då jag åker till varmare land hellre. Jag gav alltså upp mina ambitioner att bli "Stenmark", gillar inte halsfluss...

En vecka på Kanarieöarna kostar typ 15000-20000kr. Bättre värt!
Citera
2025-01-19, 10:38
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Du ja!

Jag tar hellre en skidresa än 100 solresor. Alla är vi olika.

Sen tar vi väl 2000kr extra från plånboken för en veckas skidresa med hela familjen så det svider inte så mycket.
Vi är 2 vuxna och 2 barn (under 7år), har stuga i fjällen. Mat skulle vi äta oavsett, bensin kostar väl en tusing eller 2. Liftkort med aktieägarrabatt. Kan dra det mot fiskvårdabidraget dessutom.
Inte speciellt dyrt och skidor är det bästa som finns i världen.
Nja nu var det inte vad du betalade, utan vad det kostade! Det är det som är så bra med skistar! Utan konkurrens och kan ta vilka priser som helst, och mig gör det inget.
Citera
2025-01-19, 10:39
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag kan nyttja stuga i Sälen gratis via företaget jag
jobbar för det kostar inte en krona men man får vara snabb att boka i tid då det är mycket populärt.
Citera
2025-01-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!
Ja, och då har vi inte ens börjat prata om de äckliga pjäxorna som gör att man ligger i sängen och våndas med fotsmärtor hela natten bara för att upprepa tortyren nästa dag igen!

Ja, och lunchen! Om inte soppa så en överprisad Billys pizza som man får micra själv!
Citera
2025-01-19, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag kan nyttja stuga i Sälen gratis via företaget jag
jobbar för det kostar inte en krona men man får vara snabb att boka i tid då det är mycket populärt.
Grattis!

Kan man bo gratis är det givetvis något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in