2025-01-10, 12:52
Medlem
Kanonklass avatar
När man tänker på ångesten och besvären man har på morgonen och när det är löst, så blir man tårögd.
Citera
2025-01-10, 13:23
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Hej

Gör ett gediget försök att komma ner i intaget, går bra än så länge. Jag försöker trappa ner med andra ord.

Är nere från 5-12 7.3 om dagen, samt 150 gram cannabis i månaden. Är nere på noll med cannabisen sen en vecka tillbaka.

Har så fruktansvärd hjärtklappning på morgon och ångest. Det går över med alkohol såklart. Men vill lägga upp detta snyggt, men är abstinent 12 timmar per dygn ungefär och har svårt att tänka och hålla koll på saker under den tiden.

Vågar man gå cold turkey eller ska jag fortsätta ta bort en öl varannan dag som jag gör nu?

Jag har knappt kontroll men dricker mindre ju mer dagarna går.

Förlåt om det är luddigt, skakat och haft ångest sedan 04.00 och börjar ordna sig nu.

Mvh
Om du ska sluta rakt av beror mycket på hur länge du krökat så här.
Av erfarenhet vet jag att man ofta underdriver sina mängder och tider, så skulle nog råda dig att trappa ner.

Är lättare sagt än gjort och kräver ofta mer kraft än man har, brukar sluta med att man är tillbaka på ruta ett efter en tid.
Gör ett kraftfullt försök, men funkar det inte ska du söka hjälp av vården eller beroendecentrum i din kommun.

Delirium, som du riskerar, är inget att leka med på egen hand.
Lycka till, kunde jag så kan du.
Citera
2025-01-10, 13:42
Medlem
Citat:
Hej

Gör ett gediget försök att komma ner i intaget, går bra än så länge. Jag försöker trappa ner med andra ord.

Är nere från 5-12 7.3 om dagen, samt 150 gram cannabis i månaden. Är nere på noll med cannabisen sen en vecka tillbaka.

Har så fruktansvärd hjärtklappning på morgon och ångest. Det går över med alkohol såklart. Men vill lägga upp detta snyggt, men är abstinent 12 timmar per dygn ungefär och har svårt att tänka och hålla koll på saker under den tiden.

Vågar man gå cold turkey eller ska jag fortsätta ta bort en öl varannan dag som jag gör nu?

Förlåt om det är luddigt, skakat och haft ångest sedan 04.00 och börjar ordna sig nu.

Mvh

Bra kämpat!

Jag tycker nog ändå du ska överväga att lägga in dig, att man trappar ner genom att minska alkoholen är ingen garanti det har jag själv erfarit med ep-anfall och dille som följd Plus att det kan vara svårt att hålla nedtrappningen.

Det finns iofs ingen garanti om man blir medicinerad på avgiftning heller men då har man iaf kunniga runt sig om något händer.

Jag hoppas det går bra för dig.
Citera
2025-01-10, 20:46
Medlem
Citat:
Hej

Mvh

I ditt fall så skall du nog fortsätta trappa av.
Var rädd om dig kompis 🙏
Citera
2025-01-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Jag kände samma sak när jag kom hem från tjänstgöring utomlands. Hem till den vardagliga svenska lunken.
Många kollegor kände samma sak och tyvärr tog många till flaskan. Vi som inte blev beroende av vare sig alkohol, droger, spel o dyl skaffade oss hobbies och tränade. Vissa snickrade, andra sportade.

Ett tips är att skaffa dig en hobby som innebär fysisk aktivitet, något som du måste vara fokuserad på så att du inte behöver tänka på tristessen eller tidigare saker du gjort som kanske plågar dig. Lycka till.
Tack för tipset, har värkligen funderat på att börja träna hade varit bra för mig, smal som en jävla pinne nu för tiden
Citera
2025-01-13, 17:04
Medlem
Citat:
Hej

Mvh
Usch, lider med dig..
Hur går det för dig?

Kämpa på!
Citera
2025-01-14, 08:26
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Usch, lider med dig..
Hur går det för dig?

Kämpa på!

Hej!

Det går bra nu, drack bara 2 st 7.5 Sofiero igår.

Vaknar som en vanlig människa nu.

Är lite omskakad bara, fick en riktig tankeställare. Värsta jag varit med om. Ja visst jag drack 2 st igår. Man kan inte bara sluta tvärt i mitt fall, men är inte abstinent och klarar av att gå ut.

Kämpa på alla.

Säger som morfar, om jag kan..så kan ni.

Får ta en dag i taget. Efter abstinensen har lagt sig börjar man bli kaxig igen och tror att man kan börja om och sköta det snyggare. Yeah.. right. Missbrukar hjärna.

Solklart att mitt alkoholmissbruk kommer leda till min bortgång.

Lämnade blodprover igår på min egen begäran, är tvär nojjig för resultaten. Levervärden då.. men har skött kosten riktigt bra, vet inte ens om det har någon påverkan men vi får se.

Tack för alla fina ord. Mvh
Citera
2025-01-14, 08:34
Medlem
Kanonklass avatar
Att jag låter positiv är för att abstinensen är mitt största hinder i allt detta, jag kan bokstavligen talat inte gå ut när det kickar igång.. hela livet raseras.

Den totala skräcken när man står vid ytterdörren.
Benen skakar, man vet knappt vart man ska. Hjärtat känns som en ballong som blåses upp och håller på att sprängas. Illamåendet som räcker med att man bara tänker på något äckligt så spyr man galla.

Visst det är självförvållat.

Ska man verkligen behöva lägga in sig hela tiden.

Vissa klarar det inte hemma, det köper jag, herregud har varit inlagd säkert 15 gånger. Men! Varför erbjuder dom inte någon sorts form utav avvänjning hemma?

Komma hämta en stesolid varje dag i 7 dagar eller något. Nej man ska vara på avdelningen och sitta och röka och snacka med folk.

Någon som fått nedtrappning hemma av vården?
Senast redigerad av Kanonklas 2025-01-14 kl. 08:41.
Citera
2025-01-14, 10:36
Medlem
Citat:
Hej!

Det går bra nu, drack bara 2 st 7.5 Sofiero igår.

Vaknar som en vanlig människa nu.

Är lite omskakad bara, fick en riktig tankeställare. Värsta jag varit med om. Ja visst jag drack 2 st igår. Man kan inte bara sluta tvärt i mitt fall, men är inte abstinent och klarar av att gå ut.

Kämpa på alla.

Säger som morfar, om jag kan..så kan ni.

Får ta en dag i taget. Efter abstinensen har lagt sig börjar man bli kaxig igen och tror att man kan börja om och sköta det snyggare. Yeah.. right. Missbrukar hjärna.

Solklart att mitt alkoholmissbruk kommer leda till min bortgång.

Lämnade blodprover igår på min egen begäran, är tvär nojjig för resultaten. Levervärden då.. men har skött kosten riktigt bra, vet inte ens om det har någon påverkan men vi får se.

Tack för alla fina ord. Mvh
Härligt att höra! Det är skönt när man landat igen. Håll hårt i tyglarna nu bara

Fattar att du är nojig med proverna men de är ju var de är. Det som hänt är historia - dag för dag som sagt Oftast kan man ju återställa den om man väljer nykterhet (eller dricker sällan) om jag förstått det hela rätt.

Kämpa på!
Citera
2025-01-15, 14:19
Medlem
Mates avatar
Citat:
Att jag låter positiv är för att abstinensen är mitt största hinder i allt detta, jag kan bokstavligen talat inte gå ut när det kickar igång.. hela livet raseras.

Den totala skräcken när man står vid ytterdörren.
Benen skakar, man vet knappt vart man ska. Hjärtat känns som en ballong som blåses upp och håller på att sprängas. Illamåendet som räcker med att man bara tänker på något äckligt så spyr man galla.

Visst det är självförvållat.

Ska man verkligen behöva lägga in sig hela tiden.

Vissa klarar det inte hemma, det köper jag, herregud har varit inlagd säkert 15 gånger. Men! Varför erbjuder dom inte någon sorts form utav avvänjning hemma?

Komma hämta en stesolid varje dag i 7 dagar eller något. Nej man ska vara på avdelningen och sitta och röka och snacka med folk.

Någon som fått nedtrappning hemma av vården?

Hej!

Jag har fått poliklininisk avgiftning via beroendecentrum ett par gånger. Ganska brant oxascandschema på tre dagar och nitra till natten. Fick hämta varje dag och villkoret var att jag tog antabus.
Citera
2025-01-18, 13:09
Medlem
feemaxxxs avatar
Är nu inne på tredje veckan utan något intag av alkohol. Det enda som jag märker är jag fortfarande inte kan sova så bra. Vaknar tidigt på mornarna. Sedan känner man sig sugen (psykologiskt) ”vore gott med en kall öl nu” osv.

Det som känns ”värst” är att helgerna känns långa och tråkiga, och en väntan på att måndagen ska komma. Fredagarna som vanligen kändes fina ”ikväll kan man dra ett par GT:s” har nu känts som ”vad ska jag göra ikväll”.

Det blir nu bara ett uppehåll på några veckor hade jag tänkt mig, sedan ska jag försöka hålla mig till helgerna. Men jag har jag funderat hur det skulle gå om jag skulle bli helnykterist. Speciellt med semestrar då dessa alltid har kretsat runt alkohol, där det ska finnas möjligheter att rulla runt på barer och restauranger. Tjänsteresorna även dem; när lämpligt hotell har valts ut, kollar jag alltid vilka restauranger och eventuella barer finns på gångavstånd. Känns skönt när man på kvällen kan slinka ner till en schysst cocktailbar och fått en bra Negroni eller MaiTai (Vic Traders) tillblandad.
Om jag tänker tanken på att en resa ska vara alkoholfri så känns det som jag kan stanna hemma.

Har ni haft liknande erfarenheter?
Citera
2025-01-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Är nu inne på tredje veckan utan något intag av alkohol. Det enda som jag märker är jag fortfarande inte kan sova så bra. Vaknar tidigt på mornarna. Sedan känner man sig sugen (psykologiskt) ”vore gott med en kall öl nu” osv.

Det som känns ”värst” är att helgerna känns långa och tråkiga, och en väntan på att måndagen ska komma. Fredagarna som vanligen kändes fina ”ikväll kan man dra ett par GT:s” har nu känts som ”vad ska jag göra ikväll”.

Det blir nu bara ett uppehåll på några veckor hade jag tänkt mig, sedan ska jag försöka hålla mig till helgerna. Men jag har jag funderat hur det skulle gå om jag skulle bli helnykterist. Speciellt med semestrar då dessa alltid har kretsat runt alkohol, där det ska finnas möjligheter att rulla runt på barer och restauranger. Tjänsteresorna även dem; när lämpligt hotell har valts ut, kollar jag alltid vilka restauranger och eventuella barer finns på gångavstånd. Känns skönt när man på kvällen kan slinka ner till en schysst cocktailbar och fått en bra Negroni eller MaiTai (Vic Traders) tillblandad.
Om jag tänker tanken på att en resa ska vara alkoholfri så känns det som jag kan stanna hemma.

Har ni haft liknande erfarenheter?
Jag känner igen mig 100%. Jag tänker alltid att jag ska vara nykter till helgen men oftast går det åt helvete.
Hade jag inte haft min fru hade jag varit efter jobbet alkis för längesen.
Nu lyckas jag hålla mig till helgen och speciella tillfällen.
Om jag är nykter en helg är det för att jag gör allt för att undvika att hinna till bolaget.
Ibland blir det några 3,5or om jag inte lyckas.
Om jag inte ska dricka alkohol känns både helg och semester överflödiga.
Jag tar redan minimalt med semester för att undvika att bara sitta hemma och bli sugen.
Jag gillar knappt att träffa människor utan alkohol. Det är några få personer jag uppskattar att umgås med utan alkohol men jag hade gärna druckit då också.
Att ha kul är detsamma som att dricka för min del.
Jag har druckit fyra öl idag trots att jag 'lovade' mig själv att vara nykter i helgen.
Känns som att det är en magnet på bolaget. Står jag emot att åka dit på fredagen är jag där på lördag.
Hoppas jag inte triggar någon med mitt fyllesvammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in