2025-01-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Mina första skidresor skedde vid 18års ålder. Det var ingen övertalning, snarare en grej som alla skulle göra.
En festargrej, liksom när vi dundrade iväg till nån medelhavsö, fast tvärtom. Jag har ganska roliga minnen av det också, inte bara just det trista jag beskrev innan.

Mitt svar till din följdfråga får bli att hon har varit min fru i 8 år. Om det är min stora kuk eller feta lön, eller min humor som håller henne kvar lär va hårfint avgjort. Men vi fann inte varann på nån shotstinn pjäxdans, som tråden handlar om. Hon skrattar en del ändå.

Tänkte att det ibland räcker med en jävlig familjesemester för att sätta igång en framtida skilsmässa. Tänker ifall man konstant grälar om småsaker, t.ex. över hur dyrt ett (onödigt) glas vin är och ifall man inte bara kan beställa vatten.

Men du verkar ju ha kvar en familj som lyssnar och skrattar åt hur roligt du återberättar era minnen.
Citera
2025-01-19, 16:18
Medlem
Smaken är som baken. Vore jag intresserad i att åka utfört är det självklart värt 40 papp. Klart att priserna är höga om många vill åka samtidigt.
Citera
2025-01-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Nu är det ju så att man utövar ett intresse samtidigt, på ett annat sätt än på en sandstrand tycker vi som åker på skidresor. Det är motion, det är naturupplevelse och semester samtidigt. Absolut är det alldeles för dyrt, men det går att åka på lågsäsong och välja mindre centralt boende, låta bli att äta lunch på restaurang, låna/köpa begagnad utrustning osv. Liftkortspriserna är svåra att påverka, men finns ju anläggningar som inte ägs av SkiStar om man vill komma ner i pris. Dyrt, absolut men idiotiskt är det väl aldrig om man lägger sina pengar på något man själv anser ger mervärde för sig och sin familj.
Citera
2025-01-19, 16:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
I ditt Koskenkorva-delerium verkade du missa det mesta av det jag skrev. Kanske var ditt hätska utfall personligt riktat till mig? Hur som helst, jag fetade det som du förefaller ha missat. Efter nästan 50 års skidåkande har jag varit på Afterski 5-10 gånger, högt räknat. Tycker du inte att "njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel" är en naturupplevelse värd att njuta av? Naturen finns så klart rätt utanför dörren hos de flesta av oss men snöklädda berg och vidderna kanske inte alla har tillgängligt i vardagen. Rör mig för övrigt både i skog och skärgård på våren och sommaren.

Hyvä!
Ja, jag läste inte resten av ditt inlägg, sorry.
Citera
2025-01-19, 16:40
Medlem
lunarluddes avatar
Minns själv när man var liten och såg framemot när vi hyrde stuga och åkte snowboard och skidor så det ger iallafall förhoppningsvis ungarna lycka. Sen finns det andra billigare alternativ än sälen, beroende på var man bor.
Citera
2025-01-19, 16:41
Medlem
Beror helt på var du bor nånstans och hur många ni är som betalar.
Du kan absolut hitta en stuga för några tusen I veckan men vill du bo mer bekvämt och större så är det väl klart det kostar. Speciellt när alla Stockholmsbögar ska till skidbackarna.

Testa hyra skoter också när du väl är i gång så blir du ännu fattigare.
Skulle hyra en skoter en helg och det skulle gå på 5500kr exklusive bensin, en vanlig jävla skoterjävel alltså från typ 2010 så inget vrålåk.
Tänkte det skulle kosta typ 1000kr för en helg men nädå
Citera
2025-01-19, 17:03
Medlem
Citat:
Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Måste man kalla alla som har andra prioriteringar och intressen för "idioter"?

(Har aldrig åkt på en skidresa i hela mitt liv men respekterar att andra gör det)
Citera
2025-01-19, 17:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

På vilket sätt är man pantat om man betalar 40 000 för att åka skidor men inte om man betalar 40 000 för att grilla sig i solen och få cancer? Om man gillar att åka skidor känns det väldigt puckat att åka till ett land där detta inte är möjligt.
Citera
2025-01-19, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Prioriteringar.
En halv miljon röker i Sverige.
Om mor och far röker var sitt paket cigaretter om dagen så eldar de upp 50.000 kr varje år.

De som gillar att åka skidor och inte röker kommer billigare undan med kalkylen i TS på 40.000 kr
Drygt 1,8 miljoner åker på skidsemester.

Jag och frugan prioriterar solsemester på vinterhalvåret och brukar kosta som kalkylen för skidsemester men då får vi 3 veckor med sol och bad för 40.000 kr

Alltså prioriteringar.
Citera
2025-01-19, 17:14
Medlem
En del (få) lär tycka det är riktigt skoj, men majoriteten gör det för att verka fina hos vänner/bekanta med snarlika beteenden.

Det är ju dock fint i fjällen, om vädret är OK. Men att ens åka bil från Stockholm till norrland är en aktivitet som är rätt ovärdig.
Citera
2025-01-19, 17:16
Medlem
Skidsemester och solsemester, många ggr kan det vara lika dyrt. Jag reagerar inte speciellt på det så. Alla kan hitta billigare resor om man söker sig utanför högsäsong eller till mindre populära orter.

Att åka på skidsemester är en väldigt aktiv aktivitet som ger mycket motion och glädje att uppleva den sköna vinternaturen i backen.

Att åka på solsemester då vill man mest slöa och bara ett fåtal som leker mycket i vattnet eller går på strapatsrika aktiviteter och upplever naturen i de varma länderna där man solar.

Lite smårolig skillnad. Kanske också förklarar att aktiva människor har oftast bra lön, jobb och hela faderullan för de är aktiva hela livet, medan de som helst solsemestrar är kanske mest trötta och deppiga på den långa mörka vintern, jobbar bara för att man måste och har löner därefter. Jag tänker att det kan förklara en del av attityderna kring vad som är dyrt.

Att där finns en ekonomiskt skillnad i förmåga och att det styr vart man åker och gör. Nu vet jag att aktiva människor som är aktiva hela tiden, de åker även på solsemester eller ja, iallafall utomlands någonstans där det inte snöar. Det blir inte bara en skidresa. Jag känner ingen som bara åker på skidresor utan det är en av flera resor som man gör under året.
Citera
2025-01-19, 17:20
Avslutad
Det är folk som tror på livet och lyckan och som i varje stund därför får små "smultron" som gör att de inte ser helheten av jobbet av att semestra.
Jag har själv varit barn och åkt slalom på Åreskutan. Då var det skojigt men knappast som vuxen.

En del folk mognar inte men de själva kallar deras eget beteende för något annat. De vet inget mer än att leva som mellanmjölk. De stannar där och vet inte någon annan väg. De vill åka skidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in