2025-01-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har ingen som helst bevisbörda, den ligger på den som hävdar något som går emot vetenskap och allmän kunskap, det vill säga att det är de paranormalt troende som har hela bevisbördan för sina påståenden om att paranormala fenomen existerar. Detta har de aldrig klarat…

Citat:
Då tar vi det igen… Citera exakt var jag påstår att vetenskapen bevisat/bevisar att inga paranormala fenomen existerar. Antingen klarar du det eller så kan vi konstatera att din läsförståelse har sina brister…
Jag har fetat.
Citera
2025-01-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu är du inne i ett hörn märker jag, poängen handlar om att det finns fenomen i universum som inte kan bevisas, enbart observeras. Det betyder ju inte att de inte finns eller hur? Alla upplever inte sina drömmar ex, existerar inte fenomenet drömmar då eftersom ingen kan bevisa det inför de som inte upplever drömmar?

Förre personer har upplevelser av deja vu än vad de har andliga och paranormala upplevelser, existerar inte deja vu då?

Du märker väl ganska tydligt att vetenskapen medvetet sållat bort andlighet och paranormala fenomen av någon anledning, trots att bevisläget är på exakt samma nivå.

Och framförallt, vetenskapen har än idag inte lyckats knäcka gåtan vad gäller medvetandet, vad säger det om vetenskapen då de inte lyckats förklara det mest fundamentala i vår existens? Du har en osund övertro på vetenskapen och dessa selektiva hypoteser helt enkelt.

Så visa oss då seriösa kontrollerade vetenskapliga tester där något paranormalt observerats, lycka till…
Notera att folks fantasifulla anekdoter som inte kan styrkas, inte är nåt bevis på att det har observerats nåt..
Citera
2025-01-14, 11:20
Bannlyst
Aldrig. Någonsin.
Citera
2025-01-14, 11:21
Avslutad
Citat:
Så visa oss då seriösa kontrollerade vetenskapliga tester där något paranormalt observerats, lycka till…
Notera att folks fantasifulla anekdoter som inte kan styrkas, inte är nåt bevis på att det har observerats nåt..

Var har du dina vetenskapligt kontrollerade tester där drömmar, deja vu och medvetandet kartläggs och förklaras via vetenskapliga bevis?
Citera
2025-01-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag har fetat.

Du har minst sagt yvig fantasi och brister i läsförståelse….

Jag tar det igen, var i det du citerade ovan har jag skrivit att vetenskapen har bevisat att paranormala fenomen inte existerar…? Det du fetade är inget sådant påstående…
Citera
2025-01-14, 11:23
Medlem
Citat:

Jag tar det igen, var i det du citerade ovan har jag skrivit att vetenskapen har bevisat att paranormala fenomen inte existerar…? Det du fetade är inget sådant påstående…
Nej men ge fan i att hänvisa till "vetenskapen" då.

För du vet uppenbarligen inte vad vetenskap är.
Citera
2025-01-14, 11:26
Avslutad
Citat:

Om du påstår att paranormala fenomen går emot vetenskapen så innebär det såklart ur vetenskapligt perspektiv att paranormala fenomenen är vetenskapligt kartlagda och motbevisade för att överhuvudtaget kunna dra den slutsatsen.

Var är de vetenskapliga bevisen som motbevisar paranormala fenomens existens?
Senast redigerad av billigost 2025-01-14 kl. 11:30.
Citera
2025-01-14, 11:27
Medlem
Citat:
Var har du dina vetenskapligt kontrollerade tester där drömmar, deja vu och medvetandet kartläggs och förklaras via vetenskapliga bevis?

Det är irrelevant, tråden handlar inte om människors normala drömmar utan om vad folk påstår sig ha upplevt av paranormala fenomen, vilket ingen någonsin kunnat påvisa att de verkligen existerar.
Du har uppenbart inga vettiga argument eller bevis för det paranormala och därför försöker du flytta focus från det pinsamma faktumet genom att klamra dig fast vid vanliga drömmar…
Citera
2025-01-14, 11:30
Avslutad
Citat:
Det är irrelevant, tråden handlar inte om människors normala drömmar utan om vad folk påstår sig ha upplevt av paranormala fenomen, vilket ingen någonsin kunnat påvisa att de verkligen existerar.
Du har uppenbart inga vettiga argument eller bevis för det paranormala och därför försöker du flytta focus från det pinsamma faktumet genom att klamra dig fast vid vanliga drömmar…

Drömmar är såklart paranormalt fenomen också, eller har du något vetenskapligt test som kartlägger fenomenet och bevisar motsatsen?
Citera
2025-01-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej men ge fan i att hänvisa till "vetenskapen" då.

För du vet uppenbarligen inte vad vetenskap är.

Jag kan och ska givetvis hänvisa till etablerat vetenskap, för det vore fel att hänvisa till fantasier som de paranormalt troende hela tiden gör.
Och att du sen inte begriper vad vetenskapen säger, eller vad jag skriver, utan fantiserar ihop nåt på fri hand i frustration över att du inte har några seriösa bevis eller argument för det paranormala, är inte mitt problem. Men jag förstår att det svider…..
Citera
2025-01-14, 11:31
Medlem
Citat:
Jag kan och ska givetvis hänvisa till etablerat vetenskap, för det vore fel att hänvisa till fantasier som de paranormalt troende hela tiden gör.
Och att du sen inte begriper vad vetenskapen säger, eller vad jag skriver, utan fantiserar ihop nåt på fri hand i frustration över att du inte har några seriösa bevis eller argument för det paranormala, är inte mitt problem. Men jag förstår att det svider…..
Presentera sådan vetenskap som du påstår finns då.
Citera
2025-01-14, 11:31
Medlem
Citat:
Om du påstår att paranormala fenomen går emot vetenskapen så innebär det såklart ur vetenskapligt perspektiv att paranormala fenomenen är vetenskapligt kartlagda och motbevisade för att överhuvudtaget kunna dra den slutsatsen.

Var är de vetenskapliga bevisen som motbevisa paranormala fenomens existens?

Då har du en synnerligen märklig tolkning av hur vetenskapen fungerar och vad den säger i denna sak. Detta trots att jag vill minnas att jag mer än en gång ordagrant förklarat det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in