2025-01-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Drömmar är såklart paranormalt fenomen också, eller har du något vetenskapligt test som kartlägger fenomenet och bevisar motsatsen?

Det finns inget som säger att människan drömmar skulle vara paranormala….
Citera
2025-01-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Presentera sådan vetenskap som du påstår finns då.

Det har jag redan gjort många gånger i tråden, sökfunktionen är gratis…
Citera
2025-01-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har jag redan gjort många gånger i tråden, sökfunktionen är gratis…
Nej. Du har INTE presterat detta.

Bara ett antagande om att den finns.
Citera
2025-01-14, 11:35
Avslutad
Citat:
Då har du en synnerligen märklig tolkning av hur vetenskapen fungerar och vad den säger i denna sak. Detta trots att jag vill minnas att jag mer än en gång ordagrant förklarat det

Nej det är snarare du som genom dina nyckfulla floskler visar på total brist på kunskap vad vetenskapen handlar om.

Var är den vetenskapliga kartläggningen som bevisar att paranormala fenomen går emot vetenskapen? För att dra en sådan slutsats så måste det enligt vetenskapens perspektiv innebära en kartläggning av det jämförda, annars är den igen vetenskaplig slutsats. Så, var är underlaget?
Citera
2025-01-14, 11:36
Avslutad
Citat:
Det finns inget som säger att människan drömmar skulle vara paranormala….

Det finns ingenting som bevisar det du skriver heller.
Senast redigerad av billigost 2025-01-14 kl. 11:38.
Citera
2025-01-14, 15:31
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ok, så du tycker det är en ok strategi i vardagen och livet, tro istället för att veta…? Om du tänker efter lite, så borde du inse att människan aldrig kommit där vi är idag om vi bara trott och inte kollat upp saker och ting för att få kunskap och veta, typ vetenskap…

Du tror du kan flyga, så hoppa då från hustaket, vi andra som vet att vi inte kan, vi stannar på taket…

Spöken är möjligen barn rädda för….

Måste vara den sämsta jämförelsen jag någonsin skådat, ja jag anser det är ok att tro på sånt här, lika som att jag tycker det är ok att folk har olika religioner.

När du själv förlorar någon närstående kanske samma sak händer dig, att du får känslan att personen är med dig.
Citera
2025-01-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Måste vara den sämsta jämförelsen jag någonsin skådat, ja jag anser det är ok att tro på sånt här, lika som att jag tycker det är ok att folk har olika religioner.

När du själv förlorar någon närstående kanske samma sak händer dig, att du får känslan att personen är med dig.

Att få en känsla av något är inte detsamma som att det är på riktigt i verkligheten, det kan lika gärna vara inbillning.

T ex kan man ju få en känsla av att det är kyligt, man känner sig frusen. Men vid koll av termometer kan temperaturen vara helt normal och oförändrad från den tid man inte var frusen.
Citera
2025-01-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Du har INTE presterat detta.

Bara ett antagande om att den finns.

Då har du uppenbart inte kollat mina inlägg genom tråden
Citera
2025-01-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej det är snarare du som genom dina nyckfulla floskler visar på total brist på kunskap vad vetenskapen handlar om.

Var är den vetenskapliga kartläggningen som bevisar att paranormala fenomen går emot vetenskapen? För att dra en sådan slutsats så måste det enligt vetenskapens perspektiv innebära en kartläggning av det jämförda, annars är den igen vetenskaplig slutsats. Så, var är underlaget?

Det finns gott om tester, flera redovisade i denna och andra trådar i detta underforum med länkar och citat, där det visas att påståenden om paranormala fenomen går emot etablerad vetenskap, och detta helt utan några bevis någonsin har kunnat påvisas för nåt paranormalt.
Citera
2025-01-14, 16:29
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Att få en känsla av något är inte detsamma som att det är på riktigt i verkligheten, det kan lika gärna vara inbillning.

T ex kan man ju få en känsla av att det är kyligt, man känner sig frusen. Men vid koll av termometer kan temperaturen vara helt normal och oförändrad från den tid man inte var frusen.

Jag förstår att ni inte tror på detta, men jag gör det och det är inget negativt för mig utan det är ett positivt inslag i vardagen så är inte särskilt brydd om vare sig vetenskap eller vad andra tycker då det inte är något negativt för mig personligen, detta ger mig snarare styrka då jag saknar personen väldigt mycket. Men jag förstår att du eller andra tror på det då jag själv aldrig upplevt något liknande innan detta. :-)
Citera
2025-01-14, 16:32
Avslutad
Citat:
Det finns gott om tester, flera redovisade i denna och andra trådar i detta underforum med länkar och citat, där det visas att påståenden om paranormala fenomen går emot etablerad vetenskap, och detta helt utan några bevis någonsin har kunnat påvisas för nåt paranormalt.

Du förespråkar ju vetenskapliga bevis, så du kan väl dela med dig av dessa vetenskapliga bevis på att paranormala fenomen går emot vetenskapen? Det kan väl inte vara så svårt för dig som är så säker på din sak?

Och du kan ju även presentera bevis på att drömmar, deja vu och medvetandet inte är paranormala fenomen.
Citera
2025-01-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Jag förstår att ni inte tror på detta, men jag gör det och det är inget negativt för mig utan det är ett positivt inslag i vardagen så är inte särskilt brydd om vare sig vetenskap eller vad andra tycker då det inte är något negativt för mig personligen, detta ger mig snarare styrka då jag saknar personen väldigt mycket. Men jag förstår att du eller andra tror på det då jag själv aldrig upplevt något liknande innan detta. :-)

Det är helt ok att tro på sånt om man vill det.
Men det blir jäkligt fel när folk som tror börjar att envetet hävda att de VET att det existerar eller funkar si eller så, och påstår att det finns en massa vetenskapliga bevis, när det enda det klarar att få fram är än med anekdoter eller texter med påstående från sidor på nätet eller personer som är uppenbart oseriöst och i bästa fall kan kallas pseudovetenskap, och som i de flesta fall lätt kan avfördas med seriösa vetenskapliga teorier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in