2025-01-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Eller så står du på andra sidan och äger en fjällstuga. Jag använder den ca 2-3 veckor per år själv och hyr ut den övrig tid och får då in en bra slant.
Citera
2025-01-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Jag kan räkna upp väldigt många saker jag tycker är konstigt att folk är intresserade av och lägger pengar på, men det gör jag inte.
Skidresa = en resa där man åker skidor. Sen att vissa väljer att betala mer än man behöver är upp till dem.

Ja, visst är det så. Men poängen med skidorter är att det finns möjlighet till utförsåkning. Längdskidor kan man åka varhelst det finns snö. Och om man vill ha mycket snö och spår så måste det finnas otaliga orter norrut som uppfyller kraven men där en natt på vandrarhem kostar några hundra kronor. Sälen känns som ett väldigt dyrt alternativ om man inte åker utför i förhållande till vad man får.
Citera
2025-01-19, 13:21
Medlem
🙄
Citera
2025-01-19, 13:27
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Det där är dessutom lågt räknat, 5000 sek för rörliga kostnader på fyra personer? Mat, aktiviteter (badet i Lindvallen) etc etc kan enkelt gå upp till 10 k….
Citera
2025-01-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Hur kommer man ens på tanken att åka till Sälen och inte åka utför? Jag förstår verkligen inte längdåkare.

Men ja, Sälen är dyrt. Jag antar att man får ha en bekant med tillgång till stuga för att få ner priset till rimliga nivåer.

För att utförsåkningen i Sälen består av några mindre kullar som du måste staka dig fram för att få fart nedför.

Förstår verkligen inte den som påstår sig gilla utförsåkning och samtidigt prioritera att lägga sina pengar på kullarna i Sälen.

Nej, så länge det inte handlar om åkning för barnen har Sälen verkligen ingenting att erbjuda för den alpina åkaren. Åk då hellre vartannat år och dra då till Alperna så att du får litet kvalitet för pengarna.

Har på senare år däremot upptäckt hur fina längdskidspår det finns i Sälen. Mycket bättre att fokusera på det. Då slipper man ju lättare de otroligt dyra och otroligt dåliga lunchrestaurangerna i Sälen. Det lunchstället som ligger ovanför Snögubben serverade den sämsta lunch jag någonsin har ätit i skidsammanhang.
Citera
2025-01-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!

Frågan är ju varför du ens åkte?

Tycker att man ganska snabbt som vuxen, om man har någorlunda självinsikt, inser ifall man gillar "resor" (bara att höra eller läsa ordet "resa", med sin påtvingade jävla positiva underton, gör mig lite irriterad) eller inte.

Så min fråga till dig är - vem lyckades övertala dig? Och följdfrågan är ju - skrattar din fru åt din humor?
Citera
2025-01-19, 13:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
+1. Skidåkning och naturupplevelsen. Att sitta i en sittlift och njuta av stillheten, den glittrande snön, solen från klarblå himmel som värmer så man måste knäppa upp - fan vad härligt det är.
Stillheten och naturupplevelsen
En förbannad turistfälla.

Naturen är gratis, man behöver inte lägga ut 40K för den, men det är väl otänkbart för somliga att gå ut i naturen utan afterski antar jag.
Citera
2025-01-19, 13:42
Bannlyst
Citat:

Imho måste man vara pantad som öht ÖVERVÄGER att åka på skidresa som svensk (?). Detta är ett pissigt och kallt skitland långt uppe nära polcirkeln. Varför vill du uppleva MER snö frivilligt? Vad är det som felar dig (såvida du/ungarna inte är elitsatsande skidåkare)? Sol>snö ALLTID.
Citera
2025-01-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det är inte vansinnigt dyrt, en månadslön för semesterresan är normalt. Det kostar att hålla igång en skidanläggning, med svenska löner. Något dyrare än att kratta en sandstrand i låglöneland. Jag vänder på det, vem vill gå och svettas och bränna sönder sig i solen, när man kan roa sig med aktiviteter under vintern när den är som bäst?

Finns ingen som tjänar 40 tkr efter skatt ditt cp
Citera
2025-01-19, 13:50
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:

Vansinnigt nice också 😎😂

Nej men seriöst du överdriver ju priserna i ditt inlägg. 19.000 + 12.000 är ju 31.000:-. Skidor har man ju redan. Vi hittade ett boende för 15.000:- (4 sovrum) i fjol och då var vi 5 vuxna och 2 barn under 7. Alltså 3000:- per vuxen för boendet. Seniorerna åker längd och betalar då endast någon hundralapp för spårkort.

Ingen förmögenhet direkt för en nice vecka i fjällen. Snö är det i princip alltid i Sälen. Inte många veckor per år som inte iallafall har ett par stycken backar öppna. Barn gnäller alltid så det är ingen skillnad från hemma. Är man lite ruttad har man med sig svärföräldrar eller dylikt så man får ett par åk i fred.
Citera
2025-01-19, 13:51
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring

Jag snittade 2024 - 39.000:- per månad och jag har ingen monsterlön i min bransch.
Citera
2025-01-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Gör det väl. Finns mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto